Test av bilbatterier

Publicerad under motor. Senast ändrad den 19:e Februari, 2014. Baserad på 4 testkällor.

När du ska köpa ett nytt bilbatteri, bör du välja ett som fungerar bra i både varmt och kallt klimat. Om batteriet inte är hållbart i kyla, kommer du inte kunna få igång motorn. Flera batterier förlorar nämligen en del av sin kapacitet i kallt klimat. Bilbatterier kan även förlora kapacitet vid sina första laddningar och urladdningar, därför är det viktigt att läsa tester och höra med bekanta vilket batteri som klarar av att behålla sin kapacitet så länge som möjligt. Det är även viktigt att skilja på sitt bilbatteri och sitt fritidsbatteri, för att inte slita ut det.

Banner Powerbull
Banner Powerbull , bäst i test.
Bästa pris

Test.se rekommenderar

Banner Powerbull - Vi på Test.se har valt att rekommendera Banner Powerbull. Detta är ett slutet och underhållsfritt batteri ur Banners högsta kvalitetsklass Powerbull. Ett rent kalciumbatteri med extra startkraft och ökad säkerhet. Batteriet passar alla typer av bilar från 1997! Batteriet är utrustat med extra kalcium som ger kraft för en ”flygande start”, det är läckagefritt upp till 45 graders lutning och ger en pålitlig start även vid extrema temperaturer. Powerbull är ett batteri med extra hög säkerhet med patenterad dubbeltopp som fyller de högsta tänkbara kraven från bilindustrin och erbjuder bland annat ventilation till… Läs mer

Bästa pris

Vinnartabell

Tabellen visar vilka placeringar produkterna fått i de tester vi samlat. Vår testvinnare och rekommendation är markerad röd.

Bäst i test-toppen 2013 2012 2010 0000

Testkällor

Nedan listas vilka tester vi läst och använt som underlag för att utse vår testvinnare tillsammans med en sammanfattning.

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat åtta olika startbatterier och det visar sig att samtliga modeller är bra nya och fulladdade, men att det är efter en tids användning som skillnaderna i kvalitet blir tydliga. De billigare batterierna i testet förlorar anmärkningsvärt mycket i kapacitet och prestanda efter en tids användning. Ett bilbatteri ska ju helst hålla ett par år innan man ska behöva byta ut det. För att testa batteriernas livslängd laddade laboratoriet ur och upp batterierna sex gånger. Vid sjätte uppladdningen hade Bosch och Banner endast förlorat 13, respektive 15 procent av sin kapacitet, medan Biltema hade förlorat hela 57 procent, Varta 45 Procent och Global 41 procent. Kapaciteten säger dock inte allt. Det allra viktigaste för ett startbatteri är att kunna ge ifrån sig en hög effekt under kort tid, precis när man vrider om nyckeln – och detta när det är riktigt kallt ute. Här testat batterierna i 18 minusgrader efter både en och sex omladdningar. För att kunna starta motorn i en medelstor bil, bör batteriet ge en effekt på minst 3750 watt. Samtliga batterier klarar detta, även efter sex omladdningar. Men i verkligheten är sällan batterierna fulladdade, speciellt inte när det är kallt ute. Därför testade Testfakta även effekten då batterierna var laddade till 70 procent och då fick de helt andra resultat. De enda två batterierna som klarar standarden är testvinnaren Banner och Bosch, som tog andraplats. Varta. Tudor och Exide ligger precis på gränsen för att kunna starta en bil. Bosch Silver S4 har mycket bra prestanda vid kyla och har en låg vattenförbrukning. På tredjeplats hamnade Tudor Hightech TA 640, som också har bra prestanda vid kyla.

Vinnare i det här testet

  1. Banner Powerbull
  2. Bosch Silver S4
  3. Tudor Hightech TA 640
Läs hela testet här

Testfakta

Publicerad

Testfakta har testat 8 bilbatterier och det visar sig att det bara är tre stycken som klarar testet. Batterierna deklarerar en kapacitet på mellan 62 och 64 amperetimmar, men i testet visar att tillverkarna inte håller vad de lovar! Det som gjordes för att testa batteriernas kapacitet, var att ladda upp och ur dem tre gånger. Många batterier brukar bli bättre efter att de laddas upp och ur ett par gånger, men inte i det här fallet. Flera batterier hamnade under deklarerad kapacitet efter testmomentet. De enda batterierna som får godkänt i momentet är Exide, Tudor och Banner. Bosch var sämst. Batterierna testades för huruvida de kunde starta en motor i både kallt (-18 grader) och varm (20 grader) klimat. För att ens kunna starta motorn, bör batteriet ge en effekt på minst 3750 watt. Som helt nya batterier klarade alla fabrikat detta moment, men efter flera gångers användning blir vissa batterier sämre. Många skiljer inte på bilbatteriet och fritidsbatteriet, vilket inte är så himla bra och man bör heller inte låta batteriet laddas ur helt och hållet. Bäst i test blev Exide EA640, som visade sig ha bäst prestanda och en riktigt bra hållbarhet!

Vinnare i det här testet

  1. Exide EA640
  2. Tudor TA640
  3. Biltema 802622
Läs hela testet här

Testfakta.se

Publicerad

Testfakta har låtit SP – Sveriges tekniska forskningsinstitut testa 10 olika bilbatterier. De testades i både varmt och kallt klimat och samtliga tillverkare valde själva ut sitt batteri, som bäst skulle passa till en Volvo v70. Batterierna laddades upp till 100 procent med ett så kallat spänningsaggregat och sedan, med hjälp av en startmotor-simulator, testades batteriernas kapacitet. Vid 20 grader kördes startmotorn först 10 sekunder, sedan i en hel minut. De utsattes för samma urladdning, plus ett testmoment på 120 sekunder och denna gången var det vid 20 minusgrader. Samtliga batterier presterade likvärdigt vid den första delen av testet, men vid 20 minusgrader blev resultatet annorlunda. Bäst i det testet blev Varta D21 och Global 56219. Bägge batterierna klarade sig bra utan att hamna under 2400watt, vilket är vad som behövs för att starta en Volvo v70.
Det måste även påpekas att ett batteri under normaldrift i en bil, ligger på ca 70 procent av sin fulla kapacitet. Det betyder att flera av batterierna i testet förmodligen skulle prestera ännu sämre i verkligheten, än i testet.
I testet blev bilbatterierna även testade för deras uthållighet. Startmotorn kördes då på full effekt för att på så sätt kunna fastställa hur länge batterierna klarade av att leverera en effekt på minst 2400watt. Även här klarade sig Varta D21 bäst!

Vinnare i det här testet

  1. Varta D21
  2. Tudor TA602
  3. Global 56219
Läs hela testet här

DN.se

På DN.se kan man hitta ett test de har gjort av 10 stycken bilbatterier. I testet användes en Volvo V70 och för den bilen krävs det 2400 watt för att få igång motorn. Alla batterier funkar sämre i kyla, eftersom det blir sämre ledningsförmåga i elektrolyten. Det blir även ökat motstånd i de elektrokemiska reaktionerna. Därför är batterierna testade i både kyla och i värme, för att se hur de fungerar.
Batterierna laddades upp med ett spänningsaggregat och med hjälp av en startmotorsimulator, kune man sedan testa batteriernas kapacitet. Första gången kördes motorn i 10 sekunder och efter det, i en minut – vid 20 grader. Därefter laddades de upp igen och utsattes för samma test, men med ett extra moment på 120 sekunder. Denna gången var det i 20 minusgrader.
I varmt klimat var batteriernas kapacitet hyfsat likvärdig, men vid minusgrader blev det en större skillnad. Efter testet i kyla, klarade sig exempelvis inte Biltema eller Nordströms bilbatterier. Båda modellerna låg under det watt-antalet som behövs för att starta en bil.
Batterierna testades också för dess uthållighet, vilket visade att Biltemas batteri fick sämst resultat. Bäst i test är Tudor T-852, Global 508035 och OKQ8. Global och OK presterade identiskt, antagligen för att Global tillverkar OKs bilbatterier.
Ätt underhålla sitt batteri är mycket viktigt, precis som att skilja på sitt bil- och fritidsbatteri. Om batteriet, t.ex., inte är ordentligt uppladdat, åldras det mycket fortare och att använda batteriet till annat än bilen, sliter på batteriet och kan göra att det inte presterar lika bra när du måste få igång bilens motor.

Vinnare i det här testet

  1. Tudor T-852
  2. Global 58035
  3. OKQ8 213550
Läs hela testet här