Test av sommardäck

Publicerad under motor. Senast ändrad den 14:e April, 2014. Baserad på 18 testkällor.

Det finns mycket man skall tänka på när man köper däck och försök att inte tänka med plånboken! Ett bra däck kostar! När du köper sommardäck är det t.ex. viktigt att du köper de med så låg hastighetsklassning som möjligt då detta gör att du har en starkare stomme och kan hjälpa till med att hålla nere slitage och bensinförbrukning. Ifall du har för mycket friktion kan din bil som i vanliga fall drar 0,6L milen få en energiförbrukning på 0,8L milen och det betyder att genom enkel överslagsräkning att du förlorar cirka 2 kr / mil och hur många mil kör du en sommar med alla semestrar och släktbesök?
Läs igenom de olika testen nedtill och hitta de däck som fått högsta betygen i tester hos olika tidningar och hemsidor!

Continental PremiumContact 5
Continental PremiumContact 5, bäst i test.
Se pris

Test.se rekommenderar

Continental PremiumContact 5 - Vi på Test.se rekommenderar sommardäcket Continental PremiumContact 5. Däcket har fått höga betyg på samtliga tester och därför klassas däcket som ett mycket säkert och körvänligt sommardäck. Däcket har utvecklats från sin tidigare testvinnare Continental PremiumContact 2, för att ge bättre väghållning i blött och torrt underlag och mycket riktigt så har Continental förbättrat bromsförmågan i väta och på torr väg. PremiumContact är ett däck med mycket säkra egenskaper när det regnar. Bilen sladdar heller inte ut med bakvagnen i hög fart. Dess förmåga att motstå vattenplaning är dock något sämre, men bilen… Läs mer

Se pris

Vinnartabell

Tabellen visar vilka placeringar produkterna fått i de tester vi samlat. Vår testvinnare och rekommendation är markerad röd.

Bäst i test-toppen 2014 2013 2012 2011

Testkällor

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Teknikens Värld

Publicerad

Teknikens Värld har återigen publicerad ett genomarbetat test av tolv sommardäck (205/55 R16). Testet är utfört på svenska vägar – där det är som mest intressant. Testet är uppdelat i sex ronder: bromsprov, vattenplaning, våta vägar, älgtest, komfort och bränsleförbrukning. Bäst i test blev Goodyear EfficientGrip som tillverkas i Tyskland. Goodyear har fått genomgående höga betyg och blir med bred marginal det bäst presterande däcket i testet. Däcket ligger alltid på topp i alla ronder och tappar aldrig i prestationsnivå. Det är vad som kännetecknar ett bra däck, ett säkert däck! Goodyear är dessutom bättre än någon annan på att kombinera grepp och lägre rullmotstånd! På andraplats hamnade Continental PremiumContact 5 som blandar klassledande prestanda med mediokra prestationer. Däckets bromsprestanda ligger i testet topp, tillsammans med resultaten från älgtestet och komforttestet. Det är vid vattenplaning och våthandling tappar det mark på ett sätt som inte kännetecknar en testvinnare – trots att det fått riktigt starkt resultat! Som tredje bästa har tre stycken däck fått samma betyg: Michelin Energy Saver, Michelin Pilot Sport 3 och Nokian Hakka Blue. Liksom Continental visar Michelin Energy Saver upp riktigt vassa bromsprestanda på både vått och torrt underlag. Det är vid vattenplaning som fasaden spricker för Michelin, som då hamnar bland de sämre däcken i testet. Däremot är det positivt att de är hyfsat lättrullande!

Vinnare i det här testet

  1. Goodyear EfficientGrip Performance
  2. Continental PremiumContact 5
  3. Michelin Energy Saver
Läs hela testet här

Automotorsport Nr 8

Publicerad

Automotorsport har testat fem toppdäck, tre i mellanprisklassen och tre nykomlingar. För att kunna nå säkra och exakta resultat görs varje testförsök i varje enskild testomgång ett antal gånger. Bäst i test blev återigen Continentals däck PremiumContact 5. Detta däck har fått genomgående bra betyg och i slutändan fick det fem stjärnor av fem. Däcket har det allra bästa greppet i sidled på både blöt och torr väg – stor säkerhetsreserv. Däremot är det liten lastväxelreaktion och däcket är något oprecist på torr väg. Uniroyal Rainsport 3 tog andraplats. Det släpper inte greppet på våt väg och är stabilt utan att överraska på torr väg, samt att det har ett bra kurvbeteende. Tyvärr är bromssträckan lite för lång. Sist, men inte minst, tog Pirelli Cinturato P7 tredjeplats. Greppet på torr väg är bara genomsnittligt, men på våt väg är det däremot ett av de bästa! Däcket är lite svagare på bromsning på våt väg, vattenplaning och rullmotstånd.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Uniroyal Rainsport 3
  3. Pirelli Cinturato P7
Läs hela testet här

Aftonbladet

Publicerad

Hos Aftonbladet finns nu ett test av sommardäck i dimension 205/55R16 V. Här mäts rullmotstånd, grepp och köregenskaper – för det är alltså inte helt lätt att välja rätt däck! I testet granskas bland annat kinesiska uppstickare, indiska hjulraketer och franska toppdäck! Tidigare har det varit lätt att avfärda billiga däck från Kina, som varit extremt dåliga och farliga köp, men nu blir det allt svårare.  I detta test finns ett Kina-däck som faktiskt kan konkurrera med de bästa Europa-däcken:
Landsail LS288 är en riktig överraskning som får bra betyg i de flesta deltester – men framför allt har det inga allvarliga svagheter! Det kunde haft bättre köregenskaper, men levererar faktiskt ett riktigt bra grepp. Det bästa däcket i testet med det högsta betyget är franska Continental ContiPremium-Contact 5. ”Premium” i modellnamnet betyder i detta fall ett mycket fint grepp. Däcket är mycket lättkört på vått och torrt, har fin styrning och bjuder aldrig på några tråkiga överraskningar. Rullmotståndet är dock lite i högsta laget, men däcket är ändå tyst och komfortabelt. På testets andraplats hamnade tre stycken däck, alla med samma poäng: 9,2. Dessa är: Apollo Alnac 4G, Nokian Hakka Blue och Pirelli Cinturato P7. Apollo Alnac är den ”indiska månraketen” som satt kurs mot toppen bland sommardäcken. Dess våtgrepp är redan bäst i test, köregenskaperna är säkra och fina, samt att varvtiderna på våtbanan är mycket bra. Nokian har alltid levererat bra däck och Hakka Blue är inget undantag. Däcket är mycket bra på vått underlag med utmärkt grepp, exakt styrning och samtidigt lugna köregenskaper. Det är dessutom stabilt i en undanmanöver! På torr asfalt är däcket Hakka Blue fortfarande fint balanserat, men greppet är aningen sämre.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Apollo Alnac 4G
  3. Nokian Hakka Blue
Läs hela testet här

Automotorsport Nr 7

Publicerad

Automotorsport har testat sommardäck. I testet har de tagit med två stycken vinterdäck, för att visa hur farligt det är att köra omkring med fel däck. Utöver att välja bra sommardäck, är det bra om man kollar däckets lufttryck – ett för lågt lufttryck ger försämrade, och i vissa fall farliga, vägegenskaper och ökar dessutom bränsleförbrukningen. Bäst i test blev Continental PremiumContact 5. Continental har ett mycket bra grepp och är lättkört, både på blött och torrt väglag. Däcket styr korrekt och överraskar inte föraren. Det är dessutom tyst och komfortabelt – ett utmärkt val för alla situationer. Det enda negativa att säga om däcket är att dess rullmotstånd inte är i nivå med de bästa. På testets andraplats hamnade Nokian Hakka Blue, som är ett mycket bra däck på vått underlag. Däcket kombinerar utmärkt grepp, korrekt styrning och lugnt uppförande. Det är lättkört och stabilt på kuperad väg. På torr väg är Nokian endast medelbra, men väguppträdandet är fortfarande balanserat. Däcket är tyst och komfortabelt, samt att det har lågt rullmotstånd! Apollo Alnac 4G tog tredjeplats och överraskar testförarna positivt. Däcket hade det bästa bromsgreppet i testet på vått underlag och fick bra varvtider på handlingsbanan. Det är lättkört på kuperat underlag och tappar inte greppet plötsligt. Alnac 4G gav samma köregenskaper på torr väg. Däcket visade inga direkta svagheter – det är ett av de bästa i testet.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Nokian Hakka Blue
  3. Apollo Alnac 4G
Läs hela testet här

Vi Bilägare Nr 4

Publicerad

I tidningen Vi Bilägare, Nr 4, har de testar sommardäck inför sommaren 2014. De har skrivit: ”Om vi bara skulle testa marknadens bästa däck, är det inte säkert att man förstår hur bra de faktiskt är”. I detta test har de därför tagit med ett lågprisdäck och de har även testat hur två stycken vinterdäck klarar sig på sommarväglag. De har dessutom testat hur mycket sämre ett däck blir med för lågt lufttryck! Bäst i test blev, inte helt oväntat, Continentals däck – PremiumContact 5. I år har gummiblandningen i PC5 förbättrats och ger betydligt bättre grepp på våt asfalt. Däckets bromsförmåga är på toppnivå, både i väta och på torr asfalt. Continentals bromsegenskaper är de bästa i testet. Vid körning på torr asfalt är däcket inte bäst, men fortfarande mycket bra. Vi Bilägare uppfattar bullret som lägre än tidigare och även komforten är bättre än tidigare. Överlag är PC5 ett mycket bra sommardäck med extremt bra säkerhet i väta. På testets andraplats hamnade Goodyear EfficientGrip Performance. Däcket skiljer sig delvis från samma koncerns andra däck i testet – Dunlop – men är inte lika suveränt i vattenplaning. EfficientGrip bromsar dock bra i väta, har bra kurvgrepp och har, framför allt, lite lugnare beteende. Grepp på torr asfalt är bland de två bästa och egenskaperna vid snabb, provocerad körning påminner egenskaperna om Dunlop, men är lite mer balanserade. Goodyear har testets lägsta vikt, rullmotstånd och bränsleförbrukning. Det bedöms även vara förhållandevis tyst och komfortabelt. Nokian Hakka Blue hamnade på tredjeplats och är bland de två-tre bästa i alla testmoment på våt väg. Det bromsar effektivt, har bra kurvgrepp och är överlag ett mycket säkert och lätthanterligt däck på vått vägbana. På torr väg är däcket dock mer genomsnittligt, när det kommer till bromsförmåga. Köregenskaperna är däremot stabila och balanserade. Rullmotståndet är lågt och däcket bedöms vara komfortabelt, samt att bullernivån bedöms som bättre än genomsnittet. Det är uppenbart att Nokian satsat på att uppnå säkra egenskaper i väta och det har de lyckats bra med! Testets lågprisdäck, tillverkat i Kina, var visserligen sämst i det mesta i testet, men ett av de bättre däcken går faktiskt att hitta för ungefär samma pris. Vad gäller de två vinterdäck som testades – resultatet visar att de varken är bra på regnvåta eller på varma sommarvägar. Än så länge finns ingen tillverkare som vågar säga att de har ett ”året runt”-däck för nordiskt bruk. Det finns helt enkelt inte.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Goodyear EfficientGrip Performance
  3. Nokian Hakka Blue
Läs hela testet här

Råd och rön

Publicerad

Råd och rön har testat 32 sommardäck med dimension 195/65 R15 och 175/65R14. Resultaten konstaterar att däcken överlag har fått mycket bättre grepp på våta vägbanor – men det finns dock några däck man bör akta sig för, som fått väldigt låga betyg. Att ett däck ska ha god bromseffekt är en självklarhet och på torr väg har de flesta däck detta, men det är lite svårare på våt väg. Även om väggreppet blivit bättre, har hållbarheten blivit sämre. Detta gör att man måste hålla koll på däcken mer noggrant och kanske t.o.m. byta oftare. För att ge bra grepp måste sommardäcken vara mjuka, vilket i sin tur leder till att de snabbare slits. Om man är mer mån om säkerhet, än plånbok, är det bäst att satsa på ett riktigt bra däck. Det bästa däcket i testet var Continental ContiEcoContact 5, följd av Goodyear Efficient Grip Performance och Hankook Kinergy Eco K425.

Vinnare i det här testet

  1. Continental ContiEcoContact 5
  2. Goodyear EfficientGrip Performance
  3. Hankook Kinergy Eco K425
Läs hela testet här

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet har inför sommaren 2013 testat och betygsatt sommardäck. Testet utfördes strax utanför Johannesburg, på en testbana som heter Gerotek. De tre däck som fått högsta betyg (samma - 9,2) är Hankook, Nokian och Pirelli. Det som skiljer sig är delbetygen i vissa moment, Nokian fick flest 10:or. Bäst i test blev ändå Hankook Ventus Prime 2! Koreanerna har gjort en hel del förbättringar på sitt tidigare däck, som då inte var mer än medelmåttigt. Däcket är härligt att köra, styrningen är fin och greppet har blivit mycket bättre! Man klarar bra av en undanmanöver, även om däcket känns nervöst vid extrema situationer på vått underlag. Nokian Hakka Blue tog stolt andra plats och är totalt överlägset i regnväder. Man får ett perfekt grepp, styrbarhet och det är lättkört även på de svåraste väglagen, samt att däcket aldrig tappar greppet helt. Däcket klarar av vattenplaning ganska bra och man får bra köregenskaper på samtliga väglag. Ljudnivån är låg, minimalt med buller, men dess rullmotstånd är högt! På testets tredjeplats hamnade Pirelli med Cinturato P7. Pirelli är bäst på torr asfalt, där man får snabb och exakt styrning. Man får även erfara fina köregenskaper och korta bromssträckor. Däcket är, precis som Ventus Prime, lite nervöst i extrema situationer på vått, men eftersom det har ett såpass bra grepp räddas situationen. Det är dessutom snabbt och säkert på vått underlag och rullar lätt!

Vinnare i det här testet

  1. Hankook Ventus Prime 2
  2. Nokian Hakka Blue
  3. Pirelli Cinturato P7
Läs hela testet här

Vi Bilägare

Publicerad

EU-reglerna tvingar nu alla däcktillverkare att ange rullmotstånd, våtgrepp och buller i däckmärkningarna, men ett test som Vi Bilägare gjort, visar att uppgifterna inte säger allt. Nio sommardäck har testats i åtta ronder på både torr och våt väg. Testet utfördes i Uvalde, Texas, i november 2012 och temperaturen låg oftast omkring 20-25 grader. Testvinnare blev Continental. Det är ett mycket säkert däck, som vunnit många tester. PC5 presterar mycket bra på vått underlag och har en utmärkt bromsförmåga. Däcket motstår också vattenplaning bäst i testet och när däcket testas på en våt testbana är däcket både stabilt och säkert. Continental får även högt betyg för sitt kurvgrepp! På torr väg är dess bromsförmåga också bra och det är enkelt att hantera det vid en undanmanöver.  Däcket är inte testets snålare, men komforten har förbättrats, liksom andra uppenbara förändringar, som antagligen gjorts på grund av den nya EU-märkningen. På andraplats hamnade Goodyear. Däcket har näst bäst bromsförmåga i testet och står dessutom emot vattenplaning bra. Goodyear har ett bra grepp på torrväg, det bromsar effektivt, har snabb och exakt styrning, samt att det är stabilt vid en undanmanöver. Dunlop är ett sällsynt sportigt däck, som samtidigt ger låg förbrukning. Det fungerar bra både i vått och torrt.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Goodyear EfficientGrip Performance
  3. Dunlop Sport BlueResponse
Läs hela testet här

Råd och rön

Publicerad

Råd och rön har testat 36 sommardäck, både den större modellen (225/45) och den mindre (185/60). De har blivit testade på speciella testbanor, med avancerad mät-utrustning och med kvalificerad testpersonal. De är testade på våt och torr väg, samtidigt som man undersökt hur miljövänliga däcken egentligen är. På vått underlag var det dryga hälften av däcken som klarade sig bra i testet, men på torr väg klarade sig de flesta utan några större anmärkningar.
Råd och rön varnar för fyra däck-modeller i den mindre dimensionen, som inte gav ifrån sig bra resultat på vått underlag, speciellt inte vid hantering och inbromsning. Därför kan man säga att om man är mer mån om säkerhet, än vad man är om plånboken, bör man köpa lite dyrare och bättre däck. I den större dimensionen är det inte lika illa på vått väglag men undantag för High Performer HS-2, som inte lever upp till sitt namn över huvudtaget. Däcket är hälften så dyrt som testvinnarna, men också hälften så bra. Däcket är opålitligt och är inte dugligt på vått underlag.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Michelin Energy Saver +
  3. Continental SportContact 5
Läs hela testet här

Automotorsport - 18tum

Publicerad

På Automotorsport.se kan man nu läsa ett nytt test gällande sommardäck. I testet finns det med två dimensioner,  18-tums och 15-tumsdäck. Observera att testresultatet nedan gäller 18-tumsdäcken!
(Se testet ovan för 15-tummarna)
Testet utförs i Texas, USA, vid en sommartemperatur runt 20 grader. Först testas däcken på torrt underlag för utvärdering av rullmotstånd, hanterbarhet, bromssträcka och dess ljudnivåer! Det som mest skiljer fabrikaten åt är broms på vått underlag. Nokian satte ribban vid 56,6 meter vid inbromsning i väta och detta är ett värde som inget av de konkurrerande däcken kommer i närheten av. Nokian Z G2 visar dessutom sina våtgreppskvaliteter på handlings- och cirkelbana, samt i sju millimeters vattendjup. Strax efter kommer Continental och Dunlop, som kompenserar ut sin bromssträcka med mycket balanserat beteende på handlingsbanan. Testvinnaren ContiSport-Contact 5 är ett mycket lättkört och säkert däck, med minimal lastväxelreaktion. De är lättrullade och bra mot vattenplaning. Nokian har, som sagt, bästa bromsförmågan på vått underlag och dessutom det lägsta rullmotståndet i testet. Dock tenderar det att understyra en aning vid vattenplaning. Tredjeplatsen har gått till Pirelli, som har ett utmärkt grepp på torr väg, men är bara hyfsat bra mot vattenplaning. Dess rullmotstånd är lågt, man får en bra bromsförmåga och god styrrespons!

Vinnare i det här testet

  1. Continental ContiSport-Contact 5
  2. Nokian Z G2
  3. Pirelli P Zero
Läs hela testet här

Automotorsport - 15tum

Publicerad

På Automotorsport.se kan man nu läsa ett nytt test gällande sommardäck. I testet finns det med två dimensioner,  18-tums och 15-tumsdäck. Observera att testresultatet nedan gäller 15-tumsdäcken!
(Se nästa test för 18-tummarna)
Testanläggningen ligger i det här fallet intill Hannover i Tyskland. Uniroyal Rain Expert lever helt klart upp till sitt namn, när det gäller vattenplaningen i testet. Vid sju millimeters vattendjup, klarar däcket av en hastighet på 106,5 km/h, innan de börjar att tappa greppet. De konkurrerande däcken är inte ens i närheten av Uniroyal i detta momentet. Däcket klarar sig dessutom bra i de övriga våta momenten, men man kan säga att det blev en flopp på torrt underlag.
Resten av deltagarna i testet hamnar på näst intill samma nivå, med få för- och nackdelar, när man ser till betygen i deltesterna. Testvinnaren Pirelli är däcket som bäst klarar av balansgången mellan de olika egenskaperna. Däcket har ett lågt rullmotstånd, fina köregenskaper och ett bra grepp i väta. På detta däck, noteras endast två svagheter: vattenplaning och komfort. Annars klarar Pirelli av att bromsa optimalt på både vått och torrt underlag, vilka är de två säkerhetskriterier som väger mest vid betygsättningen. Dunlop (andraplats) har också balanserade och säkra egenskaper på vått och torrt, men förlorar poäng för klent sidgrepp och sin bromsförmåga.

Vinnare i det här testet

  1. Pirelli Cinturato P1
  2. Dunlop SP Fast Response
  3. Uniroyal Rain Expert
Läs hela testet här

Motormännen

Publicerad

Motor har tillsammans med Motormännens tyska systerorganisation ADAC testat 34 olika däck i två olika dimensioner – 15” och 17”. Trots att det var många däck som fått relativt jämna poäng, kunde man ändå utse vinnare i båda dimensionerna. Bland 15-tumsdäcken hamnade Michelin på första plats, med modellen Energy Saver +. Däcket har fått genomgående bra betyg och är i toppklass när det gäller livslängd och slitage! Trots att tidigare modell har visat sig ha problem med dåliga bromsegenskaper, kan man med glädje se, tack vare Energy Saver +, att utvecklingen är på väg åt rätt håll! På andra och tredjeplats bland 15-tummarna ligger Continental ContiPremium-Contact 5 och Dunlop Sport BluResponse. Continental har balanserade egenskaper och ledande egenskaper i delmomenten. Genomgående bra köregenskaper i väta, även om det finns besvikelser vad gäller vattenplaning i kurva. Dunlop får högsta betyg i alla delmoment på torr väg och även i väta får däcket imponerande bra betyg, gällande köregenskapen. Trots detta hamnade däcket på tredjeplats, precis som fjolårets ”Fastresponse”.

Vinnare i det här testet

  1. Michelin Energy Saver +
  2. Continental PremiumContact 5
  3. Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V
Läs hela testet här

Motormännen - 17tum

Publicerad

Motor har tillsammans med Motormännens tyska systerorganisation ADAC testat 34 olika däck i två olika dimensioner – 15” och 17”. Trots att det var många däck som fått relativt jämna poäng, kunde man ändå utse vinnare i båda dimensionerna. Testvinnare bland 17-tumsdäcken är Continental ContiSport-Contact 5. Continentals 17-tummare har lika bra balanserade egenskaper som 15-tummaren och får högsta betyg för sina köregenskaper på våt väg. Dock blev det sämre betyg även här, för vattenplaning, fast den här gången på rak väg. Däcket är trots detta det bästa på vått underlag. En nackdel man kan peka ut som däckets svaghet, är den höga ljudnivån utanför bilen. På andra plats ligger Goodyear, med sin modell – Eagle F1 Asymetric 2. Däcket presterade med toppbetyg på torr vägbana, men inte alls lika bra på vått underlag. Det är ett mycket välpresterande sommardäck, utan några större svagheter. Det har en bra livslängt och ett hyfsat lågt rullmotstånd. Även här hamnade, på tredjeplats, Dunlop. Modellen Sport Maxx RT är i särklass det bästa däcket på ABS-bromsning på torrt underlag och det får relativt bra betyg för dess stabilitet. Däcket får genomgående bra betyg för sina egenskaper, men det finns utrymme för förbättring, speciellt egenskaperna vid vattenplaning i kurva.

Vinnare i det här testet

  1. Continental ContiSport-Contact 5
  2. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
  3. Dunlop SP Sport Maxx RT 225/35R19 88Y XL MFS
Läs hela testet här

Teknikråd.se

Publicerad

Enligt Teknikråd.se är Continental PremiumContact 5 det bästa sommardäcket på marknaden och kommer nog även vara det under hela sommaren 2013. Däcket har utvecklats från sin tidigare testvinnare Continental PremiumContact 2, för att ge bättre väghållning i blött och torrt underlag. Däcken är fantastiskt bra på både torra och blöta väglag och har ett lågt rullmotstånd. Däcket ger även mycket körglädje och bättre däck får man leta efter! Pirelli Cinturato P1 har också ett väldigt lågt rullmotstånd och en kort bromssträcka. Däcket känns stabilt och säkert att köra med. Pirelli blev vinnare i Auto Motor & Sport’s senaste test.
Även Nokians sommardäck Hakka Green har ett lågt rullmotstånd och utmärka köregenskaper. Dessutom är däcket miljövänligt med sin inblandning av tallolja i gummiblandningen, just för att ge ett längre rullmotstånd!

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Pirelli Cinturato P1
  3. Nokian Hakka Green
Läs hela testet här

Vibilägare.se

Publicerad

På Vibilägare.se har man testat olika sommardäck på både torrt och vått underlag. Testvinnare blev Continental PremiumContact 5. Continental har förbättrat bromsförmågan i väta och har ändå bra grepp på torr väg. PremiumContact är ett däck med mycket säkra egenskaper när det regnar. Bilen sladdar heller inte ut med bakvagnen i hög fart. Dess förmåga att motstå vattenplaning är dock något sämre, men bilen går understyrt i alla lägen! Bilens komfort fick inte högsta poäng, utan bara 3 av 5!
Continental SportContacts breda däck gör det svårare att stå emot vattenplaning. Dock har man nytta av dess bredd i väta. Däcket ger en kraftig känsla av kontroll, samt att styrningen är direkt. Detsamma gäller användningen på torrt underlag. Bromssträckan är betydligt mycket bättre än på normal-däcket och även om bilden kränger i kurvor så sladdar den inte.
Nokians Hakka Blue vattenplanar som medeldäcket, men bromsförmågan, kurvgreppet och körningen på våt väg, får högsta betyg. På torrväg blir betygen sämre, men bromsförmågan bedöms ändå som bra. Däcket är lättkört och däcket klassas som säkert och stabilt, som sommardäck.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 5
  2. Continental SportContact 5P
  3. Nokian Hakka Blue
Läs hela testet här

Råd & Röd

Publicerad

Råd och rön har testat 16 sommardäck för mellanstora bilar i dimensionen 205/55 R 16 V och 14 sommardäck för små bilar i dimensionen 165/70 R 14 T. Testvinnare är två Continental-däck, PremiumContact 5 och EcoContact 5. Men resultaten är överlag bra. De flesta av däcken har bra väggrepp på vått underlag, vilket är viktigast för säkerheten. Continental EcoContact är ett riktigt bra däck för små bilar. Det klarar balansgången galant mellan bra vägegenskaper och är slitstarka och har hög energieffektivitet.
Continental PremiumContact 5 blev bäst i test på vått väglag. Däcket bedöms som det säkraste för den mellanstora bilen! Även på torr väg fick däcket bra betyg!
Michelin-däcket fick något högre betyg på vattenplaning på både rak väg och i kurva. Däcket är slitagestarkt och har bra betyg i bränsleförbrukning.

Vinnare i det här testet

  1. Continental EcoContact 5
  2. Continental PremiumContact 5
  3. Michelin Energy Saver
Läs hela testet här

Automotorsport.se

Publicerad

På Automotorsport.se blev Continental en klar testvinnare. Däcket har hög greppnivå på både torrt och vått väglag. Däckets köregenskaperna är bra och det har ett fantastiskt beteende. Det är svårt att göra ett bättre däck än så här med en bättre kombination.
Nokian lyckas väldigt bra och tar andraplatsen i testet. Däcket har riktigt hög greppnivå och framför allt är beteendet i absolut toppklass – det reagerar snabbt och med ackuratess utan att ge några negativa överraskningar till föraren.
Vredestein har utvecklat ett däck med utmärkta egenskaper på vått underlag - på bekostnad av torrgreppet. Däcket styr in snabbt och har en sportig känsla, vilket för vissa kan upplevas som ett nervöst beteende.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 2
  2. Nokian Hakka V
  3. Vredestein Sportrac 3
Läs hela testet här

Vibilägare.se

Publicerad

På Vibilägare.se har man testat olika sommardäck inför sommaren 2011, med Continental PremiumContact 2 som testvinnare! Däcket är otroligt bra i så gott som alla deltester. Däcket är mycket säkert att köra i både väta och på torr väg. Bromssträckan är kort! Däcket pressas till det yttersta och går då väldigt fort och är lätt att hantera. Continental har satsat på att göra däcken säkra och körbara framför allt annat, men har inte lyckats lika bra med rullmotståndet. Michelin visar att man kan göra däck med bra grepp i väta och har bra resultat både i bromsning och vattenplaning. Däcket är ännu bättre på torr väg!
Bridgestone Turanza klarade vattenplaningen i kurva utmärkt och på rak väg, bra. Bromssträckan i väta, blev lite längre än vad den borde vara, men är ändå godkänd. Däcket har ingen särskild svaghet eller styrka. Det är tryggt och bra däck.

Vinnare i det här testet

  1. Continental PremiumContact 2
  2. Michelin Pilot Sport PS3
  3. Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia
Läs hela testet här