Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!
Hej besökare! Vi vill gärna göra Test.se ännu bättre och skulle därför vilja ställa några frågor till dig för vår marknadsundersökning. Helt anonymt. Okej, ta mig dit.

Test av friktionsdäck

motor uppdaterad 1:a November, 2016, Baserad på 19 testkällor.

Friktionsdäck och dubbfria vinterdäck är samma sak. Vill du ha däck med dubbar kan du titta på vårt Vinterdäckstest.


Till skillnad från testen om vinterdäck med dubb, är resultaten bland friktionsdäck mer varierande. Det finns ingen självklar vinnare, men alla testvinnare är kända märken med gott rykte. Se testresultat nedan för att se vilka som vunnit utmärkelsen bäst i test. Ska du köpa däck med dubb kan du titta på vår sida om dubbade vinterdäck.



Nya tester publiceras vanligen från slutet av September till slutet av Oktober månad.

Test.se rekommenderar

Nokian Hakkapeliitta R - bäst i test bland Friktionsdäck 2017
Nokian Hakkapeliitta R, bäst i test.

Nokian Hakkapeliitta R - Resultatet bland friktionsdäcken var mycket jämt. Både Nokian och Continental fick många bra argument till varför de skulle vara testvinnare. Vi valde Nokians däck, Hakkapeliitta R. De rullar lätt, utan att slösa energi, vilket resulterar i bl.a. god ekonomi för föraren.
Gummiblandningen ger däcket bättre våt- och isgrepp och ökar slitbanans hållbarhet. Nokian Hakkapeliitta R ger en bra styrrespons som hjälper föraren att känna förändringar i friktionen. Det resulterar i att däcket får god säkerhetsmarginal och varnar i tid om det finns risk för sladd. Däcket är utrustat med en s.k. bromsförstärkare som… Läs mer

Se pris Se pris

Friktionsdäck - Bäst i test

RELATERADE TESTER

Sommardäck

UPPDATERAD 7:e April, 2017

Vinterdäck

UPPDATERAD 1:a November, 2016

Experttester vi läst

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har publicerat sitt stora vinterdäckstest inför vintern 2016, där Robert Collins betygsatt däck för däck. I testet finns både dubbdäck och odubbade däck - i denna artikel fokuserar vi på dubbfria vinterdäck, där Continental blir testvinnare med ContiVikingContact 6. Däcket erbjuder ett bra grepp på is, trots att det är ett dubbfritt däck. Det både bromsar, driver bra och har ett bra sidogrepp som gör däcket lättkört även vid en hård undanmanöver. VikingContact 6 fungerar även bra på snö - även vid hastiga rattrörelser behåller däcket greppet i jämförelse med andra odubbade däck. Bromsgreppet på vått och torrt är relativt bra. Även om däcket är mjukt på torr asfalt och styr långsamt, men kommer inte med några fula överraskningar och bakhjulen håller greppet. Samma sak på våt asfalt, framhjulen tappar greppet först. Nokian Hakkapeliitta R2 hamnar på testets andraplats och fungerar mycket bra på is och snö. På is är däcket är lättkört och man har kontroll även vid en sladd. På snö är både broms och driv bra, samt att det styr fint vid en undanmanöver. Greppet på våt asfalt är dåligt, men på torr asfalt greppar det bra jämfört med de bästa odubbade konkurrenterna. Däcket styr dock långsamt vid en undanmanöver, men är ändå lugnt. Någon gång kan greppet förloras bak, vilket inte är riktigt bra. Goodyear UltraGrip Ice 2 bromsar och driver bra på is, samt att sidogreppet är hyfsat. Oftast är däcket lugnt och lättkört vid en undanmanöver, men ibland kan man tappa greppet lite väl plötsligt. PÅ snö är däcket också lugnt och styr bra. Detta däck hamnar på tredjeplats. Däcket är det allra bästa nordiska odubbade däck på våt asfalt. Det bromsar bra och är lättkört, även vid en extrem situation. På torr asfalt är det ett typiskt odubbat nordiskt däck, mjukt och det styr långsamt. Men däcket tappar inte greppet bak - bra!

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport nr.21

Publicerad

Däcken har en avgörande betydelse för en bils köregenskaper och säkerhet. Idag hjälper avancerad elektronik i många kritiska situationer. Auto Motor & Sport ställer frågan: spelar däck en mindre viktig roll då? De har testat 16 olika vinterdäck, både med och utan dubb, för att få svar! Nordiska vinterdäck har en hårdare skuldra än kontinentala däck, för att kunna bita bättre på is och snö, samt en gummiblandning som är att däcket behåller sin smidighet i bitande kyla - oavsett om det dubbat eller odubbat. I detta test fokuserar vi på friktionsdäck. Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta R2 som är klart snabbast på isbanan och utmärkt även på snö. Det är ett lättkontrollerat och förtroendeingivande vinterdäck. Däremot blev resultatet något svarare på våt asfalt. Continental ContiVikingContact 6 hamnade på testets andraplats som har goda egenskaper på alla underlag. Däcket ger lite sämre sidogrepp på is och snö än Nokian och greppet är lite lynnigt på våt asfalt. På testets tredjeplats. Däcket har en fin balans och styrning på is. Det är förutsägbart och konsekvent på snö, men svagare på våt asfalt och det kränger en del på torr asfalt.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld (Nr 22)

Publicerad

Teknikens Värld har publicerat sitt stora vinterdäckstest med hela tre däcktyper - dubbade däck, nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria däck. Man har testat däckdimension 205/55 R16. Testet är uppbyggt i olika delmoment, dvs bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort och rullmotstånd. I denna artikeln fokuserar vi på odubbade vinterdäck och där ingår både nordiska och mellaneuropeiska däck. Guldmedaljen går till Continental och däcket ContiWinterContact TS 860 (mellaneuropeiskt). Däcket gör bäst ifrån sig på torra och våta vägar. Vinteregenskaperna finns där - men inte i samma utsträckning som de nordiskt anpassade däcken (med eller utan dubb). Här behöver man tänka efter vad man behöver - däck som är bättre på is och snö eller på torra och våta vägar? Goodyear UltraGrip 2 hamnar på andraplats och är ett nordiskt dubbfritt vinterdäck som tidigare vunnit denna delen av testet, men för ett par år sedan. UG 2 uppvisar en bra prestationsnivå med eftersträvansvärd skärpa på framför allt snö. Det är dessutom testets mest komfortabla däck tillsammans med Sava och Continental. Även på tredjeplats hamnar ett däck från Continental - ContiViking Contact 6. Det är ett nordiskt dubbdäck som har extremt bra prestanda. Däcket presterar bra på is och snö samtidigt som det tydligt visar att vattenplaning inte alls är rätt miljö. Bromsning på våt väg går inte heller så bra, vilket testats med två olika uppsättningar.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har jämfört nio odubbade vinterdäck i tolv ronder och på fyra olika väglag. Resultatet visar att inget av däcken klarar av att vara bäst på allt, men Goodyear och Michelin har lyckats lite bättre än andra - åtminstone om man ser till acceleration och broms. Däremot om man ser till bankörningen ökar kurvgreppets betydelse, vilket gör att konkurrenssituationen ändras och Nokian, tillsammans med Continental, placeras i toppen. Continental är tillverkaren som placerar sig på förstaplats, när man ser på samtliga testmoment. ContiViking Contact 6 har ett mycket bra grepp på is - det både startar och bromsar bra. Däcket var även bäst på ruggad is. Däremot har det inte särskilt bra bromsförmåga i väta, men är stabilt och säkert vid snabb körning. Kort sagt är Continentals däck ett bra och stabilt vinterdäck. Nokian Hakkapeliitta R2 intar andraplats och är snabbt vid acceleration på is och bromsförmågan är god, särskilt vid temperaturer längre än noll. Här får man dessutom ett mycket bra kurvgrepp och styrresponsm vilket ger en trygg körkänsla. Även på snö är Nokian snabbast med bra sidogrepp och stabila köregenskaper. Nokian har det lägsta rullmotståndet i testet och ett mycket bra val. På testets tredjeplats hamnar Goodyear UltraGrip Ice 2. Däcket har inte lika bra grepp på is som de bästa konkurrenterna, men hör ändå till de bättre. På snö får däcket mycket bra grepp vid start och broms, men vid provocerad körning sladdar dock däcket och även ganska brett. Bromsförmågan på våt väg är mycket bra och däcket är lätthanterligt och konsekvent i körproverna.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport nr.22

Publicerad

Auto Motor & Sport har i sin tidning publicerat ett test av 12 nordiska vinterdäck, både med och utan dubb. Testresultatet visar att dubbdäck inte längre alltid är bäst på is. Bäst i årets test är nämligen ett dubbfritt däck – Nokian Hakkapeliitta R2 – som är otroligt välbalanserat och lättstyrt på snö. Det går långsamt och kontrollerat ut i överstyrning. Det är bara att släppa gasen, styra emot och sedan accelerera igen. Det finns ingen tendens till understyrning om inte hastigheten är för hög. Stabilt väggrepp vid accelereration och bra bromsförmåga. På is har däcket en överlägsen sidostabilitet och en bra precision med en grundläggande understyrd karaktär. Hakkapeliitta R2 växlar mellan under- och överstyrning på våt asfalt, däcket är lätt att manövrera och har en bra balans. På torr asfalt har det en linjär och snabb styrrespons. Lite lätt överstyrning som enkelt hävs. På andraplats i testet hamnar Michelin X-Ice Xi3 har ett måttligt sidogrepp och pendlande mellan över- och understyrning begränsar förarens kontroll. Det kan bryta ut i kraftiga sladdar som kräver både utrymme och kunskap att häva. Godkänt accelerations- och bromsgrepp. Grundläggande understyrd karaktär på is. Däcket ger bra respons vid små och stora styrvinklar. Bra och balanserade egenskaper på is. Det är lättkontrollerat på våt asfalt och responsen är bra men däcket är inte i nivå med de bästa vad gäller grepp. Halvbra respons vid rattutslag i kurvor på torr asfalt - sammanfattningsvis det sämsta däcket på torr asfalt. Goodyear Ultra Grip Ice2 tar tredjeplats och är ett friktionsdäck som håller kursen bra under kurvtagning på snö. Det ger fint flyt och bra balans. På is brister däcket något i sidogrepp och det tar lång tid att häva en sladd. Ultra Grip Ice2 upplevs som halt och med krävande köregenskaper. På våt asfalt är däcket lättkontrollerat och bättre än Nokian,  Bridgestone och Continental. Fin respons och bra grepp. Det ger även snabb och precis reaktion på små rattutslag vid körning på torr asfalt. Däcket ger mycket bra kontroll på torr asfalt.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld nr.22

Publicerad

Nu har Teknikens Värld släppt sitt stora vinterdäckstest! I testet finns tre däcktyper: dubbdäck, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck. Här har vi slagit ihop nordiska och europeiska friktionsdäck och vinnaren blir det nordiska, dubbfria däcket: Continental ContiViking Contact 6. Däcket sätter ribban högt för konkurrenterna och inget annat däck når upp till samma kompletta vinterprestanda.Men det märks att framgången har en baksida. På våta väglag är fungerar det mjuka, dubbfria däcket desto sämre. Vid vattenplaning hör däcket t.o.m. till testets absolut sämsta, men på vintervägar regerar ContiViking Contact 6! Goodyear UltraGrip Ice 2, som också är ett nordiskt däck, roffar åt sig andraplats. Goodyear är en före detta testvinnare, men har tappat mark mot senaste Continental-däcket. Is- och snöprestanda är inte fullt lika bra och däcket är inte lika ”maxat” när det är som bäst. Däremot har Goodyear itne lika svårt för våta väglag och man uppskattar däckets fina balans, både i greppnivå och mellan de olika egenskaperna. Continental ContiWinter Contact tar tredjeplats. Det är ett mellaneuropeiskt däck som fungerar bäst, eller mycket bra, i alla barmarksgrenar samtidigt som det har fina snöprestanda. Isprestanda håller dock inte i samma fina nivå och det är där som dessa däck brukar fallera.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport

Publicerad

Biltidningen Auto Motor & Sport har testat tio friktionsdäck, varav fyra är helt nya för året; Michelin Alpin 5, Goodyear Ultragrip 9, Continental WinterContact TS850 och Dunlop SP Winter Sport 4D. För att nå ett högt betyg i Auto Motor & Sports test krävs inte bara ett bra grepp på is och snö utan också att det fungerar väl på blöt och torr asfalt. Tidningens testlag har utfört testerna i Lappland och man har främst kikat på väggrepp, bromsförmåga och sidogrepp på olika underlag.

Auto Motor & Sports klara vinnare är friktionsdäcket Continental WinterContact TS 850. Detta däck presterar bra i alla delar, men framförallt på blöt väg där man erhåller ett totalbetyg på 9,5 poäng av 10 möjliga. Totalbetyget på snö och torr väg ligger också högt, men det finns konkurrenter som är bättre. Continental WinterContact TS 850 har ett utmärkt väggrepp och rullmotståndet är lågt. Bor man i södra Sverige är detta däcket man skall satsa på, eftersom vägarna under långa perioder är snöfria. Genomsnittsbetyget för alla delar hamnar på starka 9,1 poäng av 10 möjliga.

Testets tvåa blir Goodyear Ultragrip 9. Detta friktionsdäck är det bästa däcket om man ser till hur väl det presterar på snö. Goodyears däck får det skyhöga totalbetyget 9,8 poäng på snödelen och presterar även bra på blöt väg. På torr väg är inte resultaten lika bra, men ändå helt klart godkända. Däcket har bra balans och låter lite. Genomsnittsbetyget för Goodyear Ultragrip 9 blir 8,8 poäng av 10 möjliga.

Knapp trea och slagen med endast 0,1 poäng av tvåan blir Dunlop SP Winter Sport 4D. Detta däck får bra resultat i samtliga områden, men är inte allra bäst inom något enskilt område. Däcket har inga direkta svagheter och är en bra kompromiss om man vill ha bra grepp och bromsförmåga på samtliga underlag. Genomsnittsbetyget blir 8,7 poäng av 10 möjliga.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har i sitt oktobernummer för 2014 kikat närmare på ett antal nordiska friktionsdäck. Testet har kompletterats med ett däck av kontinental typ samt ett dubbdäck. Friktionsdäcken har testats i Finland under mars månad och förhållandena var milda med lufttemperatur runt noll. Man har använt bilarna Volvo V60 TS/Volvo V70 för att utföra testerna och både ABS och ASR har varit inkopplade.

Testvinnaren heter Continental ContiVikingContact 6 och får det sammanlagda slutbetyget 81 poäng av 100 möjliga. Continentals friktionsdäck presterar mycket bra på is och dess start- och bromsförmåga på is är bäst i testet. Däcket fungerar även väl på isig väg, med ruggad yta. Vid start och bromsning på snö ligger däcket över medel. Däremot är däcket genomsnittligt vid grepp i snöslask. Resultaten på torr och våt väg är fullt acceptabla och sammantaget är detta Vi Bilägares favoritdäck.

Med samma höga slutbetyg 81 poäng av 100 möjliga hittar vi däcket Nokian Hakkapeliitta R2 205. Nokians däck har ett hyggligt isgrepp, men inte i klass med de bästa i testet. Vid körning på dubbriven is är styrresponsen och kurvgreppet dock på topp. Nokian imponerar när det gäller grepp på snö. Däcket är lättkört och konsekvent.

Två däck hamnar på delad tredjeplats; Michelin X-Ice Xi3 och Nokian Hakkapeliitta R2 225. Det förstnämnda är en riktig vinnare då det kommer till grepp på blank is. Michelins däck presterar extremt bra vid både start och bromsning. Nokian Hakkapeliitta R2 225 bromsar och startar bra på slät is. Dock är det inte det bästa däcket vid prestation på snöig väg. Nokian fungerar hyggligt på torr och våt väg samt har en låg bullernivå.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld

Publicerad

Teknikens Värld har i en stor artikel testat ett antal vinterdäck. I deras oktobernummer(2014) har man testat både dubbade och nordiska dubbfria. Denna artikel kommer att handla om de nordiska dubbfria som är sju till antalet. Dessa däck har utvecklats kraftigt de senaste åren och har idag betydligt bättre vägegenskaper än för exempelvis tio år sedan. Förutom detta rullar de lätt och tyst samt är ett bra miljöval.

På plats nummer 1 hittar vi Goodyear UltraGrip Ice 2 som med knapp marginal tar hem titeln ”Bästa dubbfria däck”. Med sina 106 poäng är man endast två poäng före tvåan. Goodyear UltraGrip Ice 2 är samma modell som toppade Teknikens Världs test från 2010. Däcket imponerar med ett riktigt bra grepp och det rullar tyst och lätt på vägen. Enda akilleshälen är bromsprestandan på polerad is. Ett jämnt och bra presterande däck som rekommenderas!

Silvermedaljen går till Continental ContiViking Contact 6 som är ett nordiskt dubbfritt däck med fina egenskaper. Allra bäst presterar det på vinterväg och torrt underlag. Det får även toppbetyg i kategorierna Komfort och Rullmotstånd. Några nackdelar har Continental ContiViking Contact trots allt. Däcket fungerar inte bra på våta vägar och vid vattenplaning. Slutbetyget blir 104 poäng.

På tredjeplats hittar vi ytterligare ett dubbfritt däck som får mycket höga betyg. Däcket i fråga är Nokian Hakkapeliitta R2 och det sammanlagda betyget blir 103 poäng. Poängdifferensen ner till fyran(Dunlop SP Ice Sport) är 16 poäng, vilket innebär att topp tre är överlägsna övriga motståndare. Nokian Hakkapeliitta R2 har ypperlig vinterprestanda, men sämre egenskaper på våt väg.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Kvällstidningen Aftonbladet har i ett stor artikel testat 25 st olika vinterdäck, varav 12 st av dem är friktionsdäck(odubbade). Vi skall i denna text kolla lite närmare på vilka friktionsdäck som presterade bäst. I testet har både lågprisdäck och ”findäck” fått vara med. Skillnaden mellan de bästa däcken och de sämsta är stor, så om du vill ha ett säkert däck bör du kika närmare på Aftonbladets topplista.

På delad förstaplats hittar vi två dubbfria däck; Goodyear Ultra Grip Ice2 och Nokian Hakkapeliitta R2. Båda däcken får totalbetyget 8,2 poäng av 10 möjliga. Goodyears däck är lättkört på is och har ett förhållandevis bra bromsgrepp på is och snö. Det presterar även bra på blöt asfalt. Nokian Hakkapeliitta är det bästa däcket om man bara går på underlagen snö och is. Greppet och köregenskaperna ligger på topp och däcket är tyst och lättrullat. Minustecken för att greppet är medelmåttigt på asfalt.

Tredjeplatsen är liksom förstaplatsen delad mellan två konkurrenter; Michelin X-Ice XI3 och Continental ContiVikingContact 6. Dessa två däck får totalbetyget 7,8 poäng av 10 möjliga av Aftonbladets testpanel. Michelin X-Ice XI3 fungerar bra på alla underlag och har ett fint isgrepp. Däcket är relativt tyst. Continentals däck presterar mycket bra på is och snö, men har sämre egenskaper på blöt asfalt.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har testat åtta olika nordiska friktionsdäck. Man har även valt att plocka med ett kontinentalt friktionsdäck och ett vanligt dubbdäck. Testerna är gjorda i Finland under 2013. De tester som berör däckens egenskaper på is och snö har skett i Ivalo och de tester som gjorts på torr och våt väg har varit lokaliserade utanför Tammerfors.

Ett bra friktionsdäck av nordisk typ skall klara av ojämn is bra och även is som fått ytan uppriven av dubbdäck. Men när temperaturen ligger kring noll och blankisen tar över får de flesta friktionsdäck problem med halkan. Dubbdäcken däremot klarar dessa förhållanden betydligt bättre. Blankisen är alltså friktionsdäckens akilleshäl, men det finns många andra egenskaper som gör friktionsdäcken attraktiva. De har bland annat lägre ljudnivå och lägre rullmotstånd på asfalt.

Testets vinnare är friktionsdäcket Nokian Hakkapeliitta R2. Nokian har som många andra friktionsdäck problem med bromsning på is, men övriga egenskaper håller högsta nivå. På dubbriven is fungerar däcket ypperligt och kurvgreppet är suveränt. Nokians däck fungerar mycket bra vid bromsning på snö och köregenskaperna är också över medel. När det gäller körning i snöslask är Nokian Hakkapeliitta R2 testets bästa. Förutom detta presterar däcket utan anmärkning på torr och våt väg. Medelbetyget blir höga 4,4 poäng av 5 möjliga.

Två friktionsdäck delar på andraplatsen; Dunlop SP Ice Sport och Michelin X-Ice X13. Den förstnämnda får jämna och fina betyg, men vinner inget deltest. Den bromsar hyfsat på is och startar relativt långsamt. Bäst presterar den på snöslask, våt och torr väg. En bra kompromiss, men ingen vinnare. Michelin X-Ice X13 har testets bästa grepp på blankis. Den både startar och bromsar mycket bra på detta underlag. Däremot har däcket problem på både snö och snöslask. Kurvgreppet känns inte bra och en osäker känsla infinner sig. Medelbetyget för både dessa två däck blir 3,7 poäng av 5 möjliga.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport

Publicerad

Auto Motor & Sport har testat åtta friktionsdäck, där Continental tagit första plats. Det visar sig vara stora skillnader bland däckens egenskaper och varje set däck ger testbilen (en BMW 330d) ett nytt uppförande. Bland däcken finns två stycken som sticker ut i positiv bemärkelse, medan ett utmärker sig negativt. Continental ContiWinter Contact TS 850 var en värdig vinnare i testet – inte minst tack vare de extremt fina egenskaperna däcket visar på våt asfalt (99 av 100 poäng). Continental visar sig även vara bäst bland däcken på snöigt underlag, men man kan tro att egenskaperna på torr asfalt prioriterats ned. Däckets komfortnivån är hög, men bromssträckan lång är lång på torrt underlag och rullmotståndet högt. På testets andra plats hamnar Pirelli Winter Sottozero III. På snö och vått underlag ligger Pirelli steget efter Continental, men är desto bättre på torr asfalt (även om Nokians däck är bäst). Rullmotståndet är det lägsta i testet och komfortnivån hög, men det är tyvärr bullret också. Det hade krävts kortare bromssträcka på snö och bättre egenskaper vid vattenplaning för att däcket skulle kunna ta första plats. Dunlop tog tredjeplats med däcket SP WinterSport 4D. Däcket faller inte igenom i något av de tre testmomenten, men får heller inga toppbetyg i någon rond. Däcket rullar tyst och mjuk på torr asfalt, vilket gör att det är ett av de bästa däcken om man ser till komforten. Det ger dock dåligt sidogrepp på våt asfalt, men bromsförmågan är bra i både vått och torrt!

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld

Publicerad

Teknikens Värld har testat odubbade vinterdäck med dimension 205/55 R16. Testet består av sex delmoment: bromsprov, vattenplaning, vägegenskaper, komfort, rullmotstånd och ett älgtest. Testvinnare blev Nokian Hakkapeliitta R2. Nokian har introducerat ett nytt nordiskt, dubbfritt vinterdäck till årets säsong. Hakkapeliitta sätter en ny norm för hur mycket grepp på vinterväglag däcktypen ska leverera. Däcket följer den finska traditionen och rullar lättast i testet, men blir ingen favorit på våta vägar – vilket dessvärre gäller alla däck i klassen. På andraplats hamnade Michelin Alpin, som är ett klassiskt centraleuropeiskt däck med en prestanda därefter! Det betyder att vinterprestandan är sämre och våt- och torrprestandan är näst intill sommardäckslika. Alpin är testets mest komfortabla däck och, precis som förväntat, håller däcket hög klass i våttesterna. Dess bromsprestanda på is är dock riktigt dåligt. Goodyear Ultragrip 8 tog tredjeplats och däcket erbjuder riktigt bra bromsprestanda på snö. I övrigt följer dock däcket samma mönster som Michelin Alpin – dvs att däcket fungerar riktigt bra på vått och torrt underlag, men sämre under vinterförhållanden. Inte heller komfort håller högsta klass och det rullar förhållandevis tungt.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har testat 20 vinterdäck, både dubbade och odubbade. Michelin X-Ice X13 blev testvinnare bland de odubbade vinterdäcken. Michelin har, som första tillverkare, lyckats bygga ett nordiskt odubbat däck med ett så bra grepp och stabilitet på asfalt att det är godkänt för en hastighet på 210 km/timmen. X-Ice X13 är dessutom väldigt lättkört på alla väglag. Det är inte klassbäst på is – det får minus för bromsning på is – men är ändå logiskt och lättkört. Andraplats gick till Nokian med däcken Hakkapeliitta R2. Däcken erbjuder ett utmärkt grepp på is, för att vara ett odubbat vinterdäck – det ger korta bromssträckor, en exakt styrning och det går faktiskt att kontrollera sladdar, vilket är ovanligt för odubbade däck. R2 är dessutom mycket bra på snö, men styr långsamt och bromsar dåligt på asfalt. Sist, men inte minst, hamnade Bridgestone på tredje plats med däcket Blizzak WS70. Däcket är lättkört på is och ger i allmänhet bra grepp. Det kan dock hända att framhjulen tappar fäste lite för lätt! Däckets svaghet är bar mark, framförallt våt asfalt. Där får däcket långa bromssträckor och tappar lätt greppet i en undanmanöver. Däcket fungerar, trots det, utmärkt på snö!

Vinnare i det här testet

Aftonbladet Bil 2012

Publicerad

Aftonbladet med Robert Collin i spetsen testar återigen däck i vad de kallar sveriges största vinterdäckstest. Detta år vinner Nokian med 5.8 poäng medans andra- och tredjeplatstagarna Continental och Michelin får nära 5.7. Observera att vi enbart tagit med nordiska däck i vår sammanställning. I testat kan man läsa de viktiga skillnaderna mellan nordiska och centraleuropeiska däck men även vad som skiljer dem från dubbade däck. Aftonbladet redogör också varför deras test, som görs i Ivalo (Finland) är bättre än övriga tidningarnas.
Testvinnaren Nokian, Hakkapeliitta R, erbjuder mycket bra dubbfria vinterdäck på både is och snö. Största fördelen är dess säkra och lättkörda beteende. Hakkapeliitta R ger en bra styrrespons som hjälper föraren att känna förändringar i friktionen. Däcket ger också en god säkerhetsmarginal och varnar i god tid om det finns risk för sladd.

Vinnare i det här testet

Teknikens värld nummer 21 2012

Publicerad

I årets test precis som förra är det Continental som kniper de två första platserna. Notera att vi här har sammansatt Centraleuropeiska och Nordiska däck från testet som tog varsin förstaplats i respektive kategori. ContiVikingContact 5, som är det nordiska däcket har mycket bättre vinteregenskaper medans ContiWinterContact TS850 har väldigt bra prestanda överlag på våta och torra underlag.
ContiWintercontact levererar ett bra grepp på typiska vintervägar, ger en kortare bromssträcka och säkrare köregenskaper, tack vare de många greppande kanterna som formas av gummiklackarnas placering. Däcket har dessutom lägre rullmotstånd. För att göra däcket säkrare, mer kostnadseffektivt och mer miljövänligt, har Continentals ingenjörer verkligen gjort sitt yttersta under utvecklingsarbetet. Däcket bibehåller sin prestanda under hela däckets livslängd och detta garanteras tack vare de sinussajpade lamellerna.

Vinnare i det här testet

ViBilägare nummer 13 2011

Publicerad

Detta test av friktionsdäck är unikt på det sätt att även nedslitna varianter av samma däck testades. Det visar på hur däcket kan prestera även när det är begagnat.
Hakkapelitta R har bra grepp vid start och bromsning på is, men det är framför allt lätt att hantera med bra kurvgrepp och utmärkt styrförmåga. Nokian är lika överlägset på snö. Snöslask är heller inget problem för däcket. Däcket motstår vattenplaning bra och är lätthanterligt i väta, men vid bromsning på torr väg glider däremot däcket iväg lite för långt.
Med knappt fem millimeter mönsterdjup försämras Hakkapeliittas grepp, men inte
särskilt mycket på is. Där är det fortfarande i nivå med, eller till och med bättre, än många nya konkurrenter. På snö tappar begagnade Nokian några placeringar, men håller fortfarande hög klass. Förmågan att klara snöslask blir betydligt sämre jämfört med nya däcket och vid bromsning på våt asfalt är begagnade Nokian sämst och näst sämst på torr väg. Hakkapeliittas mjuka gummiblandning kvarstår vid slitage, vilket är bra på is men sämre på våt och torr väg.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet Motor

Publicerad

Testet utfördes i Ivalo, Finland. Continental knep förstaplatsen det här året och blev därmed bäst i Aftonbladets och Robert Collins test. Här räknar vi enbart med de odubbade däcken i testet.
Aftonbladet säger att Michelin X-Ice X12 är mest däck för pengarna, en klar 1:a. Detta är ett dubbfritt däck som är speciellt framtaget för nordiska vinterväglag. Däcket erbjuder mer grepp på is, och har en livslängd som är 15% längre och har en 14% kortare bromssträcka på is än sin föregångare. Mikropumpar i däcket gör mönsterklackarna mer effektiva på is! Genom att de skjuter undan vatten från vägbanan, blir därför kontakten mellan däcket och vägbanan mycket säkrare.

Vinnare i det här testet

Teknikens värld

Publicerad

Teknikens värld testade i september 2011 18 olika vinterdäck. Här räknar vi enbart de odubbade däcken(friktionsdäcken). Testerna utfördes på vinterunderlag och barkmark. Vinteregenskaperna har värderats dubbelt så högt.
Viking Contact 5 är speciellt framtaget med den Nordiska vintern i åtanke – Continental har fokuserat på  att ge däcket en bra bromsprestanda och bra grepp på snö och skrovlig is vid omväxlande och kyligt väder. Den moderna gummiblandningen som använts i Viking Contact 5 ger en dokumenterat god dragförmåga och bromsförmåga på snöiga och isiga väglag.
Man har arbetat mycket på mönstret på Viking Contact 5. Däcken är olika mönstrade på in- och utsida och detta har gjort att man har kunnat få Viking Contact 5 att fungera bra tillsammans med moderna bilars säkerhetssystem.

Vinnare i det här testet

VILKEN BÄST I TEST VINNARE ÄR EGENTLIGEN BÄST?

Hos test.se får du svaret - helt gratis!

Vi samlar tester från de mest seriösa aktörerna, bl.a Råd & Rön, Testfakta, SVT Plus, Folksam och Aftonbladet. Vi låter sedan våra redaktörer analysera och utse EN officiell BÄST I TEST produkt!"