Jämför de bästa dubbdäcken – Vinterdäck bäst i test 2025
Kör säkert i vinter med de bästa dubbdäcken – välj ett testvinnande dubbdäck. Ta del av de bästa tipsen inför ditt köp i vår köpguide så att du hittar rätt vinterdäck för din bil och ditt behov.


- Grepp på snö och is.
- Grepp på vått underlag.
- Övriga egenskaper.
Letar du efter efter vinterdäck utan dubb, så kallade friktionsdäck? Klicka här för att se vår sammanställning av dubbfria däck.

När det kommer till vinterdäck anpassade för snöiga och isiga vintervägar är det få som kan slå Nokian på fingrarna. Med sina Hakkapeliitta-däck har man år efter år vunnit jämförande tester, och 2025 är inget undantag. Såväl Vi Bilägare som Teknikens Värld menar att det här däcket är oslagbart på snö och is.
Den senaste versionen av Nokians storsäljare är Hakkapeliitta 10. Enligt tester bjuder däcket både på bra egenskaper vid start och har kort stoppsträcka vid vinterväglag. Även i kurvor och på hårt packad is uppträder däcket perfekt. Trots att Hakkapeliitta 10 lämnar lite att önska när det kommer till våta vägbanor har vi valt det till testvinnare tack vare de överlägsna egenskaperna på is och snö.
- Butiker & priser
- SUV
Att utse en testvinnare bland dubbdäcken var 2025 inte helt enkelt då två däck presterat på väldigt lika nivåer i årets tester. Förutom Nokian Hakkapeliitta 10 är årets favorit i flera jämförande tester Goodyear Ultra Grip Arctic 2. Detta däck har presterat bra på tester även tidigare år och valdes faktiskt 2025 till det bästa dubbdäcket av Teknikens Värld.
Enligt tester bjuder Goodyear Ultra Grip Arctic 2 på bra grepp på såväl snöiga som våta vägbanor. Däcket har 220 dubbar med vass utformning för bästa möjliga grepp och rullar dessutom tyst. Enda nackdelen som finns med detta däck menar testare är att det har något sämre grepp på is än Nokians däck.
- Butiker & priser

Continental är ytterligare ett marknadsledande varumärke när det kommer till högpresterande däck, såväl när det gäller sommardäck som vinterdäck. Deras däck Continental Ice Contact 3 kom på tredje plats hos både Teknikens Värld och Vi Bilägare vid 2025 års stora dubbdäckstester, och enligt båda testen är det här ett av de absolut bästa däcken när det kommer till grepp på asfalt och våta vägar.
Continental Ice Contact 3 har ett brett spårat mönster för att snabbt kunna leda bort smuts och snö åt sidorna. Det här gör också att däcket är extra bra på att undvika vattenplaning. Det har även fått höga betyg för sitt rullmotstånd.
- Ice Contact 3
- Ice Contact 2 (Föregångaren)

Också hos italienska Pirelli hittar vi ett bra alternativ bland dubbdäcken – även om detta däck gör sig allra bäst på asfalt. Enligt Vi Bilägare har Pirelli Ice Zero 2 imponerande egenskaper på asfalt och bjuder på bra styrkänsla och liten risk för vattenplaning. Även hos Teknikens Värld lyfts däckets höga förmåga att hantera barmark.
Precis som de flesta andra dubbdäck finns detta däck från Pirelli i flera olika varianter – standardmodellen och Scorpion-varianten som är särskilt framtagen för moderna SUV:ar. Det som drar ner betyget något på Pirelli Ice Zero 2 är enligt tester att det, trots sitt namn, lämnar en del att önska när det kommer till körning på isiga vägar.
- Butiker & priser
Så väljer du det bästa vinterdäcket
Genom att välja rätt typ av vinterdäck kommer du att köra säkert under vinterhalvåret. Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!

Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
Ska man ha dubbade eller dubbfria vinterdäck? Svaret är såklart ”det beror på”. Dubbade vinterdäck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön.
Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade än friktionsdäck. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre.
I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Här utvecklar vi det hela lite mer! Viktigt är i alla fall att du väljer däck som är framtagna för ett nordiskt vinterklimat och inte halvdana kompromisser.

Välj dubbdäck efter din bil
Vilka dubbdäck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.
Rätt storlek på vinterdäck
Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Vinterdäckets mönsterdjup
Det är viktigt att byta ut vinterdäcken när de börjat bli uttjänta, om de är för slitna hjälper de föga vid vinterväglag. Du kan enkelt kontrollera däckets status genom att mäta mönsterdjupet.
- Vinterdäck för personbilar ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter.
- För tunga bilar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, är det 5 millimeter som gäller.
- Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.

När måste man ha vinterdäck?
Det finns särskilda regler på när du måste ha vinterdäck på din bil. Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.
När ska man byta till vinterdäck?
Du måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag – vilket innebär om det är snö, is, snömodd eller frost på vägbanan eller väggrenen. Dessa regler även för utländska fordon och vid resa till och från utlandet. Byt gärna till vinterdäck i god tid innan vintervädret slår till på allvar. Tänk på att sommardäcken blir sämre så fort temperaturen går under noll grader.
När du byter däck kan det vara bra att ta hjälp av en mutterdragare.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning
Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Dubbdäck är dessutom utrustade med små dubbar som hjälper däcket att få fäste på hala underlag. Det är dock främst på underlag med is eller riktigt packad snö som dubbdäcken ger absolut bäst effekt; på slask eller lös snö har dubbfria däck i regel bättre grepp än dubbdäck.
Missa inte däcktrycksövervakningen
Många relativt nyproducerade bilar har i dag något som kallas för TPMS – Tyre Pressure Monitoring System. Detta innebär att det finns sensorer i hjulet som mäter däcktrycket och som varnar när det är dags att fylla på luft. För att systemet ska fungera krävs även att dina vinterhjul har TPMS-sensorer – hos exempelvis Bythjul.com har du möjlighet att lägga till detta vid köp av nya vinterdäck när du kommer till kassan.
Köpa vinterdäck - att tänka på!
Det finns flera saker att tänka på inför ditt köp av vinterdäck.
- Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att däcken måste bytas ut.
- Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
- Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
- Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
- Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
- Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
- Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck
Några experttester vi har läst
Teknikens Värld (2025)
Teknikens Värld gör varje år minst sagt grundliga tester av vinterdäck, och i 2025 års test hade man med såväl dubbdäck som nordiskt dubbfritt och mellan europeiskt dubbfritt. I fallet dubbdäck var det Goodyear UltraGrip Arctic 2 som blev testvinnare med sina 120 poäng totalt, och bara en ynka poäng bakom hamnade Nokian Hakkapeliitta 10. Som tredjehandsval utsåg man Continental IceContact 3.
Vi Bilägare (2025)
Vi Bilägare har testat vinterdäck i många år, såväl dubbade som friktionsdäck. När det kommer till dubbdäck testade man 2025 åtta olika modeller, och unikt för detta år var att man valde SUV-varianterna av varje däck. Bäst i test blev Nokian Hakkapeliitta 10 SUV – föga förvånande med tanke på att Nokian vunnit flera år med just detta däck. På andra plats kom Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV medan Continental IceContact 3 knep tredjeplatsen.
Aftonbladet Plus (2024)
Varje år testar och utser Aftonbladet Plus de bästa vinterdäcken, både dubbade och odubbade vinterdäck. I årets test testades 21 olika modeller och testet utfördes tillsammans med Testworld.
I testet om bästa dubbdäck kom Nokian Hakkapeliitta 10 på första plats med betyget 8,9 poäng. Det har bra egenskaper på vinterväglag och är lättkört på is. På delad andra plats kom Goodyear UltraGrip Arctic 2 som fick betyget 8,5 av 10. Det har ett bra grepp på snö och kör lugnt på spårig väg. På delad andra plats kom Michelin X-Ice North 4 med betyget 8,5 av 10. Det har ett bra grepp på is och bra köregenskaper på snö och is. På tredje plats kom Kumho WinterCraft ice Wi32, som fick 8,4 av 10 poäng. Det har ett bra isgrepp och bra köregenskaper på snö och is.
Tillbaka till början – våra toppval
Vanliga frågor
-
Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
-
Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. För tunga bilar, med en totalvikt över 3 500 kilo, gäller 5 millimeter. Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup.
-
För bra vinterdäck i Sverige får man vara beredd att betala mellan 4 000 och 7 500 kronor för en bra uppsättning vinterdäck. Tänk även på att det kan komma till kostnad för fälgar! Generellt sett kan man säga att man får det man betalar för, och oftast är lite billigare däck inte gjorda för det tuffa, nordiska klimatet.
- Vi på Test.se rekommenderar
- Vanliga frågor
- Bäst i test : Nokian Hakkapeliitta 10
- Toppkandidat : Goodyear Ultra Grip Arctic 2
- Bäst på asfalt : Continental Ice Contact 3
- Bra val : Pirelli Ice Zero 2
- Så väljer du det bästa vinterdäcket
- Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
- Välj dubbdäck efter din bil
- Rätt storlek på vinterdäck
- Vinterdäckets mönsterdjup
- När måste man ha vinterdäck?
- När ska man byta till vinterdäck?
- Vinterdäck har en särskild gummiblandning
- Missa inte däcktrycksövervakningen
- Köpa vinterdäck – att tänka på!