Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!

Test av kupévärmare

motor uppdaterad 8:e September, 2015, Baserad på 2 testkällor.

Sammanfattning

Att ha en kupévärmare i bilen när det börjar bli kallt ute har sina fördelar. Dels är det skönt att sitta i en varm och behaglig bil, men de hjälper också sikten genom rutorna och man slipper skrapa bort is ifrån dem. Kupévärmare kan placeras på olika platser i bilen, t.ex. på golvet eller monterade på väggen. Ska den stå på golvet är det bra om den är så liten som möjligt, då stör den inte eventuella passagerare. Ska den istället monteras på väggen i bilen är det viktigt att se till att luftflödets riktning är rätt. Ett tips är också att se till värmarens garantitid eftersom lång garanti i regel tyder på bra kvalitet. En kupévärmarna kan man hitta i många bil- och biltillbehörsbutiker, men också på vissa varuhus så som Jula eller Biltema.

Test.se rekommenderar

Calix Slim Line 1800  - bäst i test bland Kupévärmare 2017
Calix Slim Line 1800 , bäst i test.

Calix Slim Line 1800 - Vi på Test.se har valt att rekommendera Calix Slim Line 1800. Slim Line 1800 är bara 47 mm tunn, utöver golvstativ och väggfäste. Fästet kan justeras 30 grader och ger god flexibilitet att rikta luftflödet och placerar man kupévärmaren rätt, ger det en snabb och precis uppvärmning i kupén, samt avfrostning av rutan. Modellen har två effektlägen – antingen 1100 eller 1800 W vid minus 25 grader. Samtliga kupévärmare av Slim Line är självreglerande, vilket betyder att värmaren reglerar effekten i förhållande till omgivande temperatur. Modellen är utrustad med en s.k.… Läs mer

Kupévärmare - Bäst i test

Experttester vi läst

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har testat 16 kupévärmare. Mätningarna har utförts av Calix köldlaboratorium i Eskilstuna, av ingenjörerna Roger Eriksson och Per Nyström. Effektåtgången mättes i en rumstemperatur på 25 minusgrader, där kupévärmarna fick stå under natten. Man använde en digital effektmätare för att kunna mäta effektförbrukningen. För de kupévärmare som hade flera effektlägen, mättes alltid det högsta läget. Flera av värmarna presterade inte inom tillåtet intervall – högst fem procent över och max tio procent under angivet värde. Under prövningen hade ett värmeavkännande element placerats mitt i utgående luftström i fläktgallret, samt vid insuget. På så sätt kunde man få ett mått på den temperaturökning som kupévärmarna gav den genomströmmande luften. Dessutom var det skillnad på luftströmmens styrka från de olika modellerna och då mättes även vindhastigheten med en vindmätare, samt ytan på PTC-elementen mättes. De snabbaste kupévärmarna skulle behöva 28 sekunder för att värma upp en kubikmeter luft från 25 minus till 25 plus och de långsammaste skulle behöva drygt två minuter. Modernum MK Mini är ett ett bra köp, enligt Vi Bilägare. Den har bra prestanda och inga speciella anmärkningar. Calix Slim Line 1800 hade bäst testvärden och blev varmast, men den hade en hög ljudnivå som anmärkning. Modernum MK 1300 SP är ett tryggt köp!

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat åtta vanliga kupévärmare och det visar sig att de billiga är bättre än de dyra. Både utbudet av kupévärmare och deras effekter varierar stort. Främsta syftet med en kupévärmare är att snabbt och effektivt värma upp kupén och se till att man slipper bl.a. allt för stora problem med nedisade rutor. Samtliga modeller i testet har provats på samma sätt, genom att fästa dem i en Volvo v70 som man sedan kört in i ett rum med minus 30 grader i temperatur. Man satte upp fyra mätpunkter i bilen och satte sedan kupévärmarna på maxläge. Under två timmars drifttid mättes temperaturutvecklingen vid de fyra mätpunkterna. Testets snabbaste kupévärmare är Modernum MK 1300 SP och Clas Ohlsons Car Heater. Det ska finnas ett överhettningskydd som stänger av kupévärmarna för att förhindra brandrisken, men Clas Ohlsons slog inte av – trots att temperaturen passerat 130 grader! Testvinnaren, som även var snabbast på att värma kupén, är därför Modernum MK 1300 SP. Andraplats gick till Anslut Kupévärmare 1 250 W, som värmer bra trots att den har lägre effekt än vad som är deklarerat. DEFA Termini 1350 värmer också bra och tar tredjeplats, men kräver montering.
NOTIS: Clas Ohlson genomförde efter testet en teknisk undersökning av det aktuella exemplet på plats hos laboratoriet. Resultatet visade att värmaren klarade alla tekniska krav. Anledningen till att den så kallade smältsäkringen inte utlöste var att temperaturen inne i värmaren inte blev tillräckligt hög.

Vinnare i det här testet