VI SAMMANSTÄLLER TESTER

Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer





Ändrad 29 Februari 2024
Så väljer vi vinnare

Så väljer vi vinnare

Test.se har en lång historia av att utse testvinnare i en mängd olika produktkategorier – men hur väljer vi egentligen ut de bästa produkterna?

I första hand är våra testvinnare produkter som har fått topplaceringar i jämförande tester hos välkända aktörer. Vi lägger mycket tid på efterforskning för att kunna presentera ett så pålitligt och korrekt resultat som möjligt. När urvalet görs lägger vi även stor vikt vid produktrecensioner, både från experter och konsumenter.

Ibland stöter vi dock på produktkategorier där det saknas både tester och recensioner. Detta kan antingen bero på att produkten i fråga är ny på marknaden, eller att produktkategorin är ovanligt begränsad. I dessa fall väljer vi att presentera produkter från välkända och etablerade varumärken inom respektive segment.

Bäst i test friktionsdäck 2024 – jämför dubbfria vinterdäck här

Ska du köpa nya friktionsdäck? Vi har gått igenom flera tester och valt ut de dubbfria vinterdäcken som är bäst i test. Om du istället är ute efter dubbdäck hittar du de bästa dubbdäcken här!

Vi har jämfört
  • Grepp på snö och is.
  • Grepp på vått underlag.
  • Övriga egenskaper.
Vi på Test.se rekommenderar
Test och produktrecensioner
Bäst i test Test.se - Bäst i test
Continental
Continental Viking Contact 7
Bäst i test
Bäst i test
Continental
Continental Viking Contact 7
Ett överlägset däck med bra grepp och låg bullernivå.
Testvinnare hos Teknikens Värld 2023.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2023.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2023.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2022.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2021.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2020.
Testvinnare hos Teknikens Värld 2020.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2019.
Topplacerad hos Aftonbladet Plus 2020.
Bra grepp på snö och is.
Godkänt grepp på vått underlag.
Lättkört däck även i pressade situationer.
Lågt vägbuller.
God styrprecision.

Continental är en tillverkare av premiumdäck som var tidiga på marknaden med att tillverka däck till personbilar. Redan 1898 tillverkades det första bildäcket med en, på den tiden, banbrytande vulkaniserings-teknik.

Continental Viking Contact 7 är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018, och sedan dess är det ingen annan tillverkare som kunnat konkurrera med däcket när det kommer till prestanda på vinterunderlag.

I ett nytt test hos Aftonbladet Plus kom de på första plats med betyget 7,7 av 10. Enligt testet har de bra egenskaper på snö och bra grepp på is för att vara ett friktionsdäck. De är lättkörda och bromsar bra. Dock något sämre på våt asfalt. 

I ett test hos Teknikens Värld utsågs Continental Viking Contact 7 till bäst i test i kategorin bästa nordiska dubbfria däck. Det fick högt betyg på bromsegenskaper på is och snö, men något sämre på våt och torr väg. Vägegenskaper på is och snö fick höga poäng. Liksom stötdämpning, ljudnivå och bränsleeffektivitet. Enligt testpanelen har Continentals friktionsdäck varit normsättande i deras tester de senaste två decennierna.

Friktionsdäcket beter sig som förväntat, på ett logiskt sätt, på både snö och is. Även på bar mark visar däcket sin potential, där det är lätthanterligt även i krissituationer. Med korta bromssträckor, låg bullernivå och god styrprecision, är detta vinterdäcket som många håller som favorit - både motormagasin och konsumenter.

  • Butiker & priser
  • Priser för Continental Viking Contact 7
    • Smidig leverans hem eller till verkstad
      Nordens största däck- & fälgvaruhus

Bäst på is Test.se - Bäst på is
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Bäst på is
Bäst på is
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Dubbfritt däck i ny uppdaterad modell som är mycket bra på is.
Tredje plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Bra betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Andra plats på test hos Aftonbladet Plus 2022.
Mycket bra på is.
Lättrullat och exakt styrning.
Låg ljudnivå.
Hög körkomfort.

Den finländska däcktillverkaren Nokian grundades 1988, även om rötterna sträcker sig så långt tillbaka som 1898 då Finlands Gummifabrik AB grundades. Det första gummidäcket till personbil tillverkades 1932 och det första vinterdäcket 1934.

Nokian Hakkapeliitta R5 är en uppdaterad modell av Nokian Hakkapeliitta R3 som också fått bra omdömen för sitt bra grepp på vintriga underlag – i synnerhet på is. Det beskrivs som en innovativ kombination av rent vintergrepp, körkomfort och låg ljudnivå. Däcket har den ny mönsterdesignen Double Block Grip som ger överlägset grepp och utmärkta köregenskaper. Jämfört med sin föregångare har Hakkapeliitta R5 40 procent fler mönsterklackar på skulderpartiet och på mellanpartiet – vilket innebär att kontaktytorna mot vägen har fyra procent mer gummi.

I ett test hos Aftonbladet Plus från 2022 kom friktionsdäcket på andra plats med  7,8 poäng av totalt tio. Enligt tester är vinterdäcket mycket bra på is och det har bra bromsgrepp och sidgrepp. Det har exakt styrning och du kan kontrollera om däcket är på sladd – detta är något som är rätt ovanligt för ett dubbfritt däck. Det är lättkört på snö men upplevs som aningen underkört vid tvära situationer. Däcket är något sämre på våt asfalt och får långa bromssträckor, även om det inte släpper bak.

I Aftonbladet Plus test från 2023 kom friktionsdäcket på tredje plats med betyget 7,1 av 10 och beskrivs som tyst och med lågt rullmotstånd. Enligt det nya testet är de lättkörda på is för att vara utan dubb. Sidgreppet är bra och på snö styr däcken fint. De är något sämre på våt asfalt med går bättre på torr väg. 

I ett test om vinterdäck hos Teknikens Värld får Nokian Hakkapeliitta R5 bra betyg på is och snö, nästan på samma nivå som testvinnaren. Dock får de minuspoäng på vattenplaningsegenskaperna. Bränsleeffektiviteten får också högt betyg – 9 av 10.

  • Butiker & priser
  • Priser för Nokian Hakkapeliitta R5
    • Smidig leverans hem eller till verkstad
      Nordens största däck- & fälgvaruhus

Bästa på snö Test.se - Bästa på snö
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Bästa på snö
Bästa på snö
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Friktionsdäck som i tester presterat särskilt bra på is och snö.
Fjärde plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Bra betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2022.
Tredje plats på Teknikens Värld 2021.
Bra grepp på snö.
Tystgående och lättrullat friktionsdäck.
Lättkört och bra styrning.

Däck- och fälgspecialisten Michelin är ett franskt företag som grundades redan 1889. Michelin X-Ice Snow är ett friktionsdäck som kom som nyhet vintern 2020. Det beskrivs som ett dubbritt vinterdäck anpassat för extrema vinterförhållanden och det nordiska klimatet med kortare bromssträcka, lägre rullmotstånd och hög säkerhet.

Vinterdäcket kom på en delad första plats på ett test hos Aftonbladet Plus från 2022, där det fick poängen 7,9 av 10. Enligt testet är greppet på is och snö mycket bra, men det kan släppa fram vid extrema fall även om sladden går att häva. På barmark är friktionsdäcket sävligt, som många andra odubbade vinterdäck men greppet är ändå lätt att få tillbaka. Friktionsdäcket är lättkört med en lugn, korrekt styrning och dessutom tyst och lättrullat.

I ett nytt test hos Aftonbladet Plus från 2023 kom friktionsdäcket på fjärde plats med betyget 7,0 av 10. På is och är greppet medelmåttigt, men på snö beskrivs det som ett av de bästa odubbade och lättkört oavsett situation. På våt och torr asfalt kan däcket styra långsamt och inexakt men det håller alltid i bak. Enligt testet är friktionsdäcket lättrullat, tyst och stabilt. 

I ett nytt test om vinterdäck hos Teknikens Värld kom Michelin X-Ice Snow på plats 9 av 18 – vilket gör att det inte klarar av att utmana toppen. Det fick bra betyg på bromsegenskaper på snö, men sämre på våt och torr väg. På vägegenskaper fick det högt betyg på snö och komfort och rullmotstånd har också bra betyg.

  • Butiker & priser
  • Priser för Michelin X-Ice Snow
    • Smidig leverans hem eller till verkstad
      Nordens största däck- & fälgvaruhus

Bästa på våta vägar Test.se - Bästa på våta vägar
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Bästa på våta vägar
Bästa på våta vägar
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Uppdaterat friktionsdäck med bra grepp på barmark.
Bra betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Andra plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Bra grepp på snö och is.
Extremt bra grepp på våt väg.
Låg bullernivå.
Avstyr vattenplaning mycket bra.
Bra grepp på bar mark.
Låg förbrukning.

Goodyear är en av världens största däcktillverkare med fabriker i 25 länder. Deras däck är ett resultat av över 100 år av innovation och modern teknik, däcken håller högsta kvalitet och säkerhet!

Goodyear UltraGrip Ice 3 är ett nytt friktionsdäck som lanserades 2023. Det är en uppdaterad version av Goodyear UltraGrip Ice 2, som placerats bra på tester hos Aftonbladet under flera år. Det är ett nyskapande vinterdäck som kommer med hög prestanda för att möta marknadens behov. Vinterdäcket är utvecklat för de unika kraven som den nordiska marknaden efterfrågar.

I ett nytt test om odubbade vinterdäck hos Aftonbladet Plus kom det på andra plats med poängen 7,5 av 10. Enligt testet är detta ett av de bästa odubbade däcken på marknaden. Det styr lugnt och du känner av om du skulle närma dig sladd. På snö fungerar det riktigt bra och på våt asfalt är det ett av marknadens bästa friktionsdäck. Även om däcket inte är det allra bästa på vinterväglag är det en favorit hos testpanelen hos Aftonbladet Plus.

I ett nytt test hos Teknikens Värld fick friktionsdäcket bra betyg och hamnade på topp 5. Det fick högt betyg på bromsegenskaper på is och snö, men sämre på våt och torr väg. Vägegenskaperna på is och snö fick högt betyg, precis som stötdämpning och ljudvolym. Enligt Teknikens Världs testpanel presterar det nya vinterdäcket bra, även om det inte når till samma nivå som testvinnande Continental Viking Contact 7. Däcket kombinerar vintergrepp med egenskaper vid vattenplaning bra.

Enligt Goodyear har det nya däcket både bättre manövrering och förbättrat väggrepp. Tack vare en optimerad slitbaneutformning med ett stort antal blockkanter får du en förbättrad bromsning i snö. Vid låga temperaturer (-30 grader) förblir däcket 35 procent mjukare jämfört med tidigare modell. Eftersom gummiblandningen är mjukare får du en bättre kontakt med is. Den nya gummiblandningen är dessutom mer slitstark och har 20 procent större kontaktyta än tidigare. Rullmotståndet har minskat med 10 procent vilket förbättrar bilen effektivitet.

  • Butiker & priser
  • Priser för Goodyear UltraGrip Ice 3
    • Smidig leverans hem eller till verkstad
      Nordens största däck- & fälgvaruhus

Bra val Test.se - Bra val
Goodyear
Goodyear Ultragrip Ice 2
Bra val
Bra val
Goodyear
Goodyear Ultragrip Ice 2
Ett utmärkt däck för dig som mest kör på saltade och våta vägar.
Topplacerad hos Aftonbladet Plus 2022.
Topplacerad hos Aftonbladet Plus 2021.
Topplacerad hos Vi Bilägare 2020.
Topplacerad hos Teknikens Värld 2020.
Bra grepp på snö och is.
Extremt bra grepp på våt väg.
Låg bullernivå.
Avstyr vattenplaning mycket bra.
Bra grepp på bar mark.
Låg förbrukning.

Goodyear är en av världens största däcktillverkare med fabriker i 25 länder. Deras däck är ett resultat av över 100 år av innovation och modern teknik, däcken håller högsta kvalitet och säkerhet!

Friktionsdäcket Ultragrip Ice 2 från Goodyear utmärker sig ordentligt tack vare att det ger ett näst intill osannolikt bra grepp på vått underlag. Däcket klarar till och med av att avstyra vattenplaning mycket bra, något som de flesta vinterdäck annars har lite bekymmer med. Detta är tveklöst däcket för dig som mest kör på saltade och blöta vägar, det är där det presterar absolut bäst. För den sakens skull är det inte dåligt på snö och is. Där fungerar det också bra, främst i körriktningen under gas och broms, greppet är inte lika starkt i kurvtagning.

Utöver det fantastiska grepp som Ultragrip Ice 2 ger, har det också en väldigt låg bullernivå. Tillsammans med den låga bränsleförbrukningen gör det detta däcket till en solklar favorit för många.

  • Butiker & priser
  • Priser för Goodyear Ultragrip Ice 2
    • Smidig leverans hem eller till verkstad
      Nordens största däck- & fälgvaruhus

Ytterligare läsning

Köpguide friktionsdäck

För att du ska kunna köra lika säkert under vinterhalvåret som på sommaren behöver du ha däck som är anpassade efter väglagret. Därför behöver du ha någon form av vinterdäck - friktionsdäck är ett dubbfritt vinterdäck. 

När måste man ha vinterdäck? 

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas frost, is eller snö på vägarna. Detta gäller för alla typer av vinterdäck - alltså både friktionsdäck och dubbdäck. Friktionsdäck kan däremot sättas på tidigare på hösten eftersom de passar även när det inte är vinterväglag. 

Vad är friktionsdäck?

Friktionsdäck eller dubbfria däck är ett typ av vinterdäck. Till skillnad från dubbdäck har friktionsdäck inga dubbar. De har ett annat typ av mönster och en gummiblandning med högre friktion som gör att de passar bra vid vinterväglag. Friktionsdäck är sämre på is och packad snö, men oftast bättre på blöt asfalt och blöta och snöiga underlag. 

Friktionsdäck bäst i test.

Dubbade eller dubbfria vinterdäck?

Ska man välja dubbade eller dubbfria vinterdäck? Som du förstår är det enkla svaret såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön. 

Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre. 

I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Då är friktionsdäck ett bra val av vinterdäck. Här har vi utvecklat det hela lite mer!

Olika typer av vinterdäck 

Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!

I den här köpguiden tipsar vi om dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck. Är du mer intresserad av dubbade vinterdäck? Tester av och information om dubbade vinterdäck hittar du här.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Till skillnad från dubbdäck så har dubbfria däck, precis som namnet avslöjar, inga dubbar. Dubbfria däck förlitar sig istället på sitt särskilt utformade mönster för att ge ett så bra grepp som möjligt på vinterväglag. Mönstret är bredare än det på sommardäck så att snö ska kunna leta sig in i spåren och packas hårt.

Det är tillåtet att köra med dubbfria däck under hela året, även om det inte är någonting som rekommenderas. Den särskilda gummiblandningen blir mjuk i varmare klimat och gör att däckens egenskaper försämras markant. Dessutom slits vinterdäcksgummit betydligt snabbare på sommarväglag, så det kan bli en dyr historia att köra med dubbfria däck året om.

Nordiska eller europeiska vinterdäck, spelar det någon roll?

De dubbfria vinterdäcken finns även de i två varianter: nordiska och europeiska. De europeiska vinterdäcken är utvecklade med klimatet i den norra delen av den europeiska kontinenten i åtanke, det vill säga framförallt Tyskland. Det är också i Tyskland som den stora marknaden för den här sortens däck finns, och därför är de även konstruerade för att klara av höga hastigheter. De eruopeiska däcken fungerar mycket bra på ett blött väglag, men sämre på is. Nordiska vinterdäck är, precis som namnet antyder, utvecklade för att klara av nordiska förhållanden och klarar därför av isiga vägar bättre än de europeiska däcken. Däck som inte är tillverkade för nordiskt vinterväglag kan vara direkt livsfarliga att köra på under vinterhalvåret.

Hastighetsindex

Det är inte alltid helt lätt att tyda vilka däck som är europeiska och vilka som är nordiska – det finns inget krav på att markera det på ett tydligt sätt. Men – däck måste märkas med vilket hastighetsindex de är konstruerade för! Och eftersom nordiska vinterdäck är konstruerade för lägre hastigheter än de europeiska går det att utläsa vad för slags däck det rör sig om i hastighetsindexet. Hastighetsindex markeras med en bokstav sist i dimensionen, till exempel 205/55-R16 H – här är det alltså H som indikerar vilken hastighet däcket är konstruerat för. Bokstäverna H, V och W visar på högre hastigheter (europeiska förutsättningar) medan Q, R, S och T visar på lägre hastigheter (nordiska förutsättningar).

För att vara helt säker på att du får det du vill ha rekommenderar vi att du tar hjälp av din lokala däckhandlare om du känner dig osäker.

Så ser EU:s däckmärkning ut

2012 införde EU en obligatorisk däckmarkering som ska underlätta för dig när du ska jämföra olika däck. På märkningen ska tre saker alltid finnas med: bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt buller. Den här informationen ger förstås inte en fullständig bild av hur bra ett däck faktiskt är, särskilt inte när det gäller vilka egenskaper däcken har på is och snö. Av den anledningen är dubbdäck helt undantagna från EU:s regler, men vid ett köp av dubbfria vinterdäck kan markeringen ändå ge något av en fingervisning.

Din bil spelar också roll i valet av vinterdäck

Vilka vinter däck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.

Rätt storlek för din bil

Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Däcken vi har priser på här på vår sida är i dimension 205/55 R16 eller annan närliggande storlek.

Köpa friktionsdäck – att tänka på!

När du ska köpa friktionsdäck till bilen finns det flera saker som du kan tänka på - här är några:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att vinterdäcken behöver bytas ut.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
  7. Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck

När du byter till friktionsdäck kan det vara bra att ta hjälp av en mutterdragare - här hittar du mutterdragarna som är bäst i test

Tillbaka till början – våra toppval


Redaktionen
Test.se

Vanliga frågor

  • Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck och de är avsedda för körning på vinterväglag.
  • Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
  • Vi har valt att utse Continental Viking Contact 7 till de friktionsdäck som är bäst i test. De är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018. Continental är ett varumärke som tillverkar premiumdäck.
Innehållsförteckning

Innehåll
Bäst i test:
Continental Continental Viking Contact 7

Du kanske även är intresserad av:

Newsletter image Test.se logo
Håll dig uppdaterad med Test.se:s nyhetsbrev
Vi meddelar när en ny testvinnare tar över tronen
Exklusiva erbjudanden på vinnare bara på Test.se
Din epostadress
Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev godkänner du test.se sekretesspolicy.
Gå med kostnadsfritt
Tack för din prenumeration!
Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Stäng