HANDLA SMART
HANDLA TESTVINNARE
Vi sammanställer experttester för att hitta den bästa produkten just för Dig!
bilbatterier - Bäst i test

Test av bilbatterier

20 ST PRODUKTER TESTADE

motor uppdaterad 22:e Juni, 2020, Baserad på 7 experttester.

En bil som vägrar starta en iskall vintermorgon kan få vem som helst att vilja bryta ihop och gråta. Med ett pålitligt bilbatteri har du försäkrat dig så gott det går!

Jag kan allt om bilbatterier – klicka här för att komma direkt till testvinnaren!

Det krävs som bekant en hel del energi för att en bil ska fungera. För att bilen överhuvudtaget ska starta krävs ett batteri som har en hög starteffekt ( mäts i [A] CCA), och för att det ska fungera länge krävs att det har bra kapacitet (amperetimmar, Ah). Många batterier tappar en del av sin styrka i kallare klimat, så försäkra dig om att du köper ett som fungerar bra även i kallt väder!

Men vad är viktigast, hög effekt eller uthållighet?

Det beror bland annat på din bil. Är den trögstartad krävs högre effekt, men om du sällan kör några längre sträckor (och därmed inte ger batteriet någon riktig chans till att ladda upp sig självt) blir det viktigare med bra uthållighet. Fundera över hur du oftast använder din bil och välj därefter!

Laddar sig självt

Medan du kör laddas upp batteriet igen, men hur effektivt det sker skiljer sig mellan olika batterier. För den som mest kör korta sträckor kan det bli ett problem; tar det dig tio minuter att köra till jobbet kommer ett batteri som behöver 14 minuter på sig att laddas upp sakta förlora sin förmåga. För att förhindra att batteriet förlorar sin kapacitet i förtid kan du ladda upp det med en laddare emellanåt.

Lägre kapacitet med varje urladdning

Batteriets kapacitet kan förändras markant med tiden. Ett nytt batteri lever så gott som alltid upp till den kapacitet (det antal amperetimmar) som utlovas, men efter bara ett par urladdningar kan kapaciteten sjunka med upp till 25 %. För att vara säker på att du får ett bilbatteri som håller måttet bör du göra precis det du gör just nu: läs på! Vad har tester visat? Specifikationer i alla ära, men tyvärr stämmer de inte alltid överens med verkligheten.

Läs hela texten - gratis!

Bäst i test: Banner Powerbull

Testresultat
Testfakta 2015,    Testfakta 2013
Passar alla bilar Tillverkad med högt säkerhetstänk
Något hög vattenförbrukning (jämfört med andra välpresterande märken)
Produktbeskrivning
Specifikationer

Vi på Test.se har valt att rekommendera Banner Powerbull. Det är ett slutet och underhållsfritt batteri ur Banners högsta kvalitetsklass, Powerbull. Ett rent kalciumbatteri med extra startkraft och ökad säkerhet! Batteriet passar alla typer av bilar från 1997 och framåt. Det är utrustat med extra kalcium som ger kraft för en ”flygande start”, är läckagefritt upp till 45 graders lutning och ger en pålitlig start även vid extrema temperaturer. Powerbull är ett batteri med extra hög säkerhet med patenterad dubbeltopp som fyller de högsta tänkbara kraven från bilindustrin och erbjuder bland annat ventilation till höger eller vänster. Batteriet kan lagras upp till 12 månader!

Visa hela texten
Kapacitet:
62 Ah
Kallstartsström:
540 CCA
Påfyllningsbart:

Bilbatterier - JÄMFÖRELSETABELL

Experttester vi läst (7st)

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Testfakta

Publicerad

Testfakta har publicerat ett nytt test av startbatterier - men det är inga vanliga bilbatterier. Dessa är inte större än en smartphone, men de lovar ändå att starta upp en bil med urladdat batteri i minusgrader. De sju olika märkena, i fickformat, är konstruerade på så sätt att det kan ge en tillräckligt hög maxström under kort tid för att kunna starta upp motorn. De kan dessutom även användas som batteribank för mobiler, iPads och datorer. Det bästa märket i testet är Sonic Startbooster, inköpt på Mekonomen, som har överlägsen kapacitet och som ger elva startförsök på en liten motor och sju på en stor vid 10 minusgrader. Det kan jämföras med Clas Ohlsons och Kjell & COs batteriet som inte klarar att starta en stor motor i kyla överhuvudtaget. Car Rover hamnar på andraplats och ger många startförsök och har kortast laddtid. Kapaciteten är dock långt ifrån den deklarerade! Exide är ett känt märke vad gäller bilbatterier och även här tar de tredjeplats med hyfsat många startförsök, men klart längre batteritid än utlovat.

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

Testfakta har lagom till vintern testat vilket startbatteri som presterar bäst när temperaturen sjunker. De största skillnaderna sågs främst i återladdningen, det vill säga hur länge du behöver köra bilen för att batteriet ska laddas upp till den nivå det låg på innan du startade. När du startar bilen försvinner ungefär en amperetimme från batteriet om man räknar in belysning och lite annan elektronik. Resultaten från testet visar att batteriet från Banner bara kräver åtta minuters körtid i kyla för att ladda upp sig, medan Varta-batteriet tar närmare 14 minuter och Extreme 13 minuter. Förutom återladdningstiden krävs det att batteriet ger en tillräckligt hög effekt under startögonblicket. Klart bäst kapacitet har Banner-batteriet som även har en överlägsen förmåga att snabbt ladda upp sig och får godkända resultat i övrigt, vilket gör batteriet till testets vinnare. Näst bäst är Exide med mycket bra prestanda, men batteriet har en högre vattenförbrukning. Tudor är bronsmedaljör, också med bra prestanda.

Vinnare i det här testet

Vi Bilägare (Nr 15/2015)

Publicerad

I tidningen Vi Bilägare nr 15 har man publiserat en artikel där man testat startbatterier. Några av de testade batterierna är fösedda med kompressor för däckpumpning, lyse, 12-voltsuttag och USB-uttag. Som testbil har man använt en Peugeot 205 Cabriolet, där man “glömt” halvljuset på under natten. Mellan varje test har bilbatteriet tömts igen och startmotorn har fått vila/svalta i ett par timmar. Bedömningen blev att alla batterier klarade av att få igång bilen, även om det skiljer mycket i effekt. Bäst i test blev batteriet Cotech 450 AMP som köpts in på Clas Ohlson. Detta batteriet har däckpump, lampa, 12V-uttag och USB. Det klarade sig en tid på 1 minut och 20 sekunder och det kostar ca. 800 kronor. Ceteor Attack 1860 Micro tar testets andraplats och är det helt klart dyraste batteriet i testet. Det är inköpt på Autoexperten och kostar omkring 3600 kronor. Efter två minuter fick testpanelen avbryta testet för att skona startmotorn, vilket innebär att batteriet har klart bäst effekt, men prislappen drar ner betyget. Sist, men inte minst, hamnar Black & Decker på testets tredjeplats med sitt batteri Compressor. Batteriet är utrustat med däckpump och lampa, kostar omkring 1300 kronor och har köpts på Conrad. Batteriet klarade sig på samma tid som testvinnaren - 1 minut och 20 sekunder.

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat åtta olika startbatterier och det visar sig att samtliga modeller är bra nya och fulladdade, men att det är efter en tids användning som skillnaderna i kvalitet blir tydliga. De billigare batterierna i testet förlorar anmärkningsvärt mycket i kapacitet och prestanda efter en tids användning. Ett bilbatteri ska ju helst hålla ett par år innan man ska behöva byta ut det. För att testa batteriernas livslängd laddade laboratoriet ur och upp batterierna sex gånger. Vid sjätte uppladdningen hade Bosch och Banner endast förlorat 13, respektive 15 procent av sin kapacitet, medan Biltema hade förlorat hela 57 procent, Varta 45 Procent och Global 41 procent. Kapaciteten säger dock inte allt. Det allra viktigaste för ett startbatteri är att kunna ge ifrån sig en hög effekt under kort tid, precis när man vrider om nyckeln – och detta när det är riktigt kallt ute. Här testat batterierna i 18 minusgrader efter både en och sex omladdningar. För att kunna starta motorn i en medelstor bil, bör batteriet ge en effekt på minst 3750 watt. Samtliga batterier klarar detta, även efter sex omladdningar. Men i verkligheten är sällan batterierna fulladdade, speciellt inte när det är kallt ute. Därför testade Testfakta även effekten då batterierna var laddade till 70 procent och då fick de helt andra resultat. De enda två batterierna som klarar standarden är testvinnaren Banner och Bosch, som tog andraplats. Varta. Tudor och Exide ligger precis på gränsen för att kunna starta en bil. Bosch Silver S4 har mycket bra prestanda vid kyla och har en låg vattenförbrukning. På tredjeplats hamnade Tudor Hightech TA 640, som också har bra prestanda vid kyla.

Vinnare i det här testet

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat 8 bilbatterier och det visar sig att det bara är tre stycken som klarar testet. Batterierna deklarerar en kapacitet på mellan 62 och 64 amperetimmar, men i testet visar att tillverkarna inte håller vad de lovar! Det som gjordes för att testa batteriernas kapacitet, var att ladda upp och ur dem tre gånger. Många batterier brukar bli bättre efter att de laddas upp och ur ett par gånger, men inte i det här fallet. Flera batterier hamnade under deklarerad kapacitet efter testmomentet. De enda batterierna som får godkänt i momentet är Exide, Tudor och Banner. Bosch var sämst. Batterierna testades för huruvida de kunde starta en motor i både kallt (-18 grader) och varm (20 grader) klimat. För att ens kunna starta motorn, bör batteriet ge en effekt på minst 3750 watt. Som helt nya batterier klarade alla fabrikat detta moment, men efter flera gångers användning blir vissa batterier sämre. Många skiljer inte på bilbatteriet och fritidsbatteriet, vilket inte är så himla bra och man bör heller inte låta batteriet laddas ur helt och hållet. Bäst i test blev Exide EA640, som visade sig ha bäst prestanda och en riktigt bra hållbarhet!

Vinnare i det här testet

Testfakta.se

Publicerad

Testfakta har låtit SP – Sveriges tekniska forskningsinstitut testa 10 olika bilbatterier. De testades i både varmt och kallt klimat och samtliga tillverkare valde själva ut sitt batteri, som bäst skulle passa till en Volvo v70. Batterierna laddades upp till 100 procent med ett så kallat spänningsaggregat och sedan, med hjälp av en startmotor-simulator, testades batteriernas kapacitet. Vid 20 grader kördes startmotorn först 10 sekunder, sedan i en hel minut. De utsattes för samma urladdning, plus ett testmoment på 120 sekunder och denna gången var det vid 20 minusgrader. Samtliga batterier presterade likvärdigt vid den första delen av testet, men vid 20 minusgrader blev resultatet annorlunda. Bäst i det testet blev Varta D21 och Global 56219. Bägge batterierna klarade sig bra utan att hamna under 2400watt, vilket är vad som behövs för att starta en Volvo v70.
Det måste även påpekas att ett batteri under normaldrift i en bil, ligger på ca 70 procent av sin fulla kapacitet. Det betyder att flera av batterierna i testet förmodligen skulle prestera ännu sämre i verkligheten, än i testet.
I testet blev bilbatterierna även testade för deras uthållighet. Startmotorn kördes då på full effekt för att på så sätt kunna fastställa hur länge batterierna klarade av att leverera en effekt på minst 2400watt. Även här klarade sig Varta D21 bäst!

Vinnare i det här testet

DN.se

På DN.se kan man hitta ett test de har gjort av 10 stycken bilbatterier. I testet användes en Volvo V70 och för den bilen krävs det 2400 watt för att få igång motorn. Alla batterier funkar sämre i kyla, eftersom det blir sämre ledningsförmåga i elektrolyten. Det blir även ökat motstånd i de elektrokemiska reaktionerna. Därför är batterierna testade i både kyla och i värme, för att se hur de fungerar.
Batterierna laddades upp med ett spänningsaggregat och med hjälp av en startmotorsimulator, kune man sedan testa batteriernas kapacitet. Första gången kördes motorn i 10 sekunder och efter det, i en minut – vid 20 grader. Därefter laddades de upp igen och utsattes för samma test, men med ett extra moment på 120 sekunder. Denna gången var det i 20 minusgrader.
I varmt klimat var batteriernas kapacitet hyfsat likvärdig, men vid minusgrader blev det en större skillnad. Efter testet i kyla, klarade sig exempelvis inte Biltema eller Nordströms bilbatterier. Båda modellerna låg under det watt-antalet som behövs för att starta en bil.
Batterierna testades också för dess uthållighet, vilket visade att Biltemas batteri fick sämst resultat. Bäst i test är Tudor T-852, Global 508035 och OKQ8. Global och OK presterade identiskt, antagligen för att Global tillverkar OKs bilbatterier.
Ätt underhålla sitt batteri är mycket viktigt, precis som att skilja på sitt bil- och fritidsbatteri. Om batteriet, t.ex., inte är ordentligt uppladdat, åldras det mycket fortare och att använda batteriet till annat än bilen, sliter på batteriet och kan göra att det inte presterar lika bra när du måste få igång bilens motor.

Vinnare i det här testet

VILKEN BÄST I TEST VINNARE ÄR EGENTLIGEN BÄST?

Hos test.se får du svaret - helt gratis!

Vi samlar produkttester från seriösa aktörer i magasin, på TV och på nätet, och presenterar deras topp 3. Därefter analyserar vi de sammanslagna resultaten och kan på så sätt utse de ultimata testvinnarna inom alla produktkategorier! Här hos oss får du med andra ord ta del av produkternas crème de la crème, och kan på så sätt göra smarta val i alla dina inköp.