Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!

Test av elcyklar

fritid uppdaterad 5:e April, 2016, Baserad på 7 testkällor.

Sammanfattning

Funderar du på att köpa elcykel? De ser oftast ut som helt vanliga cyklar, med en liten elmotor i navet. Det sitter en liten display på styret, där du kan sätta igång motorn, exempelvis i backar eller motvind, och också ange vilket effekt du vill att motorn ska ge. Du måste dock vara försiktigt när du köper en elcykel! Råd och röns test (läs nedan) har visat att en del modeller faktiskt är olagliga att köra runt på, då deras motoreffekt är större än vad den får lov att vara och att de då istället klassas som en moped - då finns andra krav på framförande och säkerhet.
En elcykel är uppenbart sämre än en vanlig cykel, både för plånboken och hälsan, samt sämre för miljön.
Men den kan förlänga cykelsäsongen och få dig att låta bilen stå, så den är ändå lönsam. Och dessutom är den skön att ta sig fram på!

Test.se rekommenderar

Batavus Genova E-go
Batavus Genova E-go, bäst i test.

Batavus Genova E-go - Vi på Test.se har valt att rekommendera Batavus Genova E-go. Denna elcykel imponerar i de flesta avseenden och toppar Cykelfrämjandet test från i år(2015). Batavus Genova E-go har ett batteri som räcker länge och cykeln är stabil och säker. Den senaste modellen från 2015 har ett uppgraderat batteri med längre räckvidd och stötdämpare för bättre komfort. Skall du satsa på en elcykel i år är detta definitivt en av de bästa!

Vinnartabell

Tabellen visar vilka placeringar och betyg produkterna fått i de experttester vi läst i tidningar 2016 2015 2014

Tabellen visar vilka placeringar produkterna fått i de experttester vi läst i tidningar och på nätet. Produkten vi rekommenderar är markerad röd.

Testkällor

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Testfakta

Publicerad

När Testfakta testade elcyklar, var det fem av sex som hade för dåliga bromsar. Två märken klarade inte av vatten och en gick för snabbt för att få köras i trafiken. Fyra av sex cyklar klarar inte EU-standarden för bromsar, enligt vilken man testar med en totalvikt på hundra kilo. Skulle man testa mot cyklarnas utlovade maxvikt blir resultaten ännu sämre och ytterligare en cykel få underkänt. Den typen av bromsar som används på elcyklarna är gjorda för vanliga cyklar. Samtliga modeller i testet är utrustade med fotbroms bak och handbroms i form av fälgbroms eller rullbroms fram. Sämst resultat i bromstestet får Batavus-cykeln som får underkänt för både fotbromsen och handbromsen. Bäst resultat fick Biltemas Yosemite Low Step 28” med 3,4 i betyg av totalt 5. Men inte heller den här cykeln levde upp till EU-standarden för bromsar. EcoRide Ambassador är den enda cykeln med okej bromsar och hamnar därför andraplats. Däremot klarade inte cykeln av vattentäthetstest. Crescent Ella 3 vxl tar tredjeplats och har det sämsta enskilda bromsvärdet och den klarar inte EU-standarden för bromsar.

Vinnare i det här testet

  1. Biltema Yosemite Low Step 28
  2. EcoRide Ambassador
  3. Crescent Ella 3 vxl

M3 Sveriges Prylsajt

Publicerad

Reglerna för elcyklar är enkla. I Sverige innebär det att motorn endast får förstärka kraften från tramporna och inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns kontinuerliga märkeffekt får dessutom högst vara 250 watt. I andra länder kan det se annorlunda ut, med hastigheter upp till 45 km/tim. I övrigt är det cykelregler som gäller. M3 har testat ett gäng elcyklar, där Segway Urban Roadster hamnar på första plats. Varumärket är känt för just sina segways, men här finns även en elcykel i sortimentet. Denna cykel är en lite tuffare modell med feta och grövre däck för att även kunna köras vid sidan av vägen. Den har en kaxigt mattgrå lack och den drar onekligen blickarna till sig. Drivlinan från Bosch är en trevlig bekantskap med färddatorn som kronan på verket. Den tydliga, stora och informativa skärmen visar all nödvändig information och är mycket enkel att handha. Allt styrs antingen via vänster tumme eller direkt med knapparna på själva enheten. På högersida styr man de tio växlarna som är från Shimano. Urban Roadster är fantastisk att köra på alla sätt och långturer är en ren njutning. Segway blev alltså en favorit med både utstrålning och trevliga egenskaper. Scott E-Sub Speed är elcykel nummer två i testet och blev en riktigt trevlig bekantskap på flera sätt. Det är en så kallad citybike som lämpar sig perfekt för urban miljö och pendling till och från arbetet. Det helt raka styret i kombination med en riktigt bra sadel gör den bekväm även under längre sträckor. Cykelns batteri är avtagbart, vilket gör laddningen enkel och räckvidden i Eco-läget är på hela 125 kilometer vid gynnsamma förhållanden. Crescents bidrag i testet är en riktigt snygg sportig modell som är ny för i år. Den marknadsförs som ”den ultimata pendlarcykeln” och den har onekligen en hel del smarta och genomtänkta detaljer som gör den extra intressant. Det är ett kvalitetsbygge med bra motor och suverän räckvidd.

Vinnare i det här testet

  1. Segway Urban Roadster
  2. Scott E-Sub Speed
  3. Crescent Eli Sport 340

Cykelfrämjandet

Publicerad

Föreningen Cykelfrämjandet har testat fem aktuella elcyklar i prisklassen 10 000 – 15 000 kr. Man har utsatt elcyklarna för tuff behandling och cyklat på bland annat lervägar, haft dem hängande i bil och ställt dem parkerade utan tak vid regn. Enligt tillverkarna skall det viktiga batteriet kunna räcka upp till ca 50 kilometer. Just extrabatteriet är en dyr historia och kostar från 2 000 till 6 000 kr beroende på cykel. Se till att du får en riktigt bra garanti på cykeln eftersom motor och elsystem är dyra att laga/ersätta.

Bäst i test enligt Cykelfrämjandet är elcykeln Batavus Genova E-Go. Cykeln är stabil, säker och välbalanserad. Utan tvivel är detta den mest välbyggda och genomtänkta elcykeln i testet. Ramen är av aluminium och cykeln har 8 växlar. Betyget blir 4/5 och priset ligger på ca 13 000 kr.

Övriga cyklar delar på andraplatsen och får 3/5 i betyg. Tunturi Forte Premium är bekväm, men något ostabil. Crescent 973 är en kvalitetscykel med bra egenskaper, men kostar några tusenlappar för mycket, 15 000 kr. Ecoride Avenue Comfort är en lång elcykel med nedsänkt ram. Cykelkorg är standard. My Eco är en något vinglig elcykel som funnits med på marknaden länge.

Vinnare i det här testet

  1. Batavus Genova E-go
  2. Crescent 973 Elcykel
  3. EcoRide Comfort

M3

Publicerad

Prylsajten M3 har testat sex olika elcyklar med varierande resultat. Betygsskalan går från 1 till 10 och den bästa av cyklarna erhåller betyget 9/10. Sämsta betyget är 5/10. Elcykeln är en mycket populär produktgrupp, men det finns förhållandevis få seriösa tester publicerade. Detta test kollar på både lyxmodeller och ”billigare” varianter.

Bäst i test blir elcykeln Smart E-bike. Detta är den klart dyraste cykeln, men samtidigt den bästa. Cykeln har ett något futuristiskt utseende med batteriet smart integrerat i ramen. Smart E-bike är välbyggd och andas hög kvalitet. Cykeln är lättcyklad och elmotorn förhållandevis tyst. Enda nackdelen är den höga prislappen på drygt 25 000 kr.

Klar tvåa i testet är Ecoride Epix. Cykeln har en attraktivare prislapp än testvinnaren och imponerar med hög kvalitetskänsla. Ecoride Epix är utrustad med ett smart gasreglage som är helt oberoende övriga inställningar. Hastigheten är 6 km/h vid uppstart, men det är ändå en cool detalj. I övrigt har cykeln ypperliga bromsar och agerar tryggt och stabilt. Betyget blir 8/10.

Sämst betyg får trehjulingen Monty E132. Den är ingen vacker skapelse och har klen motorkraft. Den fungerar inte alls bra i uppförsbackar och i kurvor är den instabil. Fördelen med Monty E132 är dess lastkapacitet. Det går att lasta prylar både fram och bak på cykeln. Men det räddar inte Monty från ett dåligt betyg, 5/10.

Vinnare i det här testet

  1. Smart E-bike
  2. Ecoride Epix
  3. Lyfco FX5

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet redovisar vårens bästa elcyklar. Inget går upp emot att susa fram på en cykel i nedförsbacke eller i medvind – med en elcykel är det så hela tiden! Joakim Stenberg, VD för Svenska cykelfabrikat- och grossistföreningen, säger att man tror att marknaden för elcyklarna kommer att lossna ordentligt i år. Elcyklarna funkar som så att elmotorn är kopplad till sensorer i pedalerna som känner av när man trampar och ger en liten skjuts. Om man slutar trampar, slutar motorn också att driva, och därför kan cyklarna inte klassas som elmopeder. Trots att det är lätt och roligt att cykla med en elcykel – som att alltid cykla i medvind – så är försäljningen så låg att den endast utgör en bråkdel av marknaden. Detta beror främst på att elcyklarna har varit och är extremt dyra (upp mot 20000 kronor är inte ovanligt). Det finns också betydligt billigare modeller, men för en bra elcykel bör man lägga 14000-15000 kronor. Priset skiljer sig åt beroende på batteriernas kapacitet, som mäts i Amperetimmar (Ah), och är ett mått på hur mycket elektricitet batteriet förmår lagra. Samtliga elcyklar i Aftonbladets jämförelse har sina för- och nackdelar. Evobike ECO-3 exempelvis har ett bra pris och motorn fram, vilket gör att cykeln känns stadig, samtidigt som cykeln är tung och bara har tre växlar. Modellen Lifebike Classic har också motorn fram och ger en bra räckvidd. Men precis som Evobike har elcykeln bara tre växlar och batteriet kunde dessutom haft lite bättre kapacitet. En annan elcykel på Aftonbladets lista är Ecoride Comfort. Denna modellen hade sju växlar att välja mellan, men den är väldigt tung – även utan batteriet.

Vinnare i det här testet

  1. Evobike ECO-3
  2. Lifebike Classic
  3. EcoRide Comfort

Min Planet

Publicerad

På hemsidan minplanet.se kan du hitta ett test som utförts på tre stycken elcyklar. Samtliga modeller i testet kommer från samma tillverkare EcoRide, då tillverkaren i nuläget dominerar marknaden och har det bredaste utbudet av elcyklar.
Modellerna ser ut som de flesta vanliga cyklar, fast är lite klumpigare. Det tar tid för testpanelen att vänja sig vid elmotorn, som är svår att ställa in med det lilla handtaget på styret. Elcyklarna har en display där du kan få information av olika slag. Samtliga modeller har en räckvidd på 30-70 km och det beror främst på hur mycket cyklisten väger, hur många backar det finns och hur snabbt man kör. Comfort är en klassisk damcykel, en sådan modell som moderna män gärna cyklar på. Dess sadel är mycket rejäl och man sitter vilsamt upprätt, med god överblick. Styret vinklas enkelt med en insexnyckel, för att man ska få den bekvämaste positionen som möjligt. Elcykeln har sju växlar, handbroms för fram- och bakhjul, samt 26 tums hjul. Med cykeln får man en mycket rymlig korg framtill och en ordentlig pakethållare bak på cykeln. Den andra modellen, Ambassador ERC, ser i princip likadan ut som Comfort, med samma sittställning och komfort, men med skillnaden att hjulen är två tum större och man har fotbroms. Man får cykeln med tre eller åtta växlar, placerade i navet, som enkelt kan justeras. Elcykelns motor driver på framhjulet, medan man fortsätter att trampa bakhjulet. det märks oftast inte under användningen, men man bör få bättre framkomlighet i lätt terräng. Den tredje elcykeln från EcoRide heter Flexible. Detta är en vikbar modell, som fälls ihop på mitten och styret, samt pedalerna kan fällas in. Proceduren tar ca 20 sekunder, det krävs inga verktyg och man behöver knappt använda några muskler. Cykelns hjul är på 20 tum, vilken anses vara ovanligt stort för att vara en vikcykel. Man får sju växlar och bara en handbroms, och dessutom får man lov att ta med den på exempelvis tunnelbanor. För en extra slant, kan du köpa med en snygg väska att förvara den i.

Vinnare i det här testet

  1. EcoRide Comfort
  2. EcoRide Ambassador
  3. EcoRide Flexible

Råd och rön

Publicerad

Råd och rön har testat elcyklar. En elcykel är inte samma sak som en moped - det är en cykel utrustad med en elektrisk liten hjälpmotor i ena hjulnavet. Fördelen med elcykel är att du i uppförsbackar eller i motvind kan trycka på en liten knapp på cykelns display och låta motorn hjälpa dig. Du kan dock inte sluta trampa, eftersom motorn då blir verkningslös. Nackdelarna är att batteriet ofta måste laddas och efter ett par år också måste bytas ut.  Det kan kosta upp till flera tusen kronor. Med två av elcyklarna i testet riskerar du att köra olagligt - Crescent 973 och Marvil E-motion ec7.
Råd och rön har testat elcyklarnas kapacitet, mekanik och säkerhet, samt om dess motorer riskerar att störa elektronik i omgivningen. En testpanel, bestående av en kvinna och tre män, bedömde cyklarna, genom att köra varje cykel i en halvtimme. Panelen tyckte att det var roligt att åka på cyklarna när de hade assistans av elen, men utan den upplevdes de som något kärva och klumpiga. Bäst i test är modellen från Giant, med sju växlar och ett ganska högt pris - ca 21 000 kronor. Trots att den blev testvinnare fick den inte högst betyg i alla delmoment. Att det saknades en instruktionsbok på svenska, sänkte betyget lite grann. Elcykeln tycks dessutom ha en motor som presterar mer än den tillåtna maxhastigheten.  Den mättes upp till 27.3 kilometer i timmen. Trots det får cykeln godkänt, då teststandarden tillåter en felmarginal på 10 procent.
Modellen har, som sagt, ett stark motor, växlar ut direkt och har en dämpad framgaffel som ger en mjuk åkning på cykeln. Den är utrustad med en lampa, som kan slås av och på från displayen på styret. Belysningen fungerar bra, men cykeln har däremot fått kritik, då displayen visar för mycket information. Ett bra val av elcykel, för den som gillar statistik och siffror!

Vinnare i det här testet

  1. Giant Twist Esprit Power W - cos
  2. Sjösala Elenor
  3. Tunturi Tango Forte