VI SAMMANSTÄLLER TESTER

Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer





Ändrad 5 November 2020
Så väljer vi vinnare

Så väljer vi vinnare

Test.se har en lång historia av att utse testvinnare i en mängd olika produktkategorier – men hur väljer vi egentligen ut de bästa produkterna?

I första hand är våra testvinnare produkter som har fått topplaceringar i jämförande tester hos välkända aktörer. Vi lägger mycket tid på efterforskning för att kunna presentera ett så pålitligt och korrekt resultat som möjligt. När urvalet görs lägger vi även stor vikt vid produktrecensioner, både från experter och konsumenter.

Ibland stöter vi dock på produktkategorier där det saknas både tester och recensioner. Detta kan antingen bero på att produkten i fråga är ny på marknaden, eller att produktkategorin är ovanligt begränsad. I dessa fall väljer vi att presentera produkter från välkända och etablerade varumärken inom respektive segment.

De bästa dubbade vinterdäcken 2020

Kör säkert i vinter med de bästa dubbdäcken – kör säkert med testvinnare! Vill du istället ha det bästa friktionsdäcket? Läs då vår sammanställning av dubbfria vinterdäck här!

Vi har jämfört
  • Grepp på snö och is.
  • Grepp på vått underlag.
  • Övriga egenskaper.
Vi på Test.se rekommenderar
Test och produktrecensioner
Bäst i test logotype
Michelin
X-Ice North 4
Bäst i test
Bäst i test
Michelin
X-Ice North 4
Flerfaldig testvinnare som bjuder på bra stabilitet och grepp.
Testvinnare hos Vi Bilägare (2020).
Testvinnare hos Teknikens Värld (2020).
Test-tvåa hos Aftonbladet Plus (2020).
Testvinnare hos Aftonbladet Plus (2018 och 2019).
4,4/5 Kundomdömen hos bythjul.com.
Perfekt grepp på snö och is.
Bra grepp på våta vägar.
Lågt vägbuller.
Rekordmånga dubbar – 255 stycken.

Däck- och fälgspecialisten Michelin är ett franskt företag som grundades redan 1889. Med dubbdäcksmodellen Michelin X-Ice North har man vunnit otaliga priser i oberoende tester – och så även i år med generation 4 av det stabila däcket. Både Vi Bilägare och Teknikens Värld bedömer nämligen att det är det bästa dubbade vinterdäcket på marknaden.

X-Ice North har ett specialdesignat mönster som innebär möjlighet för fler dubbar än de flesta andra vinterdäck – hela 255 stycken. Detta optimerar däckets prestanda och grepp på vägen. Trots det höga antalet dubbar är nivån av vägbuller med dessa vinterdäck låg. Med ett v-format däckmönster är Michelin X-Ice North stabilt både på snö och is. Det har även ett bra grepp på torra vägbanor, och presterar också helt okej på våta vägar.

  • Butiker & priser

Bäst på våta vägar logotype
Continental
Ice Contact 3
Bäst på våta vägar
Bäst på våta vägar
Continental
Ice Contact 3
Ett mycket tryggt val som är lika säkert på snö och is som på våta vägar.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus (2020).
Testvinnare hos Teknikens Värld (2019).
Testvinnare hos Vi Bilägare (2019).
Topp Placering hos Aftonbladet Plus (2019).
4,3/5 Kundomdömen på bythjul.com.
Bra grepp på snö och is.
Mycket bra grepp på vått underlag.
TwinStud-teknologi med två olika typer av dubbar.

Continental är marknadsledande när det kommer till att tillverka högpresterande däck. De har gjort sig till ett känt namn tack vare deras däck som ger fantastiskt grepp på hala, isiga och våta vägar.

Däcket Ice Contact 3 har blivit utnämnd till testvinnare av Teknikens Värld och Vi bilägare 2019, och av Aftonbladet Plus 2020. Utöver det har det placerat sig mycket bra i flera andra jämförande tester. Föregångaren, Ice Contact 2, har även det blivit utsedd till testvinnare under 2018.

Föregångaren till Ice Contact 3, Ice Contact 2, var en stor kundfavorit eftersom det är ett mycket säkert däck att åka med. Det klarar sig utmärkt i många av de olika trafiksituationer som man kan tänkas stöta på under en svensk vinter. Uppföljaren, Ice Contact 3, är klarar också detta - men ännu bättre på alla punkter. Däcket är utrustat med den så kallade TwinStud-teknologin, vilket innebär att däcket har två olika typer av dubbar som är strategiskt utplacerade för maximalt grepp. Den ena dubben är specialiserad på att få fäste vid acceleration och inbromsning, och den andra dubben är framtagen för att ge bättre grepp vid kurvtagning.

De breda spåren i mönstret är designade för att snabbt kunna leda bort smuts och snö åt sidorna. Detta gör däcket synnerligen bra på att leda bort vätska så att vattenplaning kan förebyggas. Gummiblandningen utgår ifrån ContactViking men med små justeringar, det har till IceContact tillsatts rapsolja för att däcket ska bibehålla sin prestanda även vid extrema temperaturer.

  • Butiker & priser

Bäst för snö logotype
Nokian
Hakkapeliitta 9
Bäst för snö
Bäst för snö
Nokian
Hakkapeliitta 9
Perfekt grepp på snö och is.
Topplacering hos Vi Bilägare (2020).
4,4/5 Kundomdömen på bythjul.com.
Perfekt grepp på snö och is.
Helt okej grepp på våta vägar.
Stabila i kurvor.
Med två typer av dubbar.

För många hänger nog Nokian och deras Hakkapeliitta-däck ihop med snöiga och isiga vintervägar – och det är också just det som Hakkapeliitta är bäst på. I Vi Bilägares jämförande test från 2020 fick Nokian Hakkapeliitta 9 full pott när det gällde test på is, och var bäst när det gällde grepp på snö.

Nokian Hakkapeliitta 9 är unikt på så sätt att däcket har två olika typer av dubbar, och totalt är varje däck utrustat med 196 dubbar. Dels har däcket en typ av dubbar i mitten av slitbanan, vars syfte är att göra nytta vid acceleration och inbromsning. Utanför dessa finns den andra typen av dubbar, som istället ska förbättra däckets sidogrepp.

Dessa dubbade vinterdäck känns stabila även i kurvor, och bjuder genomgående på en god körkomfort.

  • Butiker & priser

Ytterligare läsning

vinterdäck dubbdäck

Köpguide

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!

Nedan visas tester av dubbdäck. Är du mer intresserad av dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck? Testar av och information om odubbade däck hittar du här.

En särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Dubbdäck är dessutom utrustade med små dubbar som hjälper däcket att få fäste på hala underlag. Det är dock främst på underlag med is eller riktigt packad snö som dubbdäcken ger absolut bäst effekt; på slask eller lös snö har dubbfria däck i regel bättre grepp än dubbdäck.

Dubbat eller dubbfritt?

Svaret är såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön. Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre. I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Här utvecklar vi det hela lite mer! Viktigt är i alla fall att du väljer däck som är framtagna för ett nordiskt vinterklimat och inte halvdana kompromisser.

Test av vinterdäck. Mönsterdjup.

Din bil spelar också roll

Vilka dubbdäck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.

Rätt storlek för din bil

Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Mönsterdjup

Det är viktigt att byta ut vinterdäcken när de börjat bli uttjänta, om de är för slitna hjälper de föga vid vinterväglag. Du kan enkelt kontrollera däckets status genom att mäta mönsterdjupet.

  • Vinterdäck för personbilar ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter
  • För tunga bilar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, är det 5 millimeter som gäller.
  • Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter

vinterdäck mäta mönsterdjup

Tänk på att:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att däcken måste bytas ut.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
  7. Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck.

Tillbaka till början – våra toppval


Redaktionen
Test.se
testse@qualityunlimited.com

Vanliga frågor

  • Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
  • Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. För tunga bilar, med en totalvikt över 3 500 kilo, gäller 5 millimeter. Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup.
  • För bra vinterdäck i Sverige får man vara beredd att betala mellan 4 000 och 7 500 kronor för en bra uppsättning vinterdäck. Tänk även på att det kan komma till kostnad för fälgar! Generellt sett kan man säga att man får det man betalar för, och oftast är lite billigare däck inte gjorda för det tuffa, nordiska klimatet.
Innehållsförteckning

Innehåll
Bäst i test:
Michelin X-Ice North 4