VI SAMMANSTÄLLER TESTER

Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer





Ändrad 27 November 2020
Så väljer vi vinnare

Så väljer vi vinnare

Test.se har en lång historia av att utse testvinnare i en mängd olika produktkategorier – men hur väljer vi egentligen ut de bästa produkterna?

I första hand är våra testvinnare produkter som har fått topplaceringar i jämförande tester hos välkända aktörer. Vi lägger mycket tid på efterforskning för att kunna presentera ett så pålitligt och korrekt resultat som möjligt. När urvalet görs lägger vi även stor vikt vid produktrecensioner, både från experter och konsumenter.

Ibland stöter vi dock på produktkategorier där det saknas både tester och recensioner. Detta kan antingen bero på att produkten i fråga är ny på marknaden, eller att produktkategorin är ovanligt begränsad. I dessa fall väljer vi att presentera produkter från välkända och etablerade varumärken inom respektive segment.

De bästa friktionsdäcken 2020 – jämför dubbfria vinterdäck här

Ska du köpa nya friktionsdäck? Vi har gått igenom flera tester och valt ut de dubbfria vinterdäcken som är bäst i test. Om du istället är ute efter dubbdäck hittar du de bästa dubbdäcken här!

Vi har jämfört
  • Grepp på snö och is.
  • Grepp på vått underlag.
  • Övriga egenskaper.
Vi på Test.se rekommenderar
Test och produktrecensioner
Bäst i test logotype
Continental
Viking Contact 7
Bäst i test
Bäst i test
Continental
Viking Contact 7
Ett överlägset däck med bra grepp och låg bullernivå.
Testvinnare hos Vi Bilägare (2020, 2019, 2018).
Testvinnare hos Teknikens Värld (2020, 2019, 2018).
Testvinnare hos Aftonbladet Plus (2019, 2018).
Topplacerad hos Aftonbladet Plus (2020).
Bra grepp på snö och is.
Godkänt grepp på vått underlag.
Lättkört däck även i pressade situationer.
Lågt vägbuller.
God styrprecision.

Continental är en tillverkare av premiumdäck som var tidiga på marknaden med att tillverka däck till personbilar. Redan 1898 tillverkades det första bildäcket med en, på den tiden, banbrytande vulkaniserings-teknik.

Viking Contact 7 är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018, och sedan dess är det ingen annan tillverkare som kunnat konkurrera med däcket när det kommer till prestanda på vinterunderlag. Däcket beter sig som förväntat, på ett logiskt sätt, på både snö och is. Även på bar mark visar däcket sin potential, där det är lätthanterligt även i krissituationer. Med korta bromssträckor, låg bullernivå och god styrprecision, är detta vinterdäcket som många håller som favorit - både motormagasin och konsumenter.

  • Butiker & priser

Bäst på is logotype
Nokian
Hakkapeliitta R3
Bäst på is
Bäst på is
Nokian
Hakkapeliitta R3
Ger mycket bra grepp på is och garanterar körglädje.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2020.
Topplacerad hos Vi Bilägare (2020, 2019, 2018).
Topplacerad hos Teknikens Värld (2020, 2019, 2018).
Bra grepp på snö, mycket bra grepp på is.
Godkänt grepp på vått underlag.
Kvicka styrreaktioner.
Mycket körglädje.
Tryggt däck på bar mark.

Den finländska däcktillverkaren Nokian grundades 1988, även om rötterna sträcker sig så långt tillbaka som 1898 då Finlands Gummifabrik AB grundades. Det första gummidäcket till personbil tillverkades 1932 och det första vinterdäcket 1934.

Nokian Hakkapeliitta R3 ger ett mycket bra grepp på vintriga underlag, i synnerhet på is där det verkligen utmärker sig. Däcket fäster fint även i kurvtagningar och levererar kvick respons. Det funkar fint även på våta och torra underlag där det är både lättkört och ger en säker känsla. Rullmotståndet är b-klassat, den näst högsta märkningen, vilket gör att däcket är mycket ekonomiskt.

Hakkapeliitta R3 är däcket som är ger en perfekt blandning mellan säkerhet och komfort, det är ett bra val för dig som värdesätter bra grepp på vintriga underlag och som satsar på gröna mil.

  • Butiker & priser

Bäst på våta vägar logotype
Goodyear
Ultragrip Ice 2
Bäst på våta vägar
Bäst på våta vägar
Goodyear
Ultragrip Ice 2
Ett utmärkt däck för dig som mest kör på saltade och våta vägar.
Topplacerad hos Vi Bilägare (2020, 2019, 2018).
Topplacerad hos Aftonbladet Plus (2020, 2019, 2018).
Topplacerad hos Teknikens Värld (2020, 2019, 2018).
Bra grepp på snö och is.
Extremt bra grepp på våt väg.
Låg bullernivå.
Avstyr vattenplaning mycket bra.
Bra grepp på bar mark.
Låg förbrukning.

Goodyear är en av världens största däcktillverkare med fabriker i 25 länder. Deras däck är ett resultat av över 100 år av innovation och modern teknik, däcken håller högsta kvalitet och säkerhet!

Friktionsdäcket Ultragrip Ice 2 från Goodyear utmärker sig ordentligt tack vare att det ger ett näst intill osannolikt bra grepp på vått underlag. Däcket klarar till och med av att avstyra vattenplaning mycket bra, något som de flesta vinterdäck annars har lite bekymmer med. Detta är tveklöst däcket för dig som mest kör på saltade och blöta vägar, det är där det presterar absolut bäst. För den sakens skull är det inte dåligt på snö och is. Där fungerar det också bra, främst i körriktningen under gas och broms, greppet är inte lika starkt i kurvtagning.

Utöver det fantastiska grepp som Ultragrip Ice 2 ger, har det också en väldigt låg bullernivå. Tillsammans med den låga bränsleförbrukningen gör det detta däcket till en solklar favorit för många.

  • Butiker & priser

Ytterligare läsning

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!

Ovan visas tester av dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck. Är du mer intresserad av dubbade vinterdäck? Tester av och information om dubbade vinterdäck hittar du här.

En särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Till skillnad från dubbdäck så har dubbfria däck, precis som namnet avslöjar, inga dubbar. Dubbfria däck förlitar sig istället på sitt särskilt utformade mönster för att ge ett så bra grepp som möjligt på vinterväglag. Mönstret är bredare än det på sommardäck så att snö ska kunna leta sig in i spåren och packas hårt.

Det är tillåtet att köra med dubbfria däck under hela året, även om det inte är någonting som rekommenderas. Den särskilda gummiblandningen blir mjuk i varmare klimat och gör att däckens egenskaper försämras markant. Dessutom slits vinterdäcksgummit betydligt snabbare på sommarväglag, så det kan bli en dyr historia att köra med dubbfria däck året om.

Nordiska eller europeiska vinterdäck, spelar det någon roll?

De dubbfria vinterdäcken finns även de i två varianter: nordiska och europeiska. De europeiska vinterdäcken är utvecklade med klimatet i den norra delen av den europeiska kontinenten i åtanke, det vill säga framförallt Tyskland. Det är också i Tyskland som den stora marknaden för den här sortens däck finns, och därför är de även konstruerade för att klara av höga hastigheter. De eruopeiska däcken fungerar mycket bra på ett blött väglag, men sämre på is. Nordiska vinterdäck är, precis som namnet antyder, utvecklade för att klara av nordiska förhållanden och klarar därför av isiga vägar bättre än de europeiska däcken. Däck som inte är tillverkade för nordiskt vinterväglag kan vara direkt livsfarliga att köra på under vinterhalvåret.

Hastighetsindex

Det är inte alltid helt lätt att tyda vilka däck som är europeiska och vilka som är nordiska – det finns inget krav på att markera det på ett tydligt sätt. Men – däck måste märkas med vilket hastighetsindex de är konstruerade för! Och eftersom nordiska vinterdäck är konstruerade för lägre hastigheter än de europeiska går det att utläsa vad för slags däck det rör sig om i hastighetsindexet. Hastighetsindex markeras med en bokstav sist i dimensionen, till exempel 205/55-R16 H – här är det alltså H som indikerar vilken hastighet däcket är konstruerat för. Bokstäverna H, V och W visar på högre hastigheter (europeiska förutsättningar) medan Q, R, S och T visar på lägre hastigheter (nordiska förutsättningar).

För att vara helt säker på att du får det du vill ha rekommenderar vi att du tar hjälp av din lokala däckhandlare om du känner dig osäker.

EU:s däckmärkning

2012 införde EU en obligatorisk däckmarkering som ska underlätta för dig när du ska jämföra olika däck. På märkningen ska tre saker alltid finnas med: bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt buller. Den här informationen ger förstås inte en fullständig bild av hur bra ett däck faktiskt är, särskilt inte när det gäller vilka egenskaper däcken har på is och snö. Av den anledningen är dubbdäck helt undantagna från EU:s regler, men vid ett köp av dubbfria vinterdäck kan markeringen ändå ge något av en fingervisning.

Dubbat eller dubbfritt?

Som du förstår är det enkla svaret såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön. Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre. I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Här har vi utvecklat det hela lite mer!

Din bil spelar också roll

Vilka däck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.

Rätt storlek för din bil

Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Däcken vi har priser på här på vår sida är i dimension 205/55 R16 eller annan närliggande storlek.

Tänk på att:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att vinterdäcken behöver bytas ut.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
  7. Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck.

Tillbaka till början – våra toppval


Redaktionen
Test.se
testse@qualityunlimited.com

Vanliga frågor

  • Det finns både för- och nackdelar med såväl dubbade som dubbfria vinterdäck. Dubbade vinterdäck innebär normalt sett bättre grepp och därmed större säkerhet. Dubbfria däck är istället tystare och bättre för miljön. Vilken typ av vinterdäck du bör välja har bland annat att göra med var i landet du bor – om du bor i norra delen av landet med mycket snö och is är dubbade däck ett bättre alternativ. Bor du istället i centrala Stockholm eller Göteborg kan friktionsdäck vara ett bra val.
  • Vi har utsett Continental Viking Contact 7 till bästa friktionsdäck. Däcket har vunnit tester hos såväl Vi Bilägare och Aftonbladet Plus som hos Teknikens Värld.
  • Ja, enligt lagen är det okej att använda odubbade vinterdäck året runt. Rekommendationen är dock att byta till sommardäck, då vinterdäcken är mer lämpade att användas vid vinterväglag. Däcken slits också ut snabbare om du använder dem året runt.
Innehållsförteckning

Innehåll
Bäst i test:
Continental Viking Contact 7

Du kanske även är intresserad av: