Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!
dubbade vinterdäck - Bäst i test

Test av dubbade vinterdäck

16 ST PRODUKTER TESTADE

motor uppdaterad 5:e Oktober, 2017, Baserad på 22 experttester.

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!

Nedan visas tester av dubbdäck. Är du mer intresserad av dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck? Testar av och information om odubbade däck hittar du här.

Jag kan allt om dubbade vinterdäck – klicka här för att komma direkt till testvinnaren!

En särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Dubbdäck är dessutom utrustade med små dubbar som hjälper däcket att få fäste på hala underlag. Det är dock främst på underlag med is eller riktigt packad snö som dubbdäcken ger absolut bäst effekt; på slask eller lös snö har dubbfria däck i regel bättre grepp än dubbdäck.

Dubbat ett dubbfritt?

Svaret är såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön. Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre. I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan.

Din bil spelar också roll

Vilka däck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.

Tänk på att:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!

Nya tester publiceras vanligen från slutet av September till slutet av Oktober månad.

Bäst i test: Nokian Hakkapeliitta 8

Vi på Test.se har valt att rekommendera Nokian Hakkapeliitta 8. Det har vunnit de flesta dubbdäckstester de senaste åren, bland annat eftersom det erbjuder överlägset broms- och accelerationsgrepp. Hakkapelitta 8 har en smart, mer miljövänlig dubbplacering och ett Eco Stud 8-koncept som ger däcket mycket bra köregenskaper på vinterväglag. Däcket har ett bra grepp på såväl is och snö som på våt och torr väg, och dess exemplariska styregenskaper på is och snö är en av de egenskaperna som särskilt lyfts fram i många tester.

Specifikationer


Testresultat:
Vi Bilägare 2016,    Aftonbladet 2016,    Teknikens Värld (Nr 22) 2016,    Auto Motor & Sport nr.21 2016,    Auto Motor & Sport nr.22 2015,    Aftonbladet 2015,    Vi Bilägare Nr.13 2015,    Aftonbladet 2014,    Teknikens Värld 2014,    Vi Bilägare 2014,    Aftonbladet 2013,    Auto Motor & Sport 2013,    Vi Bilägare 2013
Tillverkningsland:
Finland, Ryssland
Hastighetsindex:
T (190 km/h)

Köp dina vinterdäck online:

Bythjul.com »
Störst i SverigeSnabba leveranser
Dack247.se »
Mycket bra kundomdöme!Snabba leveranser

Dubbade vinterdäck - JÄMFÖRELSETABELL

RELATERADE TESTER

Dubbfria vinterdäck

UPPDATERAD 5:e Oktober, 2017

Sommardäck

UPPDATERAD 7:e April, 2017

Experttester vi läst (22st)

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Aftonbladet Plus

Publicerad

Aftonbladet har i ett stort test provkört 15 dubbade vinterdäck och 11 odubbade, och här presenterar vi de tre däck som var bäst av dubbdäcken.

Högst poäng i testet fick Continental IceContact 2. Däcken har ett utmärkt grepp på is, är lättkörda och har bra styregenskaper i extrema situationer. De presterar också väldigt bra på snö och har ett fantastiskt bromsgrepp. På vått och torrt underlag är däcken inte fantastiska, men ändå bra. Överlag ett par riktigt bra vinterdäck!

På andra plats i Aftonbladets test hamnade Hankook Winter I*Pike RS+. Även Hankooks däck presterar riktigt bra på is, och styr logiskt och utan överraskningar på såväl is som snö. På våt och torr asfalt har däcken en något långsam styrning, men fortfarande logisk och lugn.  Ljudnivån var dock i högsta laget.

Efter Hankooks däck presenteras Nokian Hakkapeliitta 9. Även dessa däck kör mycket bra på både is och snö! De är lättkörda och tappar inte greppet. På barmark presterar de inte fullt så bra, utan får inte ett perfekt bromsgrepp på torr asfalt- På våt går det lite bättre och man slipper tråkiga överraskningar.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare nr. 13 2017

Publicerad

Vi Bilägare har utfört ett test av sju dubbdäck, och vinnare i testet blev Nokian Hakkapeliitta 9. De nya däcken från Nokian har en förbättrad prestanda på barmark och fortsätter leverera på vinterväglag. Precis som tidigare har Nokian Hakkapeliitta utmärkta köregenskaper med en lättbalanserad överstyrning på greppgränsen. Däcken ger en låg bränsleförbrukning, men har en något hög bullernivå.

På andra plats hamnade Goodyear UltraGrip Ice Artic. Goodyears däck presterar särskilt bra på is och snö, men inte riktigt lika bra på bar asfalt. Däcken har små problem med understyrning i snäva kurvor; när greppgränsen är nådd tar det en liten stund innan de helt återfår fästet igen. Men däcken är mer än väl godkända och gör sig välförtjänta av en andraplats!

På tredje plats i Vi Bilägares hittar vi Michelin X-Ice North 3, som har betydligt färre dubb på sina däck än både Nokian och Goodyear. Det gör också att de inte presterar lika bra på is och placerar dem längre ner i rankningen. På snö och barmark bromsar däcken dock som de ska, även om de konsekvent är något understyrda. Men de tappar sitt fäste gradvis, vilket ändå gör dem väldigt hjälpsamma och lättstyrda i ett krisläge!

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Att välja vinterdäck är för de flesta en fråga om var man bor och på vilket vinterväglag man oftast kör. Förutom bästa säkerhet kan de handla om komfort och miljöpåverkan. Vi Bilägare har testat dubbdäck för vintern 2016/17 med två nykomlingar - Bridgestone Noranza 001 och Triangle Icelink. Bäst i test är dock fortfarande Nokian med sitt däck Hakkapeliitta 8 som är ett av de bästa däcken på is. Det accelererar snabbt och har även testets bästa grepp vid bromsning på is. Hakkapeliitta 8 är ett däck som är lätt att hantera i extrema situationer. Också på snö är greppet vid acceleration och bromsning bland testets bästa. Däcket uppför sig logiskt och lugnt även vid provocerad körning. När det gäller våtgrepp är Nokian istället bland de sämsta. På testets andraplats hamnar det nya däcket -  Bridgestone Noranza 001 - som imponerar med sitt grepp på is. Däcket accelererar snabbast och har som övriga däck med 190 dubbar en klar fördel, vilket också gäller bromsning. Noranza har även bra kurvgrepp med exakt och stabil styrförmåga, som liknar den hos Nokian. Även på snö är däcket mycket bra, men har en tendens att sladda lite mer än de bästa. Det är inte lika bra på våt väg och behöver längst bromssträcka, däremot kortast bromssträcka på torr väg. Continental tar tredjeplats med ContiIce Contact 2 som är mycket bra på is, både vid start och broms, samt sidogrepp. I övrigt har däcket balanserade egenskaper. Med det är ändå inte riktigt i nivå med Bridgestone och Nokian. I grunden är det understyrt och generellt känsligare för styrutslag och kräver lite mer noggrannhet vid provocerad kurvtagning. Ice Contact 2 klarar väta och torr väg bra.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har publicerat sitt stora vinterdäckstest inför vintern 2016, där Robert Collins betygsatt däck för däck. I testet finns både dubbdäck och odubbade däck - i denna artikel fokuserar vi på dubbdäck. Bäst bland dom är Continentals däck IceContact 2 som är ett välbalanserat och lättkört däck, framför allt på is, tack vare bra dubbgrepp. Även på snö är däcket lättstyrt, lugnt och logiskt.På våt asfalt ger däcket ett bra grepp och det är såpass stabilt att det klarar en undanmanöver utan överraskningar. På torrt vägunderlag är däcket endast medelbra med långsamma reaktioner. Däcket ger också ett högt rullmotstånd. Hakkapeliitta 8 från Nokian hamnar på andraplats och är fortfarande överlägset på is, även om konkurrenter som nu har lika många dubbar kommer allt närmare. Däcket bromsar och driver mycket bra och är lättkört vid svåra situationer. Det är dessutom lugnt och logiskt på snö - överraskar aldrig föraren. Detta däcket är utvecklat för riktig vinter. På asfalt är det mjukt och styr långsamt och greppet är bara medelmåttigt - ändå lugnt och logiskt utan att ställa till det. Hakkapeliitta 8 är testets mest bullriga däck. Bridgestone hamnar på tredjeplats med däcket Noranza 001 som har ett mycket bra grepp på is. De många dubbarna hjälper till med både broms och framkomlighet och däcket är lättkört. På snö är däcket medelmåttigt, men ändå lugnt. Inte så bra på asfalt - däcket är mjukt, styr utan precision och bromsar dåligt. Vid en undanmanöver hasar bilen över framhjulen medan bakhjulen greppar. Ljudnivån är hög, som hos andra däck med mycket dubb. Rullmotståndet är mycket lågt.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport nr.21

Publicerad

Däcken har en avgörande betydelse för en bils köregenskaper och säkerhet. Idag hjälper avancerad elektronik i många kritiska situationer. Auto Motor & Sport ställer frågan: spelar däck en mindre viktig roll då? De har testat 16 olika vinterdäck, både med och utan dubb, för att få svar! Nordiska vinterdäck har en hårdare skuldra än kontinentala däck, för att kunna bita bättre på is och snö, samt en gummiblandning som är att däcket behåller sin smidighet i bitande kyla - oavsett om det dubbat eller odubbat. I detta test fokuserar vi på dubbdäck! Nokian Hakkapeliitta 8 hamnar på förstaplats och är ett tryggt och säkert däck på vinterunderlag. Däcket imponerar även på torr asfalt, men är mediokert på våt asfalt med oprecis styrkänsla och dålig bromssträcka. På andraplats hamnade Continental IceContact 2 som är ett både stabilt och konsekvent däck med fina vinteregenskaper. Däcket tappar dock värdefulla poäng i handling och inbromsning på torr asfalt. Hankook Winter I*pike tog bronsmedalj med fina egenskaper på både snö och is. Även accelerationen och styrningen var bra på snö, men det var svag bromsverkan på torr asfalt. Det förekom även rejäla understyrningstendenser på torrt underlag.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld (Nr 22)

Publicerad

Teknikens Värld har publicerat sitt stora vinterdäckstest med hela tre däcktyper - dubbade däck, nordiska dubbfria och mellan europeiska dubbfria däck. Man har testat däckdimension 205/55 R16. Testet är uppbyggt i olika delmoment, dvs bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort och rullmotstånd. I denna artikel fokuserar vi dubbade vinterdäck, där testets bästa däck är Ice Zero från Pirelli. Det är första gången Pirelli vinner ett däcktest hos Teknikens Värld, vilket är riktigt roligt, eftersom man då vet att de bygger bättre däck som gynnar bilisterna. Med Ice Zero når Pirelli en ny nivå av grepp på vinterväglag. Det italienska däcket har en härlig skärpa på is och snö, utan att falla igenom på bar mark. På testets andra plats hamnar Continental med däcket ContiIce Contact 2, som var förra årets vinnare, men som utsattes för hårdare konkurrens detta året. Resultaten är snarlika och precis som Pirellis däck så uppvisar Continental en jämnhög nivå, det är marginella skillnader som avgör till slut. På bar mark rullar Continental aningen tyngre och vattenplaning är aningen sämre, men komforten är bättre. Nokian Hakkapeliitta 8 hamnar på tredjeplats och visar väldigt bra resultat på snö- och isbanorna. Men till skillnad från de tidigare nämna däcken, visar det sig att Nokian har svårt för våta vägar - vattenplaning är ingen favoritgren och har aldrig varit för Nokian.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport nr.22

Publicerad

Auto Motor & Sport har i sin tidning publicerat ett test av 12 nordiska vinterdäck, både med och utan dubb. Testresultatet visar att dubbdäck inte längre alltid är bäst på is. Det bästa däcket med dubb är Hakkapeliitta 8. Däcket erbjuder goda marginaler vid körning på snöiga vägar. Man får tydliga signaler när greppet håller på att försvinna. När däcket överstyr är det enkelt att kontrollera sladden med gasjustering. Bra sidogrepp och ger en säker körning. Däcket är även stabilt under kraftig inbromsning. På is upplevs styrningen lite lätt, men ändå med precision runt mittläget. Bra respons i alla vinklar, exakt precision och lätt överstyrt. På våt asfalt har däcket en konsekvent understyrd karaktär och är lätt att kontrollera med bra balans, men inte bäst grepp. Hakkapeliitta 8 är överraskande följsamt och ger snabb respons runt mittläget på torr asfalt. På andraplats i testet hamnar Michelin X-Ice North 3 som är det mest understyrda däcket av de sex testade dubbdäcken på snö. Detta övergår sedan i kraftig överstyrning som kräver ”idogt rattande för att få fason på”. Däcket är instabilt och därmed krävande att köra fort och samtidigt säker med på snö. På is har Michelin en respons och överstyrning som påminner om Continental, medan sidogreppet är i nivå med Goodyear. Det bryter lätt ut i sladd på torr asfalt och har en progressiv karaktär - hårt och ryckigt vid undanmanöver, men klarar övningen bra. Det är lätt att häva de sladdar som uppstår. Continental ContiIce Contact hamnar på tredjeplats och har en konsekvent beteende där det först understyr lätt och därefter går över i överstyrning när greppet på snö försämras. Däcket har goda säkerhetsmarginaler och är lätt att korrigera, med bra accelerations- och bromsgrepp. Det överstyr mer än Nokian på is och har hög precision runt mittläget, samt att sidogreppet är bra. Något sämre precision i kurvor och kräver större rattutslag. Lätt att kontrollera och har bra grepp på våt asfalt. Bra följsamhet, snabb respons och lätt att manövrera på torrasfalt. Continental erbjuder ett överlag säkert däck med konsekvent uppförande.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld nr.22

Publicerad

Nu har Teknikens Värld släppt sitt stora vinterdäckstest! I testet finns tre däcktyper: dubbdäck, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck. Här sammanställer vi dubbdäcken och det visar sig att Continental är testets vinnare. ContiIce Contact har vunnit Teknikens Världs däcktester flera gånger om och efterföljaren, med tillägget 2, är minst lika bra. Visserligen är däckets uppträdande inte riktigt lika vasst som den dubbfria brodern, men å andra sidan är dubbdäcket mer komplett och utan djupa prestationssvackor. ContiIce Contact 2 är ett riktigt bra däck, som dessvärre rullar tungt. På andraplats hamnar Pirelli Ice Zero som erbjuder riktigt bra och vettiga prestanda, där is- och snöegenskaperna sticker ut som bland de bästa i testet. Även på vått och torrt väglag sticker däcket ut åt det positiva hållet. Den enda punkten där Pirelli får en anmärkning gäller komfort. Ljusnivån är alldeles för hög, vilket blir jobbigt i längden! Två däck får samma betyg och delad tredjeplats – Goodyear UltraGrip Ice Artic och Nokian Hakkapeliitta 8. Kampen är alltså jämn strax under toppen och endast två poäng skiljer Goodyear från Pirelli. Det märks att Goodyear inte har exakt lika goda isprestanda som Pirelli, men istället slipper man några riktiga klavertramp prestandamässigt. Våta vägar är fortfarande den svagaste punkten för dubbdäck och det blir inget undantag för Goodyear i år. Nokian imponerade med is- och snögrepp, samt ett lågt rullmotstånd, men även Nokian har svårt att prestera på våta väglag.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

I Aftonbladets test av vinterdäck med och utan dubb, visar det sig att däcken utan dubb halkar långt efter. Har man däck med dubb på blir bromssträckan kort, bilen går att styra, bakvagnen tappar inte greppet i vilda sladdar och bilen går fortfarande att kontrollera, samt köra, trots att däcken tappat greppet. Odubbade däck kommer inte i närheten av dubbdäckens grepp när det väl gäller. I testet är det Nokian som är bäst när det är som halast på vägen, Conti är nästan lika bra och Hankook kommer strax efter på listan. Michelin, som är den tillverkare som vill vara myndigheterna mest till lagt, har 96 dubbar enligt regelboken. Däcket styr dåligt och har långa bromssträckor på is. Långa bromssträckor har även Gislaved med samma antal dubb. Nokian Hakkapeliitta 8 är överlägset bäst på is, tack vare sin korta bromssträcka och sitt fina driv. Sidgreppet är också mycket fint, vilket gör däcket synnerligen lättkört på isiga vägar. Ju halare, desto mer överlägset. På snö hör däcket till de bästa, men på bar mark går det lite sämre utan riktig skärpa vid en hastig undanmanöver. Däckets utformning straffar sig på asfalt, men trots många dubbar är däcket inte särskilt bullrigt och rullmotståndet lågt. Continental är ett väl balanserat däck, mycket bra på vinterväglag utan att bli för mjukt på asfalt. Det har bra grepp och fina köregenskaper både på is och snä, det är logiskt och lättkört. På torr och våt asfalt är styrningen lite för långsam, men däcket är stabilt och tappar inte greppet i första taget. Hankook hamnar, tillsammans med Continental, på andraplats. Däcket blir bättre och bättre för varje år, greppet på is är i toppklass både när det gäller bromsning, driv och sidgrepp. Även på snö hör det till de bättre. Det är lättkört och logiskt.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare Nr.13

Publicerad

Årets däcktest i tidningen Vi Bilägare visar att däck med många dubbar har betydligt bättre isgrepp än de med färre dubb. Det är avgörande skillnader i grepp på is mellan däck som har 130-190 dubb och de med bara 96. Testet på is och snö har gjorts utanför Ivalo, Finland, första veckan i Maj. Testförhållandena skiftade ovanligt starkt – vissa dagar var milda med lufttemperaturer nära noll, andra dagar omkring 10 minusgrader. Samtliga tester har utförts med Volvo V40, S60, V60 och V70. Testerna på våt och torr väg gjordes på testbanor utanför Tammefors i april, då också mätning av grepp i snöslask, samt bränsleförbrukning utfördes. Då var testbilarna två stycken Volvo V40 CC. Årets testvinnare är Nokian Hakkapeliitta 8. Det är 190 dubb med optimerad placering som har gett Nokian ett extremt bra grepp på is. Däckets köregenskaper på isigt väglag ger ett riktigt bra kurvgrepp och balanserat uppträdande utan extrem överstyrning. Hakkapeliitta 8 startar snabbt och bromsar effektivt även på snö. Vid provocerad körning på snö är däcket stabilt med säker styrrespons och bra grepp även vid pådrag i kurva. Både bromsförmåga och köregenskaper i väta är goda. Nokian Hakkapeliitta 8 har lägst rullmotstånd och bränsleförbrukning. Nokian är testets is- och snömästare. Efter Nokian är det Continental och Pirelli som delar andraplats med samma slutbetyg. Continentals nya dubbdäck har nu 50 procent fler dubbar som dessutom har stark vidhäftning till omgivande gummi. Greppet vid start, bromsning och körning på is är mycket bra. Däcket har extremt bra sidgrepp och är mycket förutsägbart, samt lättkört. Det presterar också mycket bra på snö, med distinkt styrning och lugna köregenskaper. IceContact 2 är ett mycket bra vinterdäck. Pirellis 130 dubb och ett under testet ökande dubbutstick biter hårt i isen. Det är ytterst kvickt vid acceleration och bromsning på is. När man kör snabbt på isväg, tenderar Ice Zero dock att överstyra – gå med bakvagnssladd. Pirelli startar och bromsar bra på snö, men sladdar gärna här också. Däcket ger dock bra grepp i snöslask och på vinterväg, men med väl yvigt uppträdande.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld

Publicerad

Biltidningen Teknikens Värld har i oktobernumret för 2014 testat ett antal vinterdäck, både dubbade och nordiska dubbfria. I denna artikel tänker vi koncentrera oss på de dubbade däcken som är nio till antalet. Dessa passar bäst när det är blankis och ger en högre säkerhet. Håll dock koll på hur snabbt ditt dubbdäck slits eftersom det påverkar däckets egenskaper.

Man har valt att dela upp testet i sex olika delar; Bromsegenskaper, Vägegenskaper, Vattenplaning, Älgtest, Komfort och Rullmotstånd. De två förstnämnda är klart viktigast och det är främst dessa två kriterier som avgör om respektive däck finns med i toppen.

Med knapp marginal blir Continental ContiIceContact det vinterdäcket som vinner i kategorin dubbade däck. Det sammanlagda slutbetyget blir 115 poäng och Continental presterar bra i de flesta delar. Resultaten ligger i topp då det kommer till prestationen på is och snö. Continental är inte bäst på våt eller torr väg, men får acceptabla betyg inom dessa områden. Sammantaget blir Continental ContiIceContact dock vinnaren!

Näst bäst i Teknikens Världs test av dubbdäck blir Nokian Hakkapeliitta 8. Dess prestanda på is och snö är i världsklass. Inget annat däck slår Nokian på fingrarna i detta avseende. Dock har den en nackdel som gör att den inte rår på testvinnaren. Resultatet på vattenplaning-testet är inte bra. Slutbetyget blir ändå starka 113 poäng, vilket placerar däcket på andra plats.

På god tredjeplats hamnar däcket Michelin X-Ice North 3. Detta är ett jämnt och bra presterande däck som får toppbetyg när det gäller bromsegenskaper på snö. Lika bra är inte bromsförmågan på is, men den ligger ändå bland de bättre. Dess egenskaper påminner om testvinnaren Continentals däck, men den når ändå inte ända upp. Det sammanlagda betyget blir 107 poäng.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har i ett stort reportage testat 25 st olika vinterdäck, varav 13 st av dem är dubbade och övriga odubbade. Vi tänker i denna artikel koncentrera oss på de förstnämnda däcken, de dubbade. Man har testat både dyra däck och lågprisdäck. Både kända tillverkare och nya utmanare från Kina, Korea och Taiwan finns med i testet. Aftonbladet konstaterar att det skiljer extremt mycket i grepp och prestanda mellan de olika däcken, så det är ingen dum idé att vara påläst när det är dags att investera i nya vinterdäck.

Bäst i test som så många gånger förr hamnar vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta 8. Aftonbladet ger Nokians däck ett totalbetyg på höga 8,8 poäng av 10 möjliga. Hakkapeliitta 8 har ett mycket bra grepp på is och bromssträckan är väldigt kort. Däcket är extremt lättkört och klarar de flesta undanmanövrarna fint. Egenskaperna på snö är också toppenbra! Enda invändningen är att Nokian Hakkapeliitta 8 inte presterar lika bra på barmark, men resultaten är ändå acceptabla.

Två vinterdäck delar på andraplatsen om man ser till totalbetygen. Med betyget 8,6 poäng av 10 möjliga har vi Continental ContiIceContact och Pirelli Ice Hero. Continentals däck är en bra kompromiss. Det presterar bra på alla underlag; is, snö och barmark. Däcket är lättkört och bromsegenskaperna goda. Pirelli Ice Zero har framförallt ett riktigt bra grepp på is. På snö presterar däcket inte lika bra, men ändå helt okej. Minustecken för det bullriga ljudet.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Tidningen Vi Bilägare har i septembernumret för 2014 kollat närmare på åtta olika dubbdäck. Ett nytt regelverk har ändrat förutsättningarna för dubbade vinterdäck på ett påtagligt sätt. Idag måste tillverkarna få sina däck godkända genom att uppfylla ett antal olika kriterier. Några av dessa begränsningar är högsta antal dubb per längdmeter, gräns för vikt och utstick samt regler för hur hårt dubben får slå i marken. Om däcket klarar dessa krav blir det godkänt och kan lanseras på marknaden. Alla däck som förekommer i detta test från Vi Bilägare klarar de hårt ställda kraven, vilket har kontrollerats med Trafi(finska Trafiksäkerhetsverket).

Testet av dubbdäck på snö och is utfördes utanför Ivalo i mars 2014. Man testade däcken med en Volvo V60 T5/Volvo V70 och både ABS och ASR var inkopplade. De körningar och mätningar som gjordes på torr och våt väg skedde istället på testbanor utanför Tammerfors. Där testade man även grepp i snöslask. Samtliga däck har dimension 205/55 R16 och hastighetsindex T(190 km/tim)

Vi Bilägares test är mycket detaljerat och det går inte att redogöra för alla delbetyg och motiveringar. Vi har koncentrerat oss på de tre bästa däcken och hur bra de presterar på is, snö, snöslask, våt väg och torr väg. Vill du ha ännu mer detaljerad information om respektive däck, så rekommenderas att läsa hela artikeln i Vi Bilägares nr 13 från 2014(23 september). Testet kommer att finnas tillgängligt för nedladdning på Vi Bilägares hemsida i pdf-format.

Den klara testvinnaren är Nokian Hakkapeliitta 8 som får totalbetyget 88 poäng av 100 möjliga. Däcket presterar bra inom samtliga testmoment, men extra bra på is och snö. Nokian är överlägset bäst i både start-, broms- och körningstesterna på is om man jämför med övriga modeller. I princip samma mönster ser vi i snötestet, där man endast i bromsmomenten får sämre betyg än två andra konkurrenter. Nokian gör bra ifrån sig på torr väg, men har inte det bästa resultatet i bromsmomentet på våt väg. Det är ett få minustecken detta däck får. Sammantaget är Nokian Hakkapeliitta 8 testets klart bästa dubbdäck!

Tvåa i Vi Bilägares test blir Continental ContiIceContact som imponerar i de flesta testmoment. Continental är snabb vid start på is och bromsförmågan ligger på topp. Testarna uppfattar däcket som stabilt och säkert vid körning på isbana. Contintental ContiIceContact fungerar bra på både torr och våt asfalt. Slutpoängen blir 76 poäng av 100 möjliga.

Testets trea heter Pirelli Ice Zero och är ett däck som klarar sig mycket bra på både is och snö. Vid körning på snö är detta ett av testets allra bästa däck. Bra grepp och distinkta köregenskaper. Några mindre bra egenskaper är högt buller och inte optimalt grepp på våt väg. Vi Bilägare ger Pirelli Ice Zero 75 poäng av 100 möjliga, vilket innebär att man är knappt slagen av testets tvåa Continental.

Vinnare i det här testet

Teknikens Värld

Publicerad

Teknikens Värld har testat dubbade vinterdäck med dimension 205/55 R16. Testet består av sex delmoment: bromsprov, vattenplaning, vägegenskaper, komfort, rullmotstånd och ett älgtest. Det märks tydligt att det har hänt mycket inom den dubbade delen av vinterdäcksvärlden, vilket visar sig tydligt vid de första delmomenten. Där är det allra bästa däcket Goodyear, tätt följt av Bridgestone och Continental. Goodyears relativt nya dubbdäck presterade bäst bromsresultat redan i fjol, men det var mot ett helt annat motstånd. I detta testet är det marknadens bästa däck som utmanar Goodyear, men prestandan är fortfarande kvar. Testvinnaren Continental har tagit första plats för tredje året i rad. Det mest positiva är att Continental, trots tidigare framgångar, inte har låtit däcket stå stilla i utvecklingen. Till årets test märks en betydlig förbättrad komfort med lägre ljudnivå – trots ett likvärdigt dubbutstick.  ContiIceContact erbjuder en stabil prestation! På andraplats hamnade Goodyear som fått näst intill full pott i bromsproverna. Däcket erbjuder en jämn, hög och fin prestationsnivå, vilket gör däcket mycket säkert. Det går både hyfsat komfortabelt och det rullar otroligt lätt. Pirelli Ice Zero har tagit tredjeplats och har förbättrats markant. I tidigare test anade man en testvinnare, men tidigt i testet började däcket tappa sina dubbar. I Ice Zero är detta problemet åtgärdat och nu presterar däcket väldigt bra, samt är det bästa däcket på vått underlag. Betyget dras dock ner för att det rullar så tungt.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har testat 20 vinterdäck, både dubbade och odubbade. Det testvinnande dubbdäcket, Hakkapeliitta 8, är så överlägset bra att ingen i testpanelen förstår hur det gått till. Hakkapeliitta 8 har pressat in 190 dubbar och lyckas ta ett enormt kliv framåt vad gäller grepp och säkerhet. Trots att däcket har fler dubbar, har man gjort det föreskrivna slitagetestet och har klarat det. Däcket är otroligt bra på is och riktigt bra på snö, men som så ofta är det för mjukt på asfalt. Dess köregenskaper är enastående på vinterväglag. På andra plats i testet hamnar Pirelli med däcken Ice Zero. Det är ett helt nytt däck från Pirelli, men som följer det gamla dubbreglementet. Ice Zero tar sig dock upp i topp i årets test. Det erbjuder ett mycket bra isgrepp och visar sig vara bra på alla vinterväglag, men också på asfalt. Continental finns fortfarande med i toppen, men denna gången på tredjeplats. ContiIceContact är mycket bra och passar de som vill ha de bästa egenskaperna på is, snö och asfalt. Däcket är bland de bästa på alla tre underlagen – det enda negativa är det höga rullmotståndet som höjer bränsleförbrukningen en aning.

Vinnare i det här testet

Auto Motor & Sport

Publicerad

Auto Motor & Sport har testat nio dubbdäck. I juli trädde nya dubbregler i kraft och nu får dubbdäck inte ha mer än 50 dubbar per meter. Anledningen är att luften i storstäderna ska befrias från cancerframkallande partiklar. Tillverkarna får dock fortfarande använda fler dubb om de kan bevisa att slitaget blir mindre. Testet bjöd på en hel del överraskningar – t.ex. visade det sig att på ren is (i 14 minusgrader) är Continental bättre på både acceleration och inbromsning än Nokian, trots att Nokian har betydligt fler dubbar. Men Nokian tar igen detta på handlingbanan: Hakka 8 bjuder på ett enastående grepp i kurvorna och borde fungera utmärkt som isdäck för amatörracers. Bäst i test blev alltså Nokian Hakkapeliitta 8, men vinsten blev inte så överlägsen som många trott. Däcken presterar bäst på handlingbanan och köregenskaperna är riktigt behagliga. Avståndet från ContiIceContact, som bara har 60 dubbar, är dock mycket litet.  På snö beter sig Hakka 8 bra, precis som vanligt – styrresponsen är precis och direkt. På torrt underlag imponerar bromsprestandan, men på vått underlag är bromssträckan plötsligt längst i testet. ContiIceContact som tog andraplats fungerar utmärkt på is, både när det gäller acceleration och inbromsning. Balansen mellan över- och understyrning på handlingbanan gav ett intryck av att man kört en fyrhjulsdriven bil – mycket stabilt! Även på snö beter sig däcket riktigt bra, men på torr och fuktig väg är greppet bra, trots att bilen inte reagerar så direkt på styrning och inbromsning som man förväntade sig. Gislaved Nord Frost 100 tog tredjeplats. Däcket har bara 96 dubbar och presterar bättre på is än de flesta andra däcken som har 130 dubbar. På handlingbanan går det inte riktigt lika bra, men det är inget stort avstånd till de bästa däcken. Nord Frost 100 ger ett bra fäste och när de väl tappar greppet är det enkelt att korrigera. På snö har däcket inte lika bra fäste som på is och på fuktig väg är bromssträckan kort. Gislaved Nord Frost 100 är ett mycket välbalanserat vinterdäck!

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare

Publicerad

Vi Bilägare har testat dubbdäck i den mest sålda dimensionen, 205/55/R16. Vid testkörningarna på våt väg låg temperaturen mellan 8 och 12 minusgrader och vid torrväg låg temperaturen på ca 7 plusgrader. Körningen har gjort på testbanor utanför Tammerfors, där man också genomförde testet av grepp i snöslask, samt en bullermätning inne i kupén. Samtliga testdäck har körts in på samma sätt och behandlats lika för att få så rättvisa resultat som möjligt. Eftersom en ny regel för dubbdäck infördes 1 juli 2013, är det en blandning av de nya dubbdäcken och de äldre dubbdäcken i testet. Regeln innebär att det högst tillåtna antalet dubbar är 50 per meter rullomkrets – detta för att minska slitaget på vägarna. Testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8 med 190 dubbar är alltså anpassade för att klara av partikeltestet. Däcken klarar iskörning mycket bra och det är framför allt styrreaktioner, samt hanterbarheten, som premierats, även om broms- och startförmågan också är mycket bra. Samma känsla av säkerhet upplevs vid körning på snö med effektivt grepp vid broms, start och i kurvor. Hakkapeliitta 8 behöver längre bromssträcka än de flesta andra däck i väta, men däcket är konsekvent och lätthanterligt på våt väg, samt har en mycket bra bromsförmåga på torr asfalt. Nokian Hakkapeliitta 8 får högt betyg för sina köregenskaper och bedöms som bäst i test. Andraplats i testet gick till Continental ContiIceContact. Däcket ger bra grepp gällande start och broms på is. Styrning och kurvgrepp ligger på samma nivå. På is är köregenskaperna relativt bra, men däcket tenderar att ändra beteende och få bilen att sladda med bakvagnen. På snö reagerar däcket däremot snabbt på styrutslag med lugna egenskaper. I snöslask går testet utmärkt och däcket får högsta betyg. Dess bromsegenskaper på våt väg är mycket bra, precis som köregenskaperna i väta och på torrväg är däcket lätthanterligt, samt att det bromsar bra. Även IceContact har ny dubb. Tredjeplats fick Dunlop med Ice Touch. Däcket har mycket bra isgrepp vid start och broms, men kurvgreppet är inte på samma nivå och vid detta moment hamnar Dunlop faktiskt sist. Vid körningen på isväg sladdar nämligen bilen med bakvagnen i varje kurva. Start- och bromsegenskaperna är mycket bra även på snö och vid körning uppträder däcket lugnt och säkert – med tendens till överstyrning. Däcket är ett av de bästa när det gäller bromsning och körning i väta, samt att det greppar mycket bra i snöslask. På torr väg har däcket förhållandevis kort bromssträcka och det är följsamt, samt lätthanterligt.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet Bil 2012

Publicerad

Aftonbladet med Robert Collin i spetsen testar återigen däck i vad de kallar sveriges största vinterdäckstest. Goodyear och Nokian får samma totala poäng men med lite olika egenskaper. De redogör också varför deras test, som görs i Ivalo (Finland) är bättre än övriga tidningarnas. Läs också skillnaderna mellan dubbat, nordiska och centraleuropeiska däck.
Ultragrip Ice Arctic ger en säker väghållning vid alla snöförhållanden. Vid körning i djup snö griper de specialdesignade skulderblocken tag i snön på däckets sida. Däcket visar också att det har utmärkt prestanda på blöta vägar och i töväder. De hydrodynamiska kanalerna i däckmönstret transporterar snabbt bort vatten från däckets yta och minskar risken för vattenplaning. Den speciella gummiblandningen, med kisel, ger bättre våtgrepp och bromsförmåga!

Vinnare i det här testet

Teknikens värld nummer 21 2012

Publicerad

Precis som förra året i Teknikens Värld vinner Continental och blir bäst i test bland dubbade vinterdäck. Vinnaren, som fick bäst poäng totalt sett, motiveras med utmärkta vinteregenskaper och klart godkända prestanda på barmark. Förra årets andra och tredje plats ersätts av Goodyear och Dunlop.
Med Continentals vinderdäck, ContiIceContact, får man inga obehagliga överraskningar (vilket kan anses vara det viktigaste med vinterdäck) och däcken kan helt enkelt sägas vara en klass för sig själv. Vid snöunderlag tappar däcken poäng, men är fortfarande bra, dock kommer konkurrenterna ikapp. Däcken ger dessutom ett mycket bra grepp vid acceleration och broms och även vid svängar.
Däcket har fått en ny dubb som kallas Brilliant Plus som är hundben-formade stift och har längre greppkanter. Dubben är dessutom förankrade i däcket på ett helt unikt sätt. Detta innebär att dubbens vinkel mot underlaget bibehålls optimalt vid exempelvis en inbromsning och ger säkrare grepp!

Vinnare i det här testet

Aftonbladet Motor

Publicerad

Testet utfördes i Ivalo, Finland. Continental knep förstaplatsen det här året och blev därmed bäst i Aftonbladets och Robert Collins test.
Ett bra väggrepp med ContiIceContact på snö och is, garanteras av sidospåren och av de innovativa BD-dubbarna (Brilliant Plus - hundbens-formade dubbar med längre greppkanter). Däcket får kortare bromssträckor på snö och is tack vare den unika dubbutformningen. Minskat problem med att dubbarna lossnar tack vare att dubben också är förankrad i däcket på ett helt unikt sätt.
Nackdelen med ett dubbdäck är att ljudnivån kan vara lite högre än för ett Nordiskt friktionsdäck. Om du vill prioritera säkerheten på de allra halaste underlagen, såsom vid blixthalka, är ett dubbdäck ändå att föredra. Om du oftast kör i stadstrafik eller bor i landets sydligare delar och inte brukar köra upp till fjällen behövs kanske inte dubbarna så ofta och då kan ett Nordiskt friktionsdäck göra ett lika bra jobb

Vinnare i det här testet

Vibilägare nummer 13 2011

Publicerad

Alla testade däck var samtliga dubbade och hade dimensionerna 205/55 R16. Däcken testades på en Audi A3 Sportback och är utförda på samtliga typer av väglag, inklusive barmark. Inget däck presterade bäst i alla tester men Nokian-däcket presterade överlag bra eller mycket bra i de flesta testerna och då särskilt på isunderlag, det blev därmed utsedd till bäst i test.
Men Nokian imponerar på både is och snö. Det har bra grepp och styr in fint i krävande situationer utan att överraska föraren. Nokian har dessutom lugna egenskaper på asfalt.  Utöver det fantastiska greppet ger Nokian Hakkapeliitta 7 en mycket bekväm körupplevelse. Den innovationen som påverkar körkomforten mest, påminner om dämpningen på sportskor, små lufthål dämpar dubbslaget mot vägen och däcket rullar mjukt och tyst.

Vinnare i det här testet

Teknikens värld

Publicerad

Teknikens värld testade i september 2011 18 olika vinterdäck. Här räknar vi enbart de dubbade däcken. Testerna utfördes på vinterunderlag och barkmark. Vinteregenskaperna har värderats dubbelt så högt.
Continental har kort bromssträckan på is, bara slaget av Nokian.
ContiIceContact klarar start på is bra och kurvgreppet är något bättre än genomsnittet. Efter att man testkört däcket på isbana, bedöms styrningen som behagligt precis, men också lite för känsligt för om man styr för mycket i en kurva. Continental bromsar och startar bland de två bästa däcken på snö, men här är skillnaderna små. Körning på snötäckt väg avslöjar samma precisa styrkänsla som på is, men också samma känslighet - vrider man för mycket på ratten tenderar bilen att gå rakt fram i kurvan, men det är ändå ganska lätt att hantera. Köregenskaperna på våt väg är riktigt bra för ett vinterdäck och här bedöms Continental vara bäst av de fem dubbdäcken.

Vinnare i det här testet

Mönsterdjupet på däcket ska vara 3mm under vinterdäcksperioden 1 December till och med 31 Mars när vinterväglag råder.

Bra att veta!

  • Dubbdäck är tillåtet att använda under perioden 1 oktober - 15 april och vinterdäck(dubbade eller ej) är krav vid vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars.
  • Vinterväglag anses enligt transportstyrelsen råda när det finns is, snö, snömodd eller frost på någon del av vägen. På plats är det polisen som avgör om det är vinterväglag.
  • Mönsterdjupet på vinterdäck vid vinterväglag ska vara minst 3 mm. Vid sommarväglag minst 1,6 mm.
  • Vinterdäck kan vara med eller utan dubbar.
  • Däcktrycket påverkar köregenskaperna. Kolla i bilens manual för rätt tryck till din bil.

VILKEN BÄST I TEST VINNARE ÄR EGENTLIGEN BÄST?

Hos test.se får du svaret - helt gratis!

Vi samlar tester från de mest seriösa aktörerna, bl.a Råd & Rön, Testfakta, SVT Plus, Folksam och Aftonbladet. Vi låter sedan våra redaktörer analysera och utse EN officiell BÄST I TEST produkt!"