VI SAMMANSTÄLLER TESTER

Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer om oss





Ändrad 18 September 2025
Så väljer vi vinnare

Så väljer vi vinnare

Test.se har en lång historia av att utse testvinnare i en mängd olika produktkategorier – men hur väljer vi egentligen ut de bästa produkterna?

I första hand är våra testvinnare produkter som har fått topplaceringar i jämförande tester hos välkända aktörer. Vi lägger mycket tid på efterforskning för att kunna presentera ett så pålitligt och korrekt resultat som möjligt. När urvalet görs lägger vi även stor vikt vid produktrecensioner, både från experter och konsumenter.

Ibland stöter vi dock på produktkategorier där det saknas både tester och recensioner. Detta kan antingen bero på att produkten i fråga är ny på marknaden, eller att produktkategorin är ovanligt begränsad. I dessa fall väljer vi att presentera produkter från välkända och etablerade varumärken inom respektive segment.

Bäst i test friktionsdäck 2025 – jämför dubbfria vinterdäck här

Ska du köpa nya friktionsdäck? Vi har gått igenom flera tester och valt ut dubbfria vinterdäck från välkända varumärken som har utsetts till bäst i test.

Bäst i test friktionsdäck 2025 – jämför dubbfria vinterdäck här
Vi har jämfört
  • Grepp på snö och is.
  • Grepp på vått underlag.
  • Övriga egenskaper.
Vi på Test.se rekommenderar
Test och produktrecensioner

Om du istället är ute efter vinterdäck med dubb hittar du de bästa dubbdäcken här!

Bäst i test Test.se logo
Continental
Continental VikingContact 8
Bäst i test
Bäst i test Test.se logo
Continental
Continental VikingContact 8
Continentals säkraste friktionsdäck med förbättrade köregenskaper.
Bäst i test hos Teknikens Värld 2025.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2025.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2024.
Testvinnare hos Teknikens Värld 2024.
Andra plats hos Vi Bilägare 2024.
Mycket bra grepp på snö och is.
Mycket bra grepp på vått underlag.
Lågt rullmotstånd.
Lågt vägbuller.
Förbättrar bränsleeffektiviteten.
Bekväm körupplevelse.

Continental toppar ofta däcktester, både när det gäller sommardäck och vinterdäck. Deras modell Continental VikingContact 8 började säljas hösten 2024 och har sedan dess vunnit i stort sett alla tester där det har varit med. Hos både Vi Bilägare och Teknikens Värld kom man 2025 fram till att det här är det bästa friktionsdäcket på marknaden. I testet hos Teknikens Värld blev man till och med det bästa vinterdäcket, och sopade alltså mattan med de dubbade varianterna.

Continental VikingContact 8 bjuder på allt från bra bromsegenskaper till hög komfort och bra rullmotstånd. Med sin särskilda mönsterdesign ger däcken ett imponerande grepp på vägen, oavsett om den är isig, snöig, våt eller torr. Continental VikingContact 8 har dessutom en låg ljudnivå och en gummiblandning som behåller sin mjukhet även vid riktigt låga temperaturer.

  • Butiker & priser

Bäst på asfalt Test.se logo
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Bäst på asfalt
Bäst på asfalt Test.se logo
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Uppdaterat friktionsdäck med bra grepp på barmark.
Andra plats hos Teknikens Värld 2025.
Tredje plats hos Vi Bilägare 2025.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2024.
Tredje plats hos Aftonbladet Plus 2024.
Bra grepp på snö och is.
Extremt bra grepp på våt väg.
Låg bullernivå.
Avstyr vattenplaning mycket bra.
Bra grepp på bar mark.
Låg förbrukning.

Goodyear är en av världens största däcktillverkare och har funnits på marknaden i över 100 år. Om du vill ha ett riktigt bra friktionsdäck rekommenderar vi att du tar en titt på Goodyear UltraGrip Ice 3. Detta däck är utvecklat för nordiska klimat och hamnade på prispallen hos såväl Teknikens Värld som Vi Bilägare när de skulle ta fram 2025 års bästa friktionsdäck.

Med Goodyear UltraGrip Ice 3 får du ett däck som har ett imponerande grepp på våta vägbanor, och som även klarar av andra vägunderlag bra. Tack vare en optimerad slitbaneutformning får du goda vägegenskaper på snö, och en väl genomtänkt gummiblandning ger bra kontakt med is.

  • Butiker & priser

Årets uppstickare Test.se logo
Pirelli
Pirelli Ice Friction
Årets uppstickare
Årets uppstickare Test.se logo
Pirelli
Pirelli Ice Friction
Nyutvecklat däck från Pirelli som hyllas i flera tester och funkar på alla underlag.
Andra plats hos Vi Bilägare 2025.
Tredje plats hos Teknikens Värld 2025.
Bra grepp på is och snö.
Mycket bra grepp på barmark.
Utformat för nordiskt klimat.
Fungerar även för elbilar.

Att den italienska däcktillverkaren Pirelli är bra på att ta fram högkvalitativa däck är det ingen tvekan om, men när det kommer till friktionsdäck har man aldrig riktigt imponerat. Förrän nu! I våras tog man fram Pirelli Ice Friction – ett nyutvecklat däck som enligt Vi Bilägare är ett ovanligt stort framsteg jämfört med tidigare modeller. I testet menar man att däcket presterar bra både på våtmark och på snö.

Även i ett test hos Teknikens Värld lyfts däcket fram som årets mest intressanta nytillskott. Pirelli Ice Friction är framtaget för nordiskt klimat och enligt tillverkaren själv är friktionsdäcket utformat för att klara även de tuffaste vinterförhållandena. Däcket finns både i en mängd standardstorlekar och för SUV.

  • Butiker & priser

Populärt val Test.se logo
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Populärt val
Populärt val Test.se logo
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Friktionsdäck som i tester presterat särskilt bra på is och snö.
Höga betyg hos Vi Bilägare 2025.
Bra betyg hos Teknikens Värld 2025.
Fjärde plats hos Aftonbladet Plus 2024.
Fjärde plats hos Vi Bilägare 2024.
Bra grepp på snö.
Tystgående och lättrullat friktionsdäck.
Lättkört och bra styrning.

Däck- och fälgspecialisten Michelin grundades redan 1889 och har med andra ord en mycket lång erfarenhet av att ta fram produkter som förbättrar och förenklar din körning. Med Michelin X-Ice Snow erbjuder man ett dubbfritt vinterdäck som är anpassat för extrema vinterförhållanden.

Detta däck från Michelin har i flera år fått höga betyg i jämförande tester och hyllas bland annat för att ha bra bromsegenskaper på is, god komfort och rätt rullmotstånd. Michelin X-Ice Snow finns i många olika dimensioner och med ett speciellt däckmönster och en unik gummiblandning vill man både minska slitaget och öka livslängden på däcken.

  • Butiker & priser

Bra val Test.se logo
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Bra val
Bra val Test.se logo
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Dubbfritt däck i ny uppdaterad modell som är bra på is.
Bra betyg hos Teknikens Värld 2025.
Höga betyg hos Vi Bilägare 2025.
Andra plats hos Aftonbladet Plus 2024.
Tredje plats hos Vi Bilägare 2024.
Mycket bra på is.
Lättrullat och exakt styrning.
Låg ljudnivå.
Hög körkomfort.

När det kommer till dubbdäck är det få som kan slå Nokian på fingrarna, och deras dubbade vinterdäck vinner år efter år jämförande tester. Också i fallet friktionsdäck har man ett bra alternativ i form av Nokian Hakkapeliitta R5.

Nokian Hakkapeliitta R5 får framför allt bra betyg på snö och is, men har enligt tester även förbättrat sitt grepp på barmark jämfört med tidigare varianter av däcket. Däcket har mönsterdesignen Double Block Grip som ska ge bästa möjliga grepp och köregenskaper. Det har även ett lågt rullmotstånd och en bra bränsleeffektivitet.

  • Butiker & priser

Ytterligare läsning

Så väljer du det bästa friktionsdäcket

För att du ska kunna köra lika säkert under vinterhalvåret som på sommaren behöver du ha däck som är anpassade efter väglagret. Därför behöver du ha någon form av vinterdäck, där friktionsdäck är ett av alternativen. Till skillnad från dubbdäck har friktionsdäck inga dubbar. De har ett annat typ av mönster och en gummiblandning med högre friktion som gör att de passar bra vid vinterväglag. Friktionsdäck är sämre på is och packad snö, men oftast bättre på blöt asfalt och blöta och snöiga underlag.

friktionsdäck bäst i test
Nokian Hakkapeliitta R5 är ett friktionsdäck som vi utsett till bästa på is. Det kom på andra plats i ett test hos Aftonbladet Plus. 

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är däremot inte helt självklart! Ska man välja dubbade eller dubbfria vinterdäck? Som du förstår är det enkla svaret såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön.

Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre.

I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Då är friktionsdäck ett bra val. Här har vi utvecklat det hela lite mer!

bästa friktionsdäck
Bor du i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara ett bra alternativ. 

Nordiska eller europeiska vinterdäck?

Friktionsdäcken finns även de i två varianter: nordiska och europeiska. De europeiska vinterdäcken är utvecklade med klimatet i den norra delen av den europeiska kontinenten i åtanke, det vill säga framförallt Tyskland. Det är också i Tyskland som den stora marknaden för den här sortens däck finns, och därför är de även konstruerade för att klara av höga hastigheter. De europeiska däcken fungerar mycket bra på ett blött väglag, men sämre på is.

Nordiska vinterdäck är, precis som namnet antyder, utvecklade för att klara av nordiska förhållanden och klarar därför av isiga vägar bättre än de europeiska däcken. Däck som inte är tillverkade för nordiskt vinterväglag kan vara direkt livsfarliga att köra på under vinterhalvåret.

test friktionsdäck
Nordiska vinterdäck är anpassade för det nordiska klimatet.

Hastighetsindex

Det är inte alltid helt lätt att tyda vilka däck som är europeiska och vilka som är nordiska – det finns inget krav på att markera det på ett tydligt sätt. Men – däck måste märkas med vilket hastighetsindex de är konstruerade för! Och eftersom nordiska vinterdäck är konstruerade för lägre hastigheter än de europeiska går det att utläsa vad för slags däck det rör sig om i hastighetsindexet. Hastighetsindex markeras med en bokstav sist i dimensionen, till exempel 205/55-R16 H – här är det alltså H som indikerar vilken hastighet däcket är konstruerat för. Bokstäverna H, V och W visar på högre hastigheter (europeiska förutsättningar) medan Q, R, S och T visar på lägre hastigheter (nordiska förutsättningar).

För att vara helt säker på att du får det du vill ha rekommenderar vi att du tar hjälp av din lokala däckhandlare om du känner dig osäker.

Så ser EU:s däckmärkning ut

2012 införde EU en obligatorisk däckmarkering som ska underlätta för dig när du ska jämföra olika däck. På märkningen ska tre saker alltid finnas med: bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt buller. Den här informationen ger förstås inte en fullständig bild av hur bra ett däck faktiskt är, särskilt inte när det gäller vilka egenskaper däcken har på is och snö. Av den anledningen är dubbdäck helt undantagna från EU:s regler, men vid ett köp av friktionsdäck kan markeringen ändå ge något av en fingervisning

Rätt storlek för din bil

Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Däcken vi har priser på här på vår sida är i dimension 205/55 R16 eller annan närliggande storlek.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Till skillnad från dubbdäck så har dubbfria däck, precis som namnet avslöjar, inga dubbar. Dubbfria däck förlitar sig istället på sitt särskilt utformade mönster för att ge ett så bra grepp som möjligt på vinterväglag. Mönstret är bredare än det på sommardäck så att snö ska kunna leta sig in i spåren och packas hårt.

Det är tillåtet att köra med dubbfria däck under hela året, även om det inte är någonting som rekommenderas. Den särskilda gummiblandningen blir mjuk i varmare klimat och gör att däckens egenskaper försämras markant. Dessutom slits vinterdäcksgummit betydligt snabbare på sommarväglag, så det kan bli en dyr historia att köra med dubbfria däck året om.

När måste man ha vinterdäck?

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas frost, is eller snö på vägarna. Detta gäller för alla typer av vinterdäck - alltså både friktionsdäck och dubbdäck. Friktionsdäck kan däremot sättas på tidigare på hösten eftersom de passar även när det inte är vinterväglag.

Köpa friktionsdäck – att tänka på!

När du ska köpa friktionsdäck till bilen finns det flera saker som du kan tänka på - här är några:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att vinterdäcken behöver bytas ut.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara däcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
  7. Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck.

När du byter till friktionsdäck kan det vara bra att ta hjälp av en mutterdragare - här hittar du mutterdragarna som är bäst i test.


Några experttester vi har läst

Teknikens Värld (2025)

Teknikens Värld gör varje år minst sagt grundliga tester av vinterdäck, och i 2025 års test hade man med såväl dubbdäck som nordiskt dubbfritt och mellan europeiskt dubbfritt. När det kommer till de dubbfria däcken valde man Continental VikingContact 8 till bäst i test. På delad andraplats hittar vi Goodyear UltraGrip Ice 3 och nytillskottet Pirelli Ice Friction.

Vi Bilägare (2025)

Vi Bilägare har testat vinterdäck i många år, såväl dubbade som friktionsdäck. När det kommer till friktionsdäck testade man 2025 åtta olika modeller. Bäst i test blev Continental VikingContact 8 – som för övrigt verkar vara storfavoriten i de flesta tester. På andra plats kom debutanten Pirelli Ice Friction medan tredjeplatsen togs av Goodyear UltraGrip Ice 3.

Aftonbladet Plus (2024)

Varje år testar och utser Aftonbladet Plus de bästa vinterdäcken, både dubbade och odubbade vinterdäck. I årets test testades 21 olika modeller och testet utfördes tillsammans med Testworld.

Bland de odubbade däcken kom Continental VikingContact 8 på första plats med betyget 8,6 av 10. Enligt testet har det bra köregenskaper på is, snö och asfalt. På andra plats kom Nokian Hakkapeliitta R5, som fick betyget 8,4. Det har bra köregenskaper på is och snö och ett bra rullmotstånd. På tredje plats kom Goodyear UltraGrip Ice 3 fick betyget 8,0. Det har balanserade egenskaper på alla väglag och stabilt på vägar som är spåriga. På fjärde plats kom Michelin X-Ice Snow, som fick 7,6 poäng. Det har bra bromsgrepp på is och bra egenskaper på snö.

Tillbaka till början – våra toppval


Redaktionen
Test.se

Vanliga frågor

  • Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck och de är avsedda för körning på vinterväglag.
  • Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
  • Vi har valt att utse Continental Viking Contact 8 till det friktionsdäck som är bäst i test. De är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018. Continental är ett varumärke som tillverkar premiumdäck.
Innehållsförteckning

Innehåll
Bäst i test:
Continental Continental VikingContact 8

Du kanske även är intresserad av: