Vi Bilägare
Vi Bilägare har testat 16 kupévärmare. Mätningarna har utförts av Calix köldlaboratorium i Eskilstuna, av ingenjörerna Roger Eriksson och Per Nyström. Effektåtgången mättes i en rumstemperatur på 25 minusgrader, där kupévärmarna fick stå under natten. Man använde en digital effektmätare för att kunna mäta effektförbrukningen. För de kupévärmare som hade flera effektlägen, mättes alltid det högsta läget. Flera av värmarna presterade inte inom tillåtet intervall – högst fem procent över och max tio procent under angivet värde. Under prövningen hade ett värmeavkännande element placerats mitt i utgående luftström i fläktgallret, samt vid insuget. På så sätt kunde man få ett mått på den temperaturökning som kupévärmarna gav den genomströmmande luften. Dessutom var det skillnad på luftströmmens styrka från de olika modellerna och då mättes även vindhastigheten med en vindmätare, samt ytan på PTC-elementen mättes. De snabbaste kupévärmarna skulle behöva 28 sekunder för att värma upp en kubikmeter luft från 25 minus till 25 plus och de långsammaste skulle behöva drygt två minuter. Modernum MK Mini är ett ett bra köp, enligt Vi Bilägare. Den har bra prestanda och inga speciella anmärkningar. Calix Slim Line 1800 hade bäst testvärden och blev varmast, men den hade en hög ljudnivå som anmärkning. Modernum MK 1300 SP är ett tryggt köp!
Vinnare i det här testet
-
Modernum MK Mini
Förstaplats på Vi Bilägare. -
Calix WaveLine 1700W kpl
Andraplats på Vi Bilägare. -
Modernum MK 1300 SP
Tredjeplats på Vi Bilägare.