Hösten är här och snart är det hög tid att byta till vinterdäck. Vinterdäck är en dyr historia och det finns en hel del att välja mellan, och att veta vad som är bäst när det många gånger bara är små saker som skiljer de olika däcken åt är inte enkelt. Därför kommer vi på Test.se under de kommande veckorna publicera en artikelserie som förhoppningsvis kan hjälpa dig i ditt val av nya vinterdäck. Häng med oss när vi guidar dig genom snårigheterna!
Vet du redan allt du behöver veta? Här hittar du testerna av dubbade vinterdäck, och här hittar du testerna av odubbade vinterdäck.
Dubbat eller inte?
Det finns två typer av vinterdäck, de med och de utan dubbar. Vilka man ska ha beror på en mängd olika faktorer, bland annat på var du bor någonstans. Både dubbade vinterdäck och odubbade (även kallade friktionsdäck) har sina respektive för- och nackdelar. Men vi tar det från början!
Alla vinterdäck är tillverkade i en särskild gummiblandning som är framtagen för att prestera bra i kallare klimat. Blandningen klarar däremot inte av varmare temperaturer och ska därför inte användas under sommarhalvåret! Med sommardäck är det förstås tvärt om; gummit de tillverkas i är gjort för att klara av varmare väder och ska därför inte användas under vinterhalvåret.
Dubbade vinterdäck – bäst på is och snö
Dubbdäck är krasst sätt de säkraste däcken under vinterhalvåret, om du kör mycket på is eller snö, men de låter mycket och är sämre för miljön än dubbfria däck. Dubbarna får ett ordentligt grepp på isiga vägar och packad snö, och på bar asfalt bidrar de till att skapa en skrovlig yta som dubbfria däck får bättre fäste på. Men samtidigt dras även partiklar upp ur asfalten som bidrar till luftföroreningar. I några av våra större städer finns det därför vissa vägar där det inte är tillåtet att köra med dubbdäck.
Dubbfria vinterdäck – bäst på regn och slask
Odubbade vinterdäck förlitar sig på sitt mönsterdjup istället för dubbar, vilket innebär att de inte drar upp partiklar ur asfalten. De fungerar generellt sätt bättre än dubbade däck på regn och slask, eftersom gummit får fäste direkt på vägbanan bättre än dubbdäck och mönstret snabbt och effektivt kan leda bort vätan från däckets kontaktyta.
Välj däck för nordiska förhållanden
Dubbfria vinterdäck finns i två olika varianter: nordiska och europeiska. Precis som man kan gissa utifrån namnen är den ena sortens däck utvecklade för nordiska klimat och den andra sorten för att användas nere på kontinenten, framförallt i Tyskland. De europeiska däcken fungerar riktigt bra på blött väglag, men inte fullt så bra på is. Nordiska friktionsdäck är i sin tur bra på is och snö, men klarar inte lika höga hastigheter som de europiska däcken. Egenskaperna för friktionsdäck för nordiska förhållanden är jämförbara med dubbade vinterdäcks egenskaper på alla underlag utom is, och det är den sorts däck du bör välja om det först och främst är i Sverige du kör din bil. Däck som verkar vara för billiga för att vara sanna är i regel inte tillverkade för svenska förhållanden, det kan du läsa mer om här.
Det finns inga krav på en tydlig markering för att visa på om ett däck är tillverkat efter europeisk eller nordisk standard, så det kan vara lite svårt att avgöra om man inte tar hjälp av en däckhandlare. Men generellt är nordiska däck som sagt konstruerade för lägre hastigheter, vilket kan utläsas ur däckets dimension. Dimensionsbeteckningen kan se ut till exempel såhär: 205/55R 16 94R, och det är den sista bokstaven som anger hastighetsindex. Nordiska friktionsdäck tillverkas oftast med hastighetsindex Q, R, S och T (160–190 km/h), men kan förekomma med högra hastighetsindex. Känner du dig osäker är det bäst att rådfråga en däckhandlare!
Såhär väljer du!
Rent krasst skulle man kunna säga att väglaget avgör: bor du i Sveriges södra delar där barmark med inslag av slask är vanligast under vintermånaderna funkar friktionsdäck bäst. Bor du istället längre norrut där snöiga och isiga vägbanor är vanligt förekommande bör du istället välja dubbdäck!
Vilka däck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.
Tänk på att:
- Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående.
- Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
- Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
- Det är inte tillåtet att blanda däcksorter! Du får till exempel inte ha dubbade däck baktill och odubbade fram, utan alla fyra däck måste vara av samma sort.
Från 1:a december till 31:a mars är det lag på att din bil ska vara försedd med vinterdäck om vinterväglag råder. Huruvida vinterväglag råder eller inte är i slutändan upp till polisen, men det kan till exempel vara när det är snö, is, snömodd eller frost på vägen. Att under den här perioden inte ha försett bilen med vinterdäck är dessutom bara dumt, både för din egen säkerhets skull och dina medtrafikanters. Redan från 1:a oktober är det fritt fram att sätta dubbdäck på bilen, och de kan sitta kvar till den 15:e april. Skulle det vara så att det den 15:e april fortfarande ligger snö eller is på vägarna, eller att risken är stor att det kommer mer, får dubbdäcken sitta kvar. Odubbade vinterdäck får ur ett lagligt perspektiv användas året runt, men av säkerhetsskäl är det ingen bra idé.
Test.se rekommenderar!
Odubbade vinterdäck
De dubbfria vinterdäcken vi på Test.se rekommenderar är Nokian Hakkapeliitta R2! Däcket har en väldigt hög säkerhetsreserv på både is och snö, och bjuder dessutom på en hög körkomfort. Det är utrustat med ”Cryo Chrystal Concept” som bygger på små kristaller som kommer fram när däcket börjar bli slitet och på så sätt säkerställer att däcket fortsätter ha ett ordentligt grepp. Däckmönstret framhäver sig dessutom särskilt med en högre lamelltäthet och effektivitet mot slaskplaning.
Just nu (och fram till 30/9) har BytHjul.com ett riktigt kanonerbjudande! Använd koden NOKNOK så bjuder BytHjul på frakten vid ett köp av 4 Nokiandäck. Klicka här för att komma till erbjudandet.
Dubbade vinterdäck
De dubbade vinterdäcken vi på test.se rekommenderar är Nokian Hakkapeliitta 9! Hakkapeliitta 9 har alla de fantastiska egenskaperna från sina föregångare plus en del förbättringar. Däcket har en unik dubbteknik, Nokian Tyres Functional Stud Concept, som gör bilfärden extra säker och bekväm. Tekniken låter dubbarna gå längre ner i snö och is, vilket förstås ger ett bättre grepp. Dubbarna har också fått en ny design och är nu konformade istället för platta, vilket också bidrar till att de inte påverkar asfalten i lika stor utsträckning som andra dubbdäck.
Just nu (och fram till 30/9) har BytHjul.com ett riktigt kanonerbjudande! Använd koden NOKNOK så bjuder BytHjul på frakten vid ett köp av 4 Nokiandäck. Klicka här för att komma till erbjudandet.
Alla delar i vår vinterdäcksguide
Del 1: Dubbat eller odubbat? De här vinterdäcken ska du välja!
Del 2: Vinterdäcken du absolut inte ska köpa!
Del 3: Såhär köper du vinterdäck billigare.
Del 4: Såhär ser du om vinterdäcken måste bytas ut.