Tävling!
Vinn ett hemlarm från Somfy
Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!
elcyklar - Bäst i test

Test av elcyklar

29 ST PRODUKTER TESTADE

fritid uppdaterad 6:e November, 2017, Baserad på 11 experttester.

En elcykel är en cykel som är försedd med en liten elektrisk motor som ger dig en skjuts där du far fram! Trots hjälpen du får av motorn när du cyklar på en elcykel är det fullgott motionsval, eftersom du faktiskt måste fortsätta trampa även när motorn är igång! Att ta cykeln till jobbet är en fantastiskt bra motionsvana, och med en elcykel går det både lättare och snabbare utan att ta bort något av det nyttiga (och miljövänliga!) i att cykla.

Jag kan allt om elcyklar – klicka här för att komma till testvinnarna!

Motorn drivs av pedalerna

Motorn går på batteri, och när det börjar kännas motigt att trampa så kan den enkelt slås på via en knapp på styrets display. Du måste fortsätta trampa även efter att motorn slagits igång, men det blir betydligt mycket lättare. Motorn kan styras antingen med hjälp av en rörelsesensor eller en kraftsensor. En motor med rörelsesensors hastighet styrs av hur fort du trampar på pedalerna, eller av den hastighet du ställer in på styrets display. En motor med kraftsensors hastighet styrs av kraften du lägger på pedalerna: ju mer kraft på pedalen, desto mer kraft får motorn.

OBS! Cykeln kan vara olaglig!

Maxhastigheten för en elcykel är 25 km/h, och motorn får ha en maxeffekt på 250 watt. Skulle cykeln ändå komma upp över 25 km/h stängs motorn av. Skulle motorn ha ett högre watt-tal och motorn fortsätta vara igång även över 25 km/h klassas cykeln istället som moped, och då gäller andra trafikregler. Här är det tyvärr många elcyklar som inte håller sig inom ramarna! Det visade redan Råd & Röns test från 2011, och Testfaktas test från 2016 uppvisar samma trend. Var därför noga med att läsa på om den cykel du funderar på att köpa.

Batteritiden varierar

Hur långt man kommer på en laddning beror dels på vilken snittfart du håller och hur tung last du har. Cyklar du i många och långa uppförsbackar drar det också en hel del batteri. Skulle batteriet ta slut medan du är ute och kör är det dock inte hela världen – utan motorn är det ju inget annat än en helt vanlig cykel! Batteriet kan laddas på cykeln, men det kan även plockas loss och laddas inomhus. Hur lång tid det tar att ladda batteriet beror på vilken celltyp den har, men vanligtvis ligger laddtiden på ungefär 4 timmar. 

Motorns placering påverkar bromsegenskaperna

Olika elcyklar kan ha olika placeringar av motorn, vilket ger olika fördelar och nackdelar. Med en motor i framhjulet är det möjligt att ha fotbroms, det är relativt billigt och kan kombineras med alla växeltyper. Men om framhjulet ska lossas måste alla kablar kopplas ur och det ger också extra rörelseenergi i hjulen, vilket i sin tur innebär att det behövs kraftigare bromsar. En motor i bakhjulet är lätt att montera på en befintlig cykel, är också relativt billig och ger ett bra grepp. Men även här måste alla kablar dras loss om hjulet ska tas av och extra rörelseenergi i hjulen uppstår, och det är inte möjligt att kombinera med en fotbroms. Motorn kan också placeras mitt i vevlagret, alltså mitt i pedalnavet. Det ger en riktigt bra viktfördelning och förändrar inte greppet på vare sig fram- eller bakhjulet, och inga kablar måste tas ur om nåt av hjulen behöver plockas av. Däremot kräver den här sortens motor specialanpassade ramar, och till vissa växelsystem går det inte att ha fotbroms i kombination med motor i vevlagret.

Satsa på en högre växel

Precis som vanliga cyklar finns det elcyklar med olika antal växlar. Det finns elcyklar helt utan växlar, men dessa är sällan att rekommendera. För att kunna cykla så behagligt som möjligt bör du satsa på en elcykel med 7 växlar eller fler. Ska du bara använda cykeln då och då kan du absolut nöja dig med 3 växlar, men ska du cykla varje dag bör du sikta högre.

En dyr historia

Elcyklar är i regel en ganska dyr historia, och detsamma gäller cykelbatteriet som förr eller senare kommer behöva bytas ut. Så för att verkligen få ut det mesta av din elcykel gör du bäst i att verkligen ägna lite tid åt att fundera över vad för slags cykel du vill ha så att det blir rätt från början!

Köp en elcykel – regeringen betalar en fjärdedel!

I regeringens nya klimatsatsning ingår bland annat en subvention vid köp av en elcykel. Subventionen träder officiellt i kraft 1 januari 2018, men går att ta del av retroaktivt om du köpt din elcykel efter 20 september 2017. Så spara kvittot om du går i elcykeltankar! Premien kommer täcka en fjärdedel av cykelns kostnad upp till 10 000 kronor. Exakt hur premien ska utformas är inte klart än, men så fort det är det kommer du kunna ta del av det här!

Bäst i test: EcoRide Sense

Vi på Test.se har valt att rekommendera elcykeln Ecoride Sense, som var testvinnare i Aftonbladets test från maj 2017. Sense från Ecoride är en rejäl och stadig cykel, som är både bekväm och snygg! Den har ett kraftfullt batteri som kan hålla i hela 125 km på en enda laddning och en ordentlig korg på styret. Cykeln är välbalanserad och lätt att köra – du kan cykla upprätt och avslappnat utan att bli svettig.

Specifikationer


Testresultat:
Aftonbladet Plus 2017
Bromstyp:
Skivbroms, fotbroms
Antal växlar:
8
Hjulstorlek:
28 tum
Vikt:
20 kg (exkl. batteri)
Batterieffekt:
418 Wh
Batterikapacitet:
12 Ah
Motor:
250 W
Sträcka på en laddning:
ca 125 km
Lättcyklad, Rymlig korg, Snygg
Inte anpassad för terräng

Bästa budgetval: Batavus Genova E-go

För en lite billigare, men ändå riktigt, riktigt bra, elcykel rekommenderar vi Batavus Genova E-go! Genova E-go är stadig och bekväm med stötdämpare som ger extra komfort. Den har dessutom en stilren design och ett kraftfullt batteri! Genova E-go blev testvinnare i Cykelfrämjandets test från 2015, bland annat tack vara sin balans och rejäla konstruktion. 

Specifikationer


Testresultat:
Cykelfrämjandet 2015
Bromstyp:
Rullbroms, Trumbroms
Antal växlar:
7
Hjulstorlek:
28 tum
Ramstorlek:
48 cm, 53 cm, 57 cm
Vikt:
23 kg
Batterieffekt:
396 Wh
Batterikapacitet:
11 Ah
Motor:
250 W
Laddtid:
ca 6 timmar
Sträcka på en laddning:
Upp till 70 km
Dämpad framgaffel
Lite lång laddtid

Hitta bästa pris & butik:

Elcykelvaruhuset »
30 dagars öppet köpFri frakt över 1000krNordens största sortiment
Sportgymbutiken »
Fraktfritt över 500krSnabba leveranser

Elcyklar - JÄMFÖRELSETABELL

RELATERADE TESTER

Cykelhjälmar för barn

UPPDATERAD 19:e September, 2017

Cykellås

UPPDATERAD 12:e Juni, 2017

Cykelhjälmar

UPPDATERAD 24:e Maj, 2016

Cykelpumpar

UPPDATERAD 28:e Januari, 2016

Cykelhållare

UPPDATERAD 8:e September, 2015

Experttester vi läst (11st)

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

M3 Sveriges prylsajt

Publicerad

Prylsajten M3 har uppdaterat sitt elcykel-test! Testet består nu av åtta olika elcyklar med olika prestanda och i olika prisklasser, och de levererar väldigt jämt! Faktum är att ingen ensam vinnare utses, utan fem cyklar landar på samma slutbetyg (8 av 10) och får loggan ”M3 rekommenderar”. Nedan presenterar vi de tre cyklar som vi på Test.se anser är värda att lyfta fram lite extra, bland annat för deras (relativt) förmånliga priser och hur bekväma och/eller enkla de är att cykla på.

Den första cykeln vi på Test.se har valt att lyfta fram är Lambretta Assiano, som är en elcykel av mountainbike-typ. Cykeln har, enligt M3:s testpanel, inga direkta nackdelar! Den ger ett gediget helhetsintryck med sin snygga design och är riktigt bekväm att cykla på, både i terräng och stadsmiljö.

Nästa cykel vi valt att lyfta fram är riktigt, riktigt prisvärd! Det är Lifebike C-Mute som till ett pris på strax över 15 000 kronor briljerar med både snygg design och hög komfort. Cykeln lämpar sig bättre på asfalt än i terräng, och dess låga vikt gör den väldigt lättcyklad. Den har dock en kontrollpanel av det enklaste slaget, och är försedd med mekaniska skivbromsar istället för hydrauliska.

Som trea har vi valt att lyfta fram en värsting: Scott E-Genius 730 plus. Elcykeln är enligt panelen ”något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget”, och de pekar bland annat på cykelns fantastiska kvalitetskänsla, räckvidd och hur lätt den är att ta sig fram på. 730 Plus är dock inte helt lämpad för några längre cykelturer av det mer avslappnade slaget – sadeln är stenhård och cykeln riktar sig mer till dem som vill cykla aktivt i terräng.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet Plus

Publicerad

Aftonbladet har testat 12 elcyklar i olika prisklasser och utföranden, och bäst i test blev Ecoride Sense. Sense är en citycykel som är bekväm, snygg och har ett kraftfullt batteri med lång räckvidd. Cykeln har snygga detaljer och är väldigt bekväm att köra. 


En annan av testets topplaceringar kammade Crescent Elis hem, som får utmärkelsen ”prisvärd hybridpendlare”. Den här snygga cykeln har hela 24 växlar och är väldigt lättrampad och smidig. Den är dessutom väldigt prisvärd!



Som cykel nummer tre vill vi ta upp Scott E-scale 720 Plus S. Scotts elcykel var testets bästa mountainbike, men också den dyraste. Cykeln går väldigt bra på skogsstigar, men är ändå mer hybridliknande än andra MTB-modeller. Scotts cykel är också testets lättaste och har riktigt lång räckvidd!



Observera att Crescent och Scott fått samma betyg av Aftonbladets testpanel (4 plus) och att det är vi på Test.se som har rankat dem efter analys och övervägning.

Vinnare i det här testet

M3 Sveriges Prylsajt

Publicerad

Sveriges Prylsajt har testat sex av sommarens hetaste elcyklar i olika prestanda- och prisklasser och valt att rekommendera tre modeller som alla fick 8/10 i betyg. Först på listan är Scott E-Genius 730 Plus - en värsting med genomtänkta funktioner! Cykeln är heldämpad med ett svart rambygge i aluminium och med skrikande neongröna detaljer. Elsystemet består av en motor från Bosch (Performance CX) som levererar 250 watt och tillsammans med batteriet på 500 wh utlovas en räckvidd på upp till 160 km! Scotts kontrollpanel är smidig med inbyggt batteri, som dessutom är enkelt att avlägsna från cykeln när den inte används. Här är användarvänligheten hög och färddatorn visar bland annat räckvidd, trippmätare och klocka, samt batterimätare och elmotorns läge (off, eco, tour och turbo. Med Scott E-Genius 730 Plus finns dock ett problem - den är i stort sett redan slutsåld, så det krävs tur och en hel del letande! På andraplats hamnar Stromer ST2 - elcyklarnas Ferrari! Den kostar nästan lika mycket som en ny bil! Elcykeln klassas som en moped klass 1 och elmotorn ger kraft ända upp till 45 km/h, jämfört med 25 km/h i vanliga elcyklar. Displayen är integrerad i ramen och visar i normalläget hastighet, batterikapacitet och vilket av cykelns tre elmotorlägen som används, samt att om man trycker på skärmen får man fram information som trippmätare och klocka. Under ramen finns en strömbrytare och genom den når man undermenyerna för fler inställningar och låsning av cykeln (pinkod). Det enda minus är dess prislapp, men med tanke på prestanda och funktioner känns prislappen genast lite mer human. Sist, men inte minst, hamnar Lambretta Assiano på tredjeplats. Det är en riktigt snygg modell som trots den till mångt och mycket är en mountainbike, fungerar bra i de flesta miljöer. Kvalitetskänslan är riktigt hög och det är även komforten, trots att sittdynan är relativt hård och ställningen är något framåtlutad. Man får ett gediget helhetsintryck och har egentligen inte några svagheter. Assiano är även bra dämpad och har en bra ställbar framgaffel, vilken effektivt sväljer ojämnheter ute i spenaten. Utöver allt detta är elcykeln även mycket prisvärd!

Vinnare i det här testet

M3 Sveriges Prylsajt

Publicerad

Sveriges Prylsajt har testat en elcykel med 1000 watts motor och tipsar om nio andra alternativ. Fördelarna med en elcykel är uppenbara - det går att ta sig en bra bit med de flesta modeller, man slipper bli svettig när man kommit fram och man är en riktig miljövän. Testets bästa köp är Trek Powerfly+ FS 7 som är en riktigt imponerande pjäs bland elcyklar. Kvalitetskänslan är hög rakt igenom och det finns 11 st växlar, samt fyra olika lägen för elassistans - från eco till turbo. Färdddatorn visar information i form av bl.a. nuvarande, högsta och genomsnittlig hastighet. Man har även nollställning, klicka och information om hur mycket batteri det finns kvar. Kort sagt - systemet är otroligt genomarbetat. Off-road är denna modellen oslagbar med den ständigt aktiva luftfjädringen som ger full kontroll även vid inbromsning. De hydrauliska skivbromsarna är kliniskt effektiva och dämpningen går att enkelt och snabbt ställa om till önskat läge. Walleräng Smartbike intar andraplats och Sveriges Prylsajt tyckte mycket om den stilrena, avskalade och “skandinaviska” designen hos cyklarna som handbyggs i Högsbo, Göteborg. Med Smartbike kan man komma så långt som 125 km, beroende på körstil! Elcykeln ger god komfort och det märks att det är kvalitetskomponenter rakt igenom. Sist, men inte minst, hamnar Eloise från Crescent på tredjeplats. Crescent är en känd tillverkare bland cyklar och Eloise är deras lite mer anonyma, klassiska elcykel som lämpar sig för pendling, snarare än off-road-körning. Det är en bekväm hybridcykel med ram i aluminium, dämpad gaffel, pakethållare, tio växlar och hydrauliska skivbromsar. Man tar sig omkring 8 mil på en laddning, komforten är näst intill perfekt och har en enkel, men bra, färddator.

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

När Testfakta testade elcyklar, var det fem av sex som hade för dåliga bromsar. Två märken klarade inte av vatten och en gick för snabbt för att få köras i trafiken. Fyra av sex cyklar klarar inte EU-standarden för bromsar, enligt vilken man testar med en totalvikt på hundra kilo. Skulle man testa mot cyklarnas utlovade maxvikt blir resultaten ännu sämre och ytterligare en cykel få underkänt. Den typen av bromsar som används på elcyklarna är gjorda för vanliga cyklar. Samtliga modeller i testet är utrustade med fotbroms bak och handbroms i form av fälgbroms eller rullbroms fram. Sämst resultat i bromstestet får Batavus-cykeln som får underkänt för både fotbromsen och handbromsen. Bäst resultat fick Biltemas Yosemite Low Step 28” med 3,4 i betyg av totalt 5. Men inte heller den här cykeln levde upp till EU-standarden för bromsar. EcoRide Ambassador är den enda cykeln med okej bromsar och hamnar därför andraplats. Däremot klarade inte cykeln av vattentäthetstest. Crescent Ella 3 vxl tar tredjeplats och har det sämsta enskilda bromsvärdet och den klarar inte EU-standarden för bromsar.

Vinnare i det här testet

M3 Sveriges Prylsajt

Publicerad

Reglerna för elcyklar är enkla. I Sverige innebär det att motorn endast får förstärka kraften från tramporna och inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns kontinuerliga märkeffekt får dessutom högst vara 250 watt. I andra länder kan det se annorlunda ut, med hastigheter upp till 45 km/tim. I övrigt är det cykelregler som gäller. M3 har testat ett gäng elcyklar, där Segway Urban Roadster hamnar på första plats. Varumärket är känt för just sina segways, men här finns även en elcykel i sortimentet. Denna cykel är en lite tuffare modell med feta och grövre däck för att även kunna köras vid sidan av vägen. Den har en kaxigt mattgrå lack och den drar onekligen blickarna till sig. Drivlinan från Bosch är en trevlig bekantskap med färddatorn som kronan på verket. Den tydliga, stora och informativa skärmen visar all nödvändig information och är mycket enkel att handha. Allt styrs antingen via vänster tumme eller direkt med knapparna på själva enheten. På högersida styr man de tio växlarna som är från Shimano. Urban Roadster är fantastisk att köra på alla sätt och långturer är en ren njutning. Segway blev alltså en favorit med både utstrålning och trevliga egenskaper. Scott E-Sub Speed är elcykel nummer två i testet och blev en riktigt trevlig bekantskap på flera sätt. Det är en så kallad citybike som lämpar sig perfekt för urban miljö och pendling till och från arbetet. Det helt raka styret i kombination med en riktigt bra sadel gör den bekväm även under längre sträckor. Cykelns batteri är avtagbart, vilket gör laddningen enkel och räckvidden i Eco-läget är på hela 125 kilometer vid gynnsamma förhållanden. Crescents bidrag i testet är en riktigt snygg sportig modell som är ny för i år. Den marknadsförs som ”den ultimata pendlarcykeln” och den har onekligen en hel del smarta och genomtänkta detaljer som gör den extra intressant. Det är ett kvalitetsbygge med bra motor och suverän räckvidd.

Vinnare i det här testet

Cykelfrämjandet

Publicerad

Föreningen Cykelfrämjandet har testat fem aktuella elcyklar i prisklassen 10 000 – 15 000 kr. Man har utsatt elcyklarna för tuff behandling och cyklat på bland annat lervägar, haft dem hängande i bil och ställt dem parkerade utan tak vid regn. Enligt tillverkarna skall det viktiga batteriet kunna räcka upp till ca 50 kilometer. Just extrabatteriet är en dyr historia och kostar från 2 000 till 6 000 kr beroende på cykel. Se till att du får en riktigt bra garanti på cykeln eftersom motor och elsystem är dyra att laga/ersätta.

Bäst i test enligt Cykelfrämjandet är elcykeln Batavus Genova E-Go. Cykeln är stabil, säker och välbalanserad. Utan tvivel är detta den mest välbyggda och genomtänkta elcykeln i testet. Ramen är av aluminium och cykeln har 8 växlar. Betyget blir 4/5 och priset ligger på ca 13 000 kr.

Övriga cyklar delar på andraplatsen och får 3/5 i betyg. Tunturi Forte Premium är bekväm, men något ostabil. Crescent 973 är en kvalitetscykel med bra egenskaper, men kostar några tusenlappar för mycket, 15 000 kr. Ecoride Avenue Comfort är en lång elcykel med nedsänkt ram. Cykelkorg är standard. My Eco är en något vinglig elcykel som funnits med på marknaden länge.

Vinnare i det här testet

M3

Publicerad

Prylsajten M3 har testat sex olika elcyklar med varierande resultat. Betygsskalan går från 1 till 10 och den bästa av cyklarna erhåller betyget 9/10. Sämsta betyget är 5/10. Elcykeln är en mycket populär produktgrupp, men det finns förhållandevis få seriösa tester publicerade. Detta test kollar på både lyxmodeller och ”billigare” varianter.

Bäst i test blir elcykeln Smart E-bike. Detta är den klart dyraste cykeln, men samtidigt den bästa. Cykeln har ett något futuristiskt utseende med batteriet smart integrerat i ramen. Smart E-bike är välbyggd och andas hög kvalitet. Cykeln är lättcyklad och elmotorn förhållandevis tyst. Enda nackdelen är den höga prislappen på drygt 25 000 kr.

Klar tvåa i testet är Ecoride Epix. Cykeln har en attraktivare prislapp än testvinnaren och imponerar med hög kvalitetskänsla. Ecoride Epix är utrustad med ett smart gasreglage som är helt oberoende övriga inställningar. Hastigheten är 6 km/h vid uppstart, men det är ändå en cool detalj. I övrigt har cykeln ypperliga bromsar och agerar tryggt och stabilt. Betyget blir 8/10.

Sämst betyg får trehjulingen Monty E132. Den är ingen vacker skapelse och har klen motorkraft. Den fungerar inte alls bra i uppförsbackar och i kurvor är den instabil. Fördelen med Monty E132 är dess lastkapacitet. Det går att lasta prylar både fram och bak på cykeln. Men det räddar inte Monty från ett dåligt betyg, 5/10.

Vinnare i det här testet

Aftonbladet

Publicerad

Aftonbladet redovisar vårens bästa elcyklar. Inget går upp emot att susa fram på en cykel i nedförsbacke eller i medvind – med en elcykel är det så hela tiden! Joakim Stenberg, VD för Svenska cykelfabrikat- och grossistföreningen, säger att man tror att marknaden för elcyklarna kommer att lossna ordentligt i år. Elcyklarna funkar som så att elmotorn är kopplad till sensorer i pedalerna som känner av när man trampar och ger en liten skjuts. Om man slutar trampar, slutar motorn också att driva, och därför kan cyklarna inte klassas som elmopeder. Trots att det är lätt och roligt att cykla med en elcykel – som att alltid cykla i medvind – så är försäljningen så låg att den endast utgör en bråkdel av marknaden. Detta beror främst på att elcyklarna har varit och är extremt dyra (upp mot 20000 kronor är inte ovanligt). Det finns också betydligt billigare modeller, men för en bra elcykel bör man lägga 14000-15000 kronor. Priset skiljer sig åt beroende på batteriernas kapacitet, som mäts i Amperetimmar (Ah), och är ett mått på hur mycket elektricitet batteriet förmår lagra. Samtliga elcyklar i Aftonbladets jämförelse har sina för- och nackdelar. Evobike ECO-3 exempelvis har ett bra pris och motorn fram, vilket gör att cykeln känns stadig, samtidigt som cykeln är tung och bara har tre växlar. Modellen Lifebike Classic har också motorn fram och ger en bra räckvidd. Men precis som Evobike har elcykeln bara tre växlar och batteriet kunde dessutom haft lite bättre kapacitet. En annan elcykel på Aftonbladets lista är Ecoride Comfort. Denna modellen hade sju växlar att välja mellan, men den är väldigt tung – även utan batteriet.

Vinnare i det här testet

Min Planet

Publicerad

På hemsidan minplanet.se kan du hitta ett test som utförts på tre stycken elcyklar. Samtliga modeller i testet kommer från samma tillverkare EcoRide, då tillverkaren i nuläget dominerar marknaden och har det bredaste utbudet av elcyklar.
Modellerna ser ut som de flesta vanliga cyklar, fast är lite klumpigare. Det tar tid för testpanelen att vänja sig vid elmotorn, som är svår att ställa in med det lilla handtaget på styret. Elcyklarna har en display där du kan få information av olika slag. Samtliga modeller har en räckvidd på 30-70 km och det beror främst på hur mycket cyklisten väger, hur många backar det finns och hur snabbt man kör. Comfort är en klassisk damcykel, en sådan modell som moderna män gärna cyklar på. Dess sadel är mycket rejäl och man sitter vilsamt upprätt, med god överblick. Styret vinklas enkelt med en insexnyckel, för att man ska få den bekvämaste positionen som möjligt. Elcykeln har sju växlar, handbroms för fram- och bakhjul, samt 26 tums hjul. Med cykeln får man en mycket rymlig korg framtill och en ordentlig pakethållare bak på cykeln. Den andra modellen, Ambassador ERC, ser i princip likadan ut som Comfort, med samma sittställning och komfort, men med skillnaden att hjulen är två tum större och man har fotbroms. Man får cykeln med tre eller åtta växlar, placerade i navet, som enkelt kan justeras. Elcykelns motor driver på framhjulet, medan man fortsätter att trampa bakhjulet. det märks oftast inte under användningen, men man bör få bättre framkomlighet i lätt terräng. Den tredje elcykeln från EcoRide heter Flexible. Detta är en vikbar modell, som fälls ihop på mitten och styret, samt pedalerna kan fällas in. Proceduren tar ca 20 sekunder, det krävs inga verktyg och man behöver knappt använda några muskler. Cykelns hjul är på 20 tum, vilken anses vara ovanligt stort för att vara en vikcykel. Man får sju växlar och bara en handbroms, och dessutom får man lov att ta med den på exempelvis tunnelbanor. För en extra slant, kan du köpa med en snygg väska att förvara den i.

Vinnare i det här testet

Råd och rön

Publicerad

Råd och rön har testat elcyklar. En elcykel är inte samma sak som en moped - det är en cykel utrustad med en elektrisk liten hjälpmotor i ena hjulnavet. Fördelen med elcykel är att du i uppförsbackar eller i motvind kan trycka på en liten knapp på cykelns display och låta motorn hjälpa dig. Du kan dock inte sluta trampa, eftersom motorn då blir verkningslös. Nackdelarna är att batteriet ofta måste laddas och efter ett par år också måste bytas ut.  Det kan kosta upp till flera tusen kronor. Med två av elcyklarna i testet riskerar du att köra olagligt - Crescent 973 och Marvil E-motion ec7.
Råd och rön har testat elcyklarnas kapacitet, mekanik och säkerhet, samt om dess motorer riskerar att störa elektronik i omgivningen. En testpanel, bestående av en kvinna och tre män, bedömde cyklarna, genom att köra varje cykel i en halvtimme. Panelen tyckte att det var roligt att åka på cyklarna när de hade assistans av elen, men utan den upplevdes de som något kärva och klumpiga. Bäst i test är modellen från Giant, med sju växlar och ett ganska högt pris - ca 21 000 kronor. Trots att den blev testvinnare fick den inte högst betyg i alla delmoment. Att det saknades en instruktionsbok på svenska, sänkte betyget lite grann. Elcykeln tycks dessutom ha en motor som presterar mer än den tillåtna maxhastigheten.  Den mättes upp till 27.3 kilometer i timmen. Trots det får cykeln godkänt, då teststandarden tillåter en felmarginal på 10 procent.
Modellen har, som sagt, ett stark motor, växlar ut direkt och har en dämpad framgaffel som ger en mjuk åkning på cykeln. Den är utrustad med en lampa, som kan slås av och på från displayen på styret. Belysningen fungerar bra, men cykeln har däremot fått kritik, då displayen visar för mycket information. Ett bra val av elcykel, för den som gillar statistik och siffror!

Vinnare i det här testet

VILKEN BÄST I TEST VINNARE ÄR EGENTLIGEN BÄST?

Hos test.se får du svaret - helt gratis!

Vi samlar tester från de mest seriösa aktörerna, bl.a Råd & Rön, Testfakta, SVT Plus, Folksam och Aftonbladet. Vi låter sedan våra redaktörer analysera och utse EN officiell BÄST I TEST produkt!"