Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!
kupévärmare - Bäst i test

Test av kupévärmare

5 ST PRODUKTER TESTADE

motor uppdaterad 12:e December, 2017, Baserad på 2 experttester.

För att inte förfrysa när du sätter dig i bilen efter en natt med minusgrader kan det vara skönt med en kupévärmare. Den frostar dessutom av rutorna och gör det säkrare för dig att köra iväg!

Jag kan allt om kupévärmare – klicka här för att komma direkt till testvinnaren!

Till skillnad från en motorvärmare värmer en kupévärmare upp inne i bilen – i kupén, helt enkelt. Att använda både en motorvärmare och en kupévärmare ger dig en optimal uppvärmning av din bil innan avfärd. Dessutom blir det bättre för miljön, eftersom en varm bil släpper ut mindre farliga ämnen vid start än en kall bil! Bilen drar också mindre bränsle om motorn inte måste börja i kallt läge. En kupévärmare värmer upp rutorna och tinar bort frost och snö, vilket gör det bra mycket lättare att skrapa rutorna när man redan är sen till jobbet. Det blir också säkrare, eftersom en uppvärmd bil inte får immiga rutor på samma sätt som en kall bil får när du sätter dig i den. Att du får sätta dig i en varm bil gör dig förresten till en bättre förare – istället för att huttrande och med kroppen helt spänd sätta dig bakom ratten kan du slappna av i en mer behagligt tempererad bil.

Särskilda specifikationer för extra bekvämlighet

Värmarna kan variera lite i hur de ser ut och hur de bör placeras, men också i hur enkla och bekväma de är att använda. Somliga måste startas manuellt när det är dags att börja värma upp bilen, medan andra kan startas med tidsinställning, med hjälp av en fjärrkontroll eller via en app i telefonen. Många nyare modeller känner när bilen är varm nog och drar ner sin effekt, vilket är snällt mot miljön och bidrar till säkrare uppvärmning! Det finns även modeller som kan generera kalluft, men hur smart och nödvändigt det faktiskt är kan ifrågasättas. Om du inte känner dig helt säker på att du verkligen kan ha nytta av en kupékylare kanske det är smartare att lägga de extra pengarna på något annat?

Placera den rätt för bästa resultat

Kupévärmare kommer som sagt i olika storlekar. Hur stor du behöver beror förstås på hur stor bil du har; är din bil stor krävs en större värmare med högre effekt, är din bil liten räcker det fint med en mindre värmare med lägre effekt. Hur stor värmaren är blir också avgörande i fråga om var du kan placera den.

För bästa möjliga genomströmning och effekt är placeringen viktig. På golvet på passagerarsidan kan fungera, men eftersom det ofta blir skitigt där är det inte det bästa alternativet. Under handskfacket är en annan beprövad placering, och väljer du att sätta den där får du vara noga med att sätta den så att den blåser åt rätt håll: uppåt och inåt i resten av bilen. En annan, och enligt somliga den bästa, placering av värmaren är på en ställning på passagerarsätet, med fläkten riktat mot vindrutan. Viktigt är i alla fall att värmaren får fritt insug och utblås!

Varning för elchock!

Om det inte finns ett uttag för kupévärmare inne i bilen och du inte har några planer på att få ett monterat är det möjligt att dra en kabel genom en dörr eller ett fönster, men då är det extremt viktigt att du säkerställer att sladden inte kläms eller kommer till skada. En skadad sladd kan fatta eld eller göra hela bilen strömförande.

Klarar ditt uttag av din värmare?

Värmarens prestanda och säkerhetsspecifikationer är väl värda att kika en gång extra på, så att du är säker på att du vet vad det är du får med dig hem. Detsamma gäller garantitiden! Lång garantitid betyder generellt sätt att värmaren är av bra kvalitet. Försäkra dig också om att uttaget du ska koppla värmaren i faktiskt klarar av värmaren du vill ansluta. Kika på hur många ampere uttaget har, och börja sedan urvalet därifrån.

Ju större bil desto mer kraft (alltså större wattanatal) krävs det för att värma upp hela kupén. Har du en liten bil kan det räcka med ett wattal som ligger strax över eller under 1000-strecket, men har du en större bil ska du definitivt sikta på en sm ligger över 1500.

Det är viktigt att din kupévärmare är försedd med överhettningsskydd! Den måste vara försedd med en termostat som slår av värmaren automatiskt om maxtemperaturen uppnås. Den bör också vara S-märkt, så att du kan känna dig säker på att den är ordentligt testad.

S-märkning – ett slags säkerhetsintyg

En S-märkning är en säkerhetscertifiering för elektriska produkter som intygar att varan uppfyller särskilda säkerhetskrav. För att kunna S-märkas måste en produkt klara av kontroller av elsäkerhet, brandskydd, mekaniska skaderisker och strålningsrisker. Kontrollerna måste genomföras av ett oberoende provningslaboratorium. 

Bäst i test: Calix Slim Line 1800

Kupévärmare har inte testats i särskilt stor utsträckning de senaste åren, men vår ultimata testvinnare håller fortfarande måttet!

Vi på Test.se har valt att rekommendera Calix Slim Line 1800. Slim Line 1800 är bara 47 mm tunn, utöver golvstativ och väggfäste. Fästet kan justeras 30 grader, vilket gör det lätt att justera luftflödet på ett passande sätt. Modellen har två effektlägen – 1100 W eller 1800 W vid minus 25 grader. Samtliga kupévärmare av Slim Line är självreglerande, vilket betyder att värmaren reglerar effekten i förhållande till temperaturen i omgivningen. Modellen är utrustad med en så kallad återställbar temperaturbegränsare (ett slags överhettningsskydd) som bryter strömmen till elementet och motorn om temperaturen överstiger tillåtet värde. När temperaturbegränsaren utlöses fungerar inte kupévärmaren under minst 20 minuter. Calix Slim Line 1800 uppfyller alla lagkrav vad gäller elsäkerhet.

Specifikationer


Testresultat:
Vi Bilägare 2012
Effekt:
1800 W
Spänning:
220 V
Dimensioner:
4,7 x 14 x 19,6 cm
Funktioner och egenskaper:
Överhettningsskydd, Känner av temperaturen i omgivningen
Kan placeras både med hjälp av ett fäste och på ett stativ, Säker
Ingen fjärrstyrning

Hitta bästa pris & butik:

Kupévärmare - JÄMFÖRELSETABELL

Experttester vi läst (2st)

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har testat 16 kupévärmare. Mätningarna har utförts av Calix köldlaboratorium i Eskilstuna, av ingenjörerna Roger Eriksson och Per Nyström. Effektåtgången mättes i en rumstemperatur på 25 minusgrader, där kupévärmarna fick stå under natten. Man använde en digital effektmätare för att kunna mäta effektförbrukningen. För de kupévärmare som hade flera effektlägen, mättes alltid det högsta läget. Flera av värmarna presterade inte inom tillåtet intervall – högst fem procent över och max tio procent under angivet värde. Under prövningen hade ett värmeavkännande element placerats mitt i utgående luftström i fläktgallret, samt vid insuget. På så sätt kunde man få ett mått på den temperaturökning som kupévärmarna gav den genomströmmande luften. Dessutom var det skillnad på luftströmmens styrka från de olika modellerna och då mättes även vindhastigheten med en vindmätare, samt ytan på PTC-elementen mättes. De snabbaste kupévärmarna skulle behöva 28 sekunder för att värma upp en kubikmeter luft från 25 minus till 25 plus och de långsammaste skulle behöva drygt två minuter. Modernum MK Mini är ett ett bra köp, enligt Vi Bilägare. Den har bra prestanda och inga speciella anmärkningar. Calix Slim Line 1800 hade bäst testvärden och blev varmast, men den hade en hög ljudnivå som anmärkning. Modernum MK 1300 SP är ett tryggt köp!

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat åtta vanliga kupévärmare och det visar sig att de billiga är bättre än de dyra. Både utbudet av kupévärmare och deras effekter varierar stort. Främsta syftet med en kupévärmare är att snabbt och effektivt värma upp kupén och se till att man slipper bl.a. allt för stora problem med nedisade rutor. Samtliga modeller i testet har provats på samma sätt, genom att fästa dem i en Volvo v70 som man sedan kört in i ett rum med minus 30 grader i temperatur. Man satte upp fyra mätpunkter i bilen och satte sedan kupévärmarna på maxläge. Under två timmars drifttid mättes temperaturutvecklingen vid de fyra mätpunkterna. Testets snabbaste kupévärmare är Modernum MK 1300 SP och Clas Ohlsons Car Heater. Det ska finnas ett överhettningskydd som stänger av kupévärmarna för att förhindra brandrisken, men Clas Ohlsons slog inte av – trots att temperaturen passerat 130 grader! Testvinnaren, som även var snabbast på att värma kupén, är därför Modernum MK 1300 SP. Andraplats gick till Anslut Kupévärmare 1 250 W, som värmer bra trots att den har lägre effekt än vad som är deklarerat. DEFA Termini 1350 värmer också bra och tar tredjeplats, men kräver montering.
NOTIS: Clas Ohlson genomförde efter testet en teknisk undersökning av det aktuella exemplet på plats hos laboratoriet. Resultatet visade att värmaren klarade alla tekniska krav. Anledningen till att den så kallade smältsäkringen inte utlöste var att temperaturen inne i värmaren inte blev tillräckligt hög.

Vinnare i det här testet

VILKEN BÄST I TEST VINNARE ÄR EGENTLIGEN BÄST?

Hos test.se får du svaret - helt gratis!

Vi samlar tester från de mest seriösa aktörerna, bl.a Råd & Rön, Testfakta, SVT Plus, Folksam och Aftonbladet. Vi låter sedan våra redaktörer analysera och utse EN officiell BÄST I TEST produkt!"